Vielse i USA

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Sara A

Re: Vielse i USA

Indlæg af Sara A » 30.04.2012 19:06:49

Man behøver altså ikke nogen ægteskabsattest for at blive viet i USA.

Stine, du skal være opmærksom på følgende, hvis du vil søge om at blive i USA:

1. Du må ikke indrejse med den hensigt at blive gift under Visa Waiver Programmet. Du kan enten: indrejse som turist (uden hensigt at blive gift) eller søge et fiancéevisa. Det første er klart det letteste. Du må ikke fortælle dem at du skal giftes i tolden.

2. Hvis du vil blive i USA skal du vente med at blive gift til efter 60. dagen på dit Visa Waiver ophold. ÆGteskab, som er indgået inden for de første 30 dage betragtes nærmest automatiske som planlagt og berører derfor punktet ovenfor, og ægteskab indgået mellem 30-60. dagen undersøges nærmere, mens dem, som er indgået efter 60. dagen automatisk betragtes som "ikke-planlagte".

3. 1000 andre ting, som man skal tænke på inden man indgiver ansøgning om FS i USA (men som ikke er presserende at vide før efter man er blevet gift).

soreng

Indlæg af soreng » 30.04.2012 22:11:56

Men en civilstandsattest skal de nok bede efter. Myndigheder plejer at have interesse i om de personer de vier rent faktisk lovpligtig kan gifte sig.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 02.05.2012 09:20:38

Sara: Tak for svaret! Problemet er, at jeg kun skal være derovre i 2 mdr :(
Lige lidt flere spørgsmål til det I siger:

1. Men man er jo nødt til at have en civilstandsattest med derover.. vil det så ikke automatisk blive betragtet som planlagt?

2. Og er det med, om det er planlagt eller ej noget problem ift. familiesammenføring i DK fremfor USA, eller hvis man senere ønsker at flytte til USA efter at have boet noget tid i DK?`

3. Hvis man er forlovet, er det så svært at få et fiancevisa?

Soreng: Er en ægteskabsattest og en civilstandsattest det samme?

soreng

Indlæg af soreng » 02.05.2012 09:30:09

Nej en ægteskabsattest og en civilstandsattest er ikke det samme...
En civilstandsattest fortæller on den civile status på den person som den bliver udstedt til. Om personen allerede er gift, har været gift, og i så fald, om personens skilsmisse er endelig, og derfor igen lovligt kan gifte sig.

En ægteskabserklæring er en erklæring der giver 2 helt specifikke personer lov til at gifte sig med hinanden. Den udarbejdes, hvis begge parter er danske statsborgere, ud fra informationer fra CPR registeret. Hvis den ene part ikke er dansk statsborger, så vil kommunen gerne se en civilstandsattest på den part.

Når i nu ikke begge er danske statsborgere, og tilmed skal giftes i USA, så er det de amerikanske myndigheder der skal udstede den ægteskabsattest. Til de vil de nok gerne se en civilstandsattest på dig, men det kan den amerikanske ambassade helt sikkert svare dig på hvis du ringer til dem og spørger.

Hvad er problemet i at det er planlagt at i vil gifte jer når du tager til USA? Det er da så vidt jeg ved, en fuldstændig lovlig handling at blive gift i USA.

Og nej...At man, før man blev gift, planlagde at blive gift, står ikke i vejen for at man kan blive familiesammenført.

Jeg vil få så langt som at sige at næsten alle der igennem tiden er blevet gift, har planlagt det, før det rent faktisk skete. :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.05.2012 09:58:00

soreng skrev:Hvad er problemet i at det er planlagt at i vil gifte jer når du tager til USA? Det er da så vidt jeg ved, en fuldstændig lovlig handling at blive gift i USA.
Problemet er, at så skal man - så vidt jeg har forstået det - søge om et fiancee visa og ikke bare indrejse på et "alm" turistvisa eller visumfrit turistophold. Tyskland har en lignende ordning, og man kan sammenligne det lidt med, at der i Danmark kræves såkaldt "lovligt ophold" for at blive gift. Og her har Tyskland og USA så bare indført nogle endnu mere restriktive regler, hvor der stilles krav, at en hensigt om at gifte sig skal tilkendegives, før man overhovedet indrejser i de nævnte lande.

Og formålet er vel en form for immigrationskontrol, idet ægteskab med en amerikansk/tysk statsborger jo giver mulighed for at søge om familiesammenføring i de respektive lande.

soreng

Indlæg af soreng » 02.05.2012 10:13:51

Hvad jeg lige kan finde på den Amerikanske ambasade's side, så er et fiancee visa en mulighed hvis man ønsker at få 3 måneders ophold, hvor man kan prøve at leve sammen. Hvis man så gifter sig i den periode, så kan man søge ophold i USA. Men jeg kan ikke finde noget om at man ikke kan gifte sig i USA på et almindeligt turistvisum. Godt nok siger man, at hvad der sker i Vegas bliver i Vegas, men der er jeg sikker på at der er mange der igennem tiden er blevet gift på turistvisum, efter at have satset det hele på rødt, og måske vundet.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 04.05.2012 17:21:25

Men er det svært at få et fiance-visa? Kræves der noget specielt eller?
Vi har jo planer om familiesammenføring i DK til at starte med, men flytter måske til USA senere. Vil det så få nogen betydning for os, hvis vi bliver gift derovre inden de 60 dage er ovre, når nu jeg ikke søger ophold derovre i samme ombæring?

simtex

Indlæg af simtex » 11.05.2012 20:27:05

Drop det fiance visa. Hvis du skal til USA i to måneder siger du bare du skal på ferie når du rejser ind i landet. De stiller ikke yderligere spørgsmål (gjorde de ihvertfald ikke til mig), de spørger måske lidt til hvad du laver i hjemlandet og om du har intention om at rejse tilbage hvilket du jo har.

Når i vil tilbage til USA skal i bare forberede jer på 6 måneders behandlingstid inden du får dit greencard så du kan arbejde og bo lovligt i USA derudover skulle der ikke være problemer i at blive gift i USA rejse til danmark og bo her lidt for at vende tilbage senere. Det forudsætter selvfølgelig at din mand er amerikansk statsborger.

Stine0930

Indlæg af Stine0930 » 14.05.2012 21:25:27

Ok, mange tak for svar :)

Sarataf

Indlæg af Sarataf » 02.12.2024 13:18:05

Jeg har en amerikanske kæreste i 20 år vi har rejset på touristvisa i mange år .vi er i pension alder og har besluttet at gifte sig
Hvader det nemmest til at være gift i Danmark eller i usa

mhg

Indlæg af mhg » 11.12.2024 08:12:38

Det kommer an på så meget, men her kan du læse, hvordan du/I skal gøre, hvis I vil giftes i DK - der er også instruktionsvideo:
https://familieretshuset.dk/proevelsese ... -europaeøs
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar