Dansk mand, danske børn og en udvist kone
Dansk mand, danske børn og en udvist kone
Hej
Jeg vil gerne finde ud af om min udenlandske kone bliver udvist eller ej hvis hun få et afslag om familiesammenføring. Vi er i Moskva i øjeblikket og vil hjem til Danmark. Min kone har haft en permanent opholdstilladelse som er bortfaldet pga overskridelse af 12 måneds regel for udrejsen. Vi har 2 små børn sammen. De har dansk indfødsret.
Planen er at jeg tager til Danmark alene og ordner alle de nødvendige formaliteter med lejlighed og forsørgelsesmidler. Derefter kommer min kone som turist sammen med børnene. Vi ansøger om familiesammenføring i Danmark. Hvis vi få et afslag bliver hun udvist eller der er en eller anden juridisk mulighed for at min kone få lov til at blive i Danmark på trods af et afslag fra US? Spiller det noget rolle at hun har en dansk familie og to små børn på 3 år i Danmark, har haft en permanent opholdstilladelse, taler, læser,skriver dansk?
Jeg vil gerne finde ud af om min udenlandske kone bliver udvist eller ej hvis hun få et afslag om familiesammenføring. Vi er i Moskva i øjeblikket og vil hjem til Danmark. Min kone har haft en permanent opholdstilladelse som er bortfaldet pga overskridelse af 12 måneds regel for udrejsen. Vi har 2 små børn sammen. De har dansk indfødsret.
Planen er at jeg tager til Danmark alene og ordner alle de nødvendige formaliteter med lejlighed og forsørgelsesmidler. Derefter kommer min kone som turist sammen med børnene. Vi ansøger om familiesammenføring i Danmark. Hvis vi få et afslag bliver hun udvist eller der er en eller anden juridisk mulighed for at min kone få lov til at blive i Danmark på trods af et afslag fra US? Spiller det noget rolle at hun har en dansk familie og to små børn på 3 år i Danmark, har haft en permanent opholdstilladelse, taler, læser,skriver dansk?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Dansk mand, danske børn og en udvist kone
For at være på den helt sikre side, kunne du evt. bruge EU-reglerne, således at I sammen bosætter jer i et andet EU-land i 3-6 måneder, således at du bliver vandrende arbejdstager i et fremmed EU-land, med ret til at have din ægtefælle hos dig, og derefter til at få din ægtefælle med dig til dit eget land.
Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
og efterfølgende her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... r/flyttedk
Hvis det ikke er en mulighed, så tror jeg dog næppe der er nogen grund til at frygte at din kone ikke kan få opholdstilladelse igen. Kravene bliver jo formodentlig meget snart lempet i forhold til de nugældende.
Hvis det ikke er en mulighed, så tror jeg dog næppe der er nogen grund til at frygte at din kone ikke kan få opholdstilladelse igen. Kravene bliver jo formodentlig meget snart lempet i forhold til de nugældende.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Man bliver ikke "udvist", fordi man får afslag på en ansøgning om opholdstilladelse. Man får fastsat en udrejsefrist på 7 dage, hvor det så naturligvis forventes, at man selv sørger for at forlade landet.dansker skrev:Hvis vi få et afslag bliver hun udvist
Man skal bruge en opholdstilladelse for at bo i Danmark. Men fordi man har fået afslag på en ansøgning om opholdstilladelse, er der ikke noget i vejen for, at man kan søge igen på et senere tidspunkt, når man opfylder kravene. Eller om en anden slags opholdstilladelse f.eks. efter beløbsordningen, hvis man har fået tilbudt et job med en løn på 375.000 om året. Så når din kone i denne tænkte situation er vendt tilbage til Rusland, kan hun når som helst aflevere en ny ansøgning om en ny slags opholdstilladelse. Eller søge om FS igen, når I opfylder de krav, I manglede at opfylde første gang.dansker skrev:eller der er en eller anden juridisk mulighed for at min kone få lov til at blive i Danmark på trods af et afslag fra US?
