Endnu ikke modtaget opholdskortet. . .
Endnu ikke modtaget opholdskortet. . .
Hej!
Min mand fik bevilliget opholdskort i Sverige i januar i år, men han har endnu ikke modtaget selve kortet. Vi har kontaktet Migrationsverket flere gange, og de har hver gang givet os den besked, at de vil rykke for det, men. . . . der sker stadig ikke noget!
Jeg har netop snakket med Migrationsverket igen i dag, og nu er meldingen, at min mand skal komme ind på Migrationsverket og få taget fingeraftryk mm. - og så kan han få sit kort!
Er der andre, der har oplevet dette?? Altså, min mand tager med glæde ind og får taget fingeraftryk for at få sit kort, men det er bare helt nyt for os, at han overhovedet skal det. Da han fik bevilliget opholdskortet i januar, stod der blot i samme brev, at kortet ville blive sendt med posten. . . . ??
Min mand fik bevilliget opholdskort i Sverige i januar i år, men han har endnu ikke modtaget selve kortet. Vi har kontaktet Migrationsverket flere gange, og de har hver gang givet os den besked, at de vil rykke for det, men. . . . der sker stadig ikke noget!
Jeg har netop snakket med Migrationsverket igen i dag, og nu er meldingen, at min mand skal komme ind på Migrationsverket og få taget fingeraftryk mm. - og så kan han få sit kort!
Er der andre, der har oplevet dette?? Altså, min mand tager med glæde ind og får taget fingeraftryk for at få sit kort, men det er bare helt nyt for os, at han overhovedet skal det. Da han fik bevilliget opholdskortet i januar, stod der blot i samme brev, at kortet ville blive sendt med posten. . . . ??
-
fundiver199
Re: Endnu ikke modtaget opholdskortet. . .
Jeg tænker, at det nok har noget at gøre med de nye schengenregler, hvor alle skal have taget fingeraftryk for at få et schengenvisum. Det er vel noget med at øge sikkerheden i systemet, så man ved, at en visumindehaver faktisk er den person, som han/hun giver sig ud for at være. Og det er vel rimeligt nok, at det så også gælder for dem, der skal have et opholdskort, som jo giver dem mulighed for at rejse helt frit rundt i Schengen i 5 år. Og årsagen til, at din mand først stilles over for kravet nu, er vel, at han ikke fik taget fingeraftryk i forbindelse med sin visumansøgning, fordi kravet ikke var indført på det tidspunkt, hvor han søgte visum. Så jeg tænker, at der ikke er grund til at spekulere videre over dette, men at det bare er om at møde op og aflevere de fingeraftryk og så håbe på, at sagen dermed snart kan afsluttes 
Opholdskortet er også ændret, således at det nu er med billede.
Det lyder som en meget fornuftig forklaring. Min mand må afsted til Migrationsverket - og have nogle pasbilleder med også, hvis de skulle spørge efter det! 
Tak!
Tak!
Sidder og tænker om det Svenske Migrationverk, har samme leverandør som US i dk ?
US i dk giver deres leverandør skylden for de problemmer der er i dk med at opholdskort.
Mvh DBS
US i dk giver deres leverandør skylden for de problemmer der er i dk med at opholdskort.
Mvh DBS
Din man skal ikke have nogle billeder med.. Han skal tage det brev med fra migrationsverket vise det så tager de et billedet af samt finger aftryk så kommer kortet omkring efter 2 uger..
Det lyder da godt! Tak for info!
Sker der noget ved, at min mand rejser til Danmark, selvom han endnu ikke har modtaget selve opholdskortet? Han har jo et brev med Migrationsverkets beslutning. . .
Vi vil gerne indgive ansøgning om FS efter EU-reglerne i Danmark i næste uge. Kan jeg aflevere den alene - eller skal min mand være med, når den afleveres?
Sker der noget ved, at min mand rejser til Danmark, selvom han endnu ikke har modtaget selve opholdskortet? Han har jo et brev med Migrationsverkets beslutning. . .
Vi vil gerne indgive ansøgning om FS efter EU-reglerne i Danmark i næste uge. Kan jeg aflevere den alene - eller skal min mand være med, når den afleveres?
