nikol skrev:Jeg var minst 5 gang i komunnen og vist de dokumenter fra US hvor det stå at min kæreste har lovlig ophold så lang hendes søgnig om TU ophold behandles...
Jeg er enig med jeres advokat i, at kommunens afvisning formentlig er forkert. Den relevante paragraf i Ægteskabsloven lyder som følger:
.........................................................
"§ 11 a. Ægteskab må kun indgås, når hver af parterne har dansk indfødsret eller lovligt ophold her i landet i medfør af udlændingelovens §§ 1- 3 a, § 4 b eller § 5, stk. 2, eller i medfør af en opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 6- 9 f.
Stk. 2. Hvis ganske særlige omstændigheder, herunder navnlig varigheden af en udlændings ophold her i landet, taler derfor, kan den myndighed, som efter § 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne, give tilladelse til ægteskabet, selv om betingelsen i stk. 1 ikke er opfyldt."
...........................................................
"Lovligt ophold" er for mig at se defineret i Udlændingelovens §9, stk. 22, der lyder som følger:
..........................................................
"Stk. 22. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a, § 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, og hvis ingen særlige grunde taler herimod. Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, har fået fastsat en udrejsefrist eller har en anden ansøgning om opholdstilladelse under behandling, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kun indgives her i landet, hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det.
En ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter stk. 1, skal indgives før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan anses for at have lovligt ophold, jf. 1. pkt. Udlændinge, der i forbindelse med behandlingen af en sag om opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, er indrejst med henblik på at aflægge den prøve, der er nævnt i stk. 2, 2. pkt., kan efter Udlændingeservices bestemmelse opholde sig her i landet, indtil der er truffet afgørelse om, hvorvidt der kan gives opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1."
........................................................
Teksten cirka midt i dette afsnit må da tolkes sådan, at man har "lovligt ophold", hvis man rettidigt har ansøgt om forlængelse og endnu ikke har modtaget et afslag på den ansøgning. Så måske er det hele ikke så kompliceret. Måske skal I bare vente 17 dage endnu, og så se at få indgivet en ansøgning om FS som fast samlevende par, lige så snart ansøgningsgebyret er væk.