Hvis I skal opfylde tilknytningskravet, fordi du ikke har været dansk statsborger i 26 år, så spiller din kones tilknytning til Danmark en rolle for det. Men ellers spiller det ikke nogen rolle. Dog er det jo muligt, at din kone kan dokumentere, at hun allerede har bestået en prøve, der mindst svarer til dansk 1, og så er det da muligt, at man ikke vil forlange, at hun skal bestå den nye "stopprøve" i dansk, da det jo virker ret formålsløst. Og desuden kan hun givetvis også slippe for at deltage i integrationsprogrammet, hvis hun allerede har gennemført det en gang tidligere.dansker skrev:Spiller det noget rolle at hun har en dansk familie og to små børn på 3 år i Danmark, har haft en permanent opholdstilladelse, taler, læser,skriver dansk?
Men I skal stadig opfylde alle de andre krav som f.eks. boligkrav, bankgaranti på 50.000, krav om at du ikke har modtaget sociale ydelser i 3 år, 24-års reglen etc. Man slipper ikke for alle kravene, bare fordi man tidligere har boet i Danmark og så er udrejst frivilligt og dermed har opgivet sin opholdstilladelse. Og heller ikke bare fordi man har familie i Danmark. I vender jo hjem fra Rusland, som jeg går ud fra er din kone hjemland, og så er det da rigtig svært at argumentere for, at det er umuligt for jer at bo sammen der. Og når I kan bo sammen i Rusland, behøver din kone jo ikke at få en ny opholdstilladelse i Danmark. Så det kan hun kun få, hvis I lever op til de regler herfor, der nu engang er fastsat af Folketinget.
-
fundiver199
Noget andet er så, at det jo selvfølgelig ikke er særlig fedt at flytte børn frem og tilbage mellem to lande. Så hvis I er i tvivl om, hvorvidt I kan opfylde kravene til FS, så er det måske en god ide, at din kone afleverer sin ansøgning i Rusland og så venter med at rejse til Danmark med børnene, til den er godkendt. Det er jo sådan set det, der er den "anbefalede" procedure anyway. Og med "coming home" reglen har du 6 måneder efter din indrejse i Danmark til at opfylde boligkravet, så der er for så vidt ikke noget i vejen for, at I kan starte ansøgningen op, lige så snart de nye regler er trådt i kraft 15. maj 2012. Du behøver ikke engang at være indrejst i Danmark, når I søger. Det er i første omgang nok, at du har til hensigt at gøre det, såfremt din kone får bevilget en opholdstilladelse.
Og som mh skriver, hvis det kniber med at finde en bolig i Danmark, der lever op til kravene, eller måske med at skaffe 50.000 til en bankgaranti, så står det jer jo også frit for at udnytte den fri bevægelighed i EU ved at bosætte jer i andre EU-lande. Så kan du teoretisk set nøjes med at leje et værelse i f.eks. Sverige, og et sådant må det vel for pokker være muligt at finde inden for en rimelig tidshorisont.
Og som mh skriver, hvis det kniber med at finde en bolig i Danmark, der lever op til kravene, eller måske med at skaffe 50.000 til en bankgaranti, så står det jer jo også frit for at udnytte den fri bevægelighed i EU ved at bosætte jer i andre EU-lande. Så kan du teoretisk set nøjes med at leje et værelse i f.eks. Sverige, og et sådant må det vel for pokker være muligt at finde inden for en rimelig tidshorisont.
Mange tak for svaret. FS efter EU-reglerne har vi som "plan B" i Sverige. Idéen var at flytte direkte til Danmark så vores børn kommer med det samme i gang med integration i samfundet. Hvis kravene bliver lempet så har vi måske en chanse.mh skrev:For at være på den helt sikre side, kunne du evt. bruge EU-reglerne, således at I sammen bosætter jer i et andet EU-land i 3-6 måneder, således at du bliver vandrende arbejdstager i et fremmed EU-land, med ret til at have din ægtefælle hos dig, og derefter til at få din ægtefælle med dig til dit eget land.
-
fundiver199
Der er vel ingen grund til at planlægge efter "chance", og især ikke når der er børn inde i billedet. Når man søger om opholdstilladelse i Danmark, er det ikke et lotteri, man deltager i. Processen er regelstyret, så du må sætte dig ind i reglerne og finde ud af, hvad det helt præcist er for nogle krav, der stilles til jer. Start f.eks. med at printe ÆUG`s vedledning om familiesammenføring ud og læs de afsnit, der er relevante for jer. Du finder den under menupunktet "vejledninger", nr. 3 fra ventre i bjælken øverst på hjemmesiden, hvor forum er nr. 3 fra højre. De kommende regler, såfrem L104 vedtages som planlagt, er også beskrevet i vejledningen.