Hvis i rejser feks .til danmark og politiet og feks, us stopper jer på vejover broen , så ryger din mand straks tilbage til Sverige . Der er ikke noget som us og politiet bruger mere tid på end at tjekke alle der forcere bommen mellem Sverige og Danmark . I skal nok helst kører over broen mellem 2100 og 2130 , da us og politiet ser nyheder så på det tidspunkt er de" nemme at snyde " . Men efter 2130 så er der rigtig mange fra us der tjekker om familier bor sammen , Der er set personer hængende" fra us" i lygtepæle for at tjekke om en familie havde et ,,, reelt og faktisk,,, familie forhold og det skal jo også være " fair og fast" samt " robust og ( øh hvad er det nu det er ) retfærdig .... nå ja god tur ....
Tjaa, jeg er nu heller ikke så bekymret for turen over broen. . . men hvad siger US til det, hvis min mand tager med ind og afleverer ansøgning om FS efter EU-reglerne - uden at have sit opholdskort?
Kan jeg godt aflevere ansøgningen selv, eller skal min mand være tilstede??
Kan jeg godt aflevere ansøgningen selv, eller skal min mand være tilstede??
-
fundiver199
Det ved jeg ikke. Måske siger de "fy skamme du må ikke være her, kan du så se at komme hjem til Sverige". Og så må din mand vel svare, at det har han sådan set også tænkt sig, lige så snart de har taget mod hans ansøgning. Du kan sikkert også aflevere ansøgningen alene, hvis du føler det mere trygt. Så skal de nok bare se din mand og hans pas på et senere tidspunkt og før de udsteder opholdskortet.
Man kan også sende ansøgning med posten
Jeg var ind med ansøgning alene. De spurgt hvor min mand var så fortalte Jeg at han var i skole.. Men havde kopi hele hans pas.. Så inden problem med du aflever den alene, hvis du vil have ham med så tager det brev fra migra. viser det han er jo bevilliget opholdskort i SE. God tur:)
Jeg har igennem 7 år stortset dagligt kørt over Øresundsbroen til DK og tilbage igen til SE og er aldrig blevet stoppet af dansk politi eller danske toldere. Findes der overhovedet nogen på broen - jeg har aldrig set nogen ?
Til gengæld ser jeg mange dage svensk politi og svenske toldere på vejen hjem til SE.
Til gengæld ser jeg mange dage svensk politi og svenske toldere på vejen hjem til SE.
US anser ikke brevet fra Migrationsverket som et tilstrækkeligt bevis for ret til ophold i EU.
Min mand var med hos US, da vi søgte om dansk opholdskort. US oplyste i den forbindelse, at han var ulovligt i DK, og at de som udgangspunkt afviser at tage imod ansøgninger under sådanne omstændigheder.
Sagsbehandleren ringede til en overordnet, og af en eller anden grund - ingen jeg nåede at argumentere imod denne praksis - tog hun imod vores ansøgning, hvilket US efter min opfattelse har pligt til.
US spurgte i den forbindelse, hvad vores planer var efter indgivelsen af ansøgningen, hvortil vi blot svarede, at vi kun var i Danmark for at indgive ansøgningen.
Majbritt
Min mand var med hos US, da vi søgte om dansk opholdskort. US oplyste i den forbindelse, at han var ulovligt i DK, og at de som udgangspunkt afviser at tage imod ansøgninger under sådanne omstændigheder.
Sagsbehandleren ringede til en overordnet, og af en eller anden grund - ingen jeg nåede at argumentere imod denne praksis - tog hun imod vores ansøgning, hvilket US efter min opfattelse har pligt til.
US spurgte i den forbindelse, hvad vores planer var efter indgivelsen af ansøgningen, hvortil vi blot svarede, at vi kun var i Danmark for at indgive ansøgningen.
Majbritt
@GitteK
Jeg har også kørt en del over broen siden 2005, ikke dagligt, men nogle ture er det da blevet til, jeg har en enkelt gang set politi m.m. på den danske side, på vigepladsen lige efter tunnelen, men det er ikke meget man ser til dem.
mvh DBS
Jeg har også kørt en del over broen siden 2005, ikke dagligt, men nogle ture er det da blevet til, jeg har en enkelt gang set politi m.m. på den danske side, på vigepladsen lige efter tunnelen, men det er ikke meget man ser til dem.
mvh DBS