Og nok er reglerne indviklede, men så er de altså heller ikke mere indviklede. Der er en 24-års aldersgrænse, et tilknytningskrav og et krav om, at jeres ægteskab hverken må være et tvangs- eller proformaægteskab, og at du ikke må være dømt for vold imod kvinder og børn de sidste 10 år. Men intet af dette er formentlig relevant for jer.
Tilbage er så, at du senest 6 måneder efter din flytning til Danmark skal have fundet en bolig, der opfylder boligkravet, at du ikke må have modtaget kontanthjælp mm. de sidste 3 år, og at du skal stille 50.000 i garanti. Og endelig skal I så klare jer uden kontanthjælp mm. efter familiesammenføringen, hvilket jo nok kræver, at du finder et job. Så det centrale i processen er vel primært job- og boligsøgning, og det har altså ikke ret meget med reglerne i Udlændingeloven at gøre, bortset fra at I ikke må bosætte jer i en fremlejet bolig.
Og nok er reglerne indviklede, men så er de altså heller ikke mere indviklede. Der er en 24-års aldersgrænse, et tilknytningskrav og et krav om, at jeres ægteskab hverken må være et tvangs- eller proformaægteskab, og at du ikke må være dømt for vold imod kvinder og børn de sidste 10 år. Men intet af dette er formentlig relevant for jer.
Tilbage er så, at du senest 6 måneder efter din flytning til Danmark skal have fundet en bolig, der opfylder boligkravet, at du ikke må have modtaget kontanthjælp mm. de sidste 3 år, og at du skal stille 50.000 i garanti. Og endelig skal I så klare jer uden kontanthjælp mm. efter familiesammenføringen, hvilket jo nok kræver, at du finder et job. Så det centrale i processen er vel primært job- og boligsøgning, og det har altså ikke ret meget med reglerne i Udlændingeloven at gøre, bortset fra at I ikke må bosætte jer i en fremlejet bolig.
@dansker
Jeg gjorde det, at jeg flyttede til Sverige i foråret 2011, min kone og hendes barn, kom først i sommerferien 2011.
Det gjorde vi fordi, at der er mig som EU borger, som skal have haft et ophold på 10 uger +, og ikke min kone, hun skal "bare" tilslutte sig til mig, inden vi sammen flyttede til DK.
Planen var at flytte tilbage til DK, inden skolestart, efter sommerferien, således ville hendes barn afslutte skolen i Rusland, og starte efter sommerferien i Dansk skole, dette lykkedes så ikke helt, da det tog lidt længere tid at blive gift, grundet et sommeferie ramt Skatteverk (burde jeg have forudset).
Så hvis man timer det korrekt, kan det lade sig gøre, at det rammer børnene mindst muligt
Selvfølgelig skulle du så undvære kone og børn, et stykke tid, men det ville være til fordel for børnene
mvh DBS
Jeg gjorde det, at jeg flyttede til Sverige i foråret 2011, min kone og hendes barn, kom først i sommerferien 2011.
Det gjorde vi fordi, at der er mig som EU borger, som skal have haft et ophold på 10 uger +, og ikke min kone, hun skal "bare" tilslutte sig til mig, inden vi sammen flyttede til DK.
Planen var at flytte tilbage til DK, inden skolestart, efter sommerferien, således ville hendes barn afslutte skolen i Rusland, og starte efter sommerferien i Dansk skole, dette lykkedes så ikke helt, da det tog lidt længere tid at blive gift, grundet et sommeferie ramt Skatteverk (burde jeg have forudset).
Så hvis man timer det korrekt, kan det lade sig gøre, at det rammer børnene mindst muligt
Selvfølgelig skulle du så undvære kone og børn, et stykke tid, men det ville være til fordel for børnene
mvh DBS
Tusind tak - du har besvaret mit spørgsmål helt udtømmeligt. Det eneste jeg vil gerne præcisere er forsørgelseskrav (boligkravet kan jeg sagtens klare for der er mange ledige almene boliger i forskellige dele af landet). Man anser mig som ufaglært i Danmark, så kan jeg kun regne med et lavbetalt job. Hvilket minimum skal jeg tjene for at forsørge min familie og leve op til US krav? Selv har jeg udregnet en minimum på ca. 20-25 tusinde kroner efter skat om måneden. Det skal nok dække løbende udgifter. Problemet er at jeg kun har penge nok til de første et par år og hvis jeg ikke finder en indkomstkilde i denne periode så vil min kone forlade landet.fundiver199 skrev:Der er vel ingen grund til at planlægge efter "chance", og især ikke når der er børn inde i billedet. Når man søger om opholdstilladelse i Danmark, er det ikke et lotteri, man deltager i. Processen er regelstyret, så du må sætte dig ind i reglerne og finde ud af, hvad det helt præcist er for nogle krav, der stilles til jer. Start f.eks. med at printe ÆUG`s vedledning om familiesammenføring ud og læs de afsnit, der er relevante for jer. Du finder den under menupunktet "vejledninger", nr. 3 fra ventre i bjælken øverst på hjemmesiden, hvor forum er nr. 3 fra højre. De kommende regler, såfrem L104 vedtages som planlagt, er også beskrevet i vejledningen.
Det ser ud som en god alternativ. Der er noget der hindrer mig mht svensk løsning. For det første kan jeg slet ikke forstår mundtlig svensk og kan heller ikke engelsk (kun på et "køkken snak" niveau). For det andet ved jeg ikke om jeg skal arbejde for at få lov til FS i Sverige. Har tidligere undersøgt sagen og fandt noget om "tilstrækkelige midler". Hvis det er nok at sætte 100-200.000 SEK i banken og ansøge derefter om FS så kan det lade sig gøre. En tolkehjælp kan jeg jo altid skaffe.DBS skrev:@dansker
Så hvis man timer det korrekt, kan det lade sig gøre, at det rammer børnene mindst muligt![]()
Selvfølgelig skulle du så undvære kone og børn, et stykke tid, men det ville være til fordel for børnene![]()
mvh DBS
-
fundiver199
De danske regler indeholder ikke noget krav til referencepersonens indtægt men alene et krav om, at denne ikke har modtaget sociale ydelser i 3 år, og at parret heller ikke gør det de første mange år efter familiesammenføringen. Og desuden skal der så stilles de 50.000 i bankgaranti.dansker skrev:Hvilket minimum skal jeg tjene for at forsørge min familie og leve op til US krav? Selv har jeg udregnet en minimum på ca. 20-25 tusinde kroner efter skat om måneden. Det skal nok dække løbende udgifter. Problemet er at jeg kun har penge nok til de første et par år og hvis jeg ikke finder en indkomstkilde i denne periode så vil min kone forlade landet.
Med EU-reglerne stilles der derimod et krav om, at du skal råde over "tilstrækkelige midler", hvis du ikke er arbejdstager eller studerende. Og her er udgangspunktet, at din indtægt bør svare til den laveste sociale ydelse, som du og din familie kunne få, hvis du hverken havde indtægt eller formue. Men en stor formue kan dog helt eller delvist erstatte indtægt. Det vigtige er, at det sandsynliggøres, at I kan klare jer uden hjælp fra socialkontoret.
Da der således er forskellige økonomiske krav, uanset hvilket regelsæt I søger efter, er det ikke fuldstændig indlysende, at EU-reglerne vil være en stor fordel for jer, med mindre det volder problemer at finde en bolig, der kan opfylde boligkravet. De mulige fordele ved EU-reglerne må således bla. holdes op imod besværet med at skulle flytte 2 og ikke 1 gang, såfremt jeres mål er at bo i Danmark.
Og hvis I endelig skal anvende EU-reglerne, skal det nok tænkes grundigt igennem og måske med et sats på, at du skal være arbejdstager i det andet EU-land, så I helt kan slippe for forsørgelseskrav, når I flytter videre til Danmark. 3-4 måneder med arbejde i 14-dages skift på en norsk olieplatform og bopæl i Norge kunne f.eks. være en mulighed, og så kunne konen og børnene slutte sig til dig undervejs.
At bosætte dig i Malmø som grænsependler vil du derimod for mig at se ikke opnå nogle store og indlysende fordele ved, som jeg vurderer jeres situation samlet set.