Tvivl. Gift. familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

QQNOMI

Tvivl. Gift. familiesammenføring

Indlæg af QQNOMI » 27.04.2012 22:11:48

Jeg er mand på 23 år(studerende). og er født og opvokset her i Danmark. Jeg skal giftes her om sommer 2012 I Pakistan, -. jeg har portugisk pass, Da min far har portugisk pass. Han har boet der i mange år og min mor er fra Pakistan.,

Jeg vil gerne hente min kommende kone her til Danmark via FS efter EU regler.
Jeg forstår ikke hvorfor så mange flytter/ bliver registeret i Sverige- for at hente deres samlever/koner her til Danmark, når de har Dansk eller svensk pass, hvorfor søger de ikke efter FS EU.
Skal man være på arbejdsmarkedet, før man kan søge om FS efter Eu regler. ?
Hvilke rettigheder har min kommende kone, hvis jeg søger efter Eu regler`?
Hvis min kommende kone kommer i Danmark efter FS Eu regler, kan hun starte en virksomhed i Danmarkj eller arbejde på det danske arbejdsmarkedet?

Jeg er tvivl om jeg også bliver nødt til at flytte til Sverige, som så mange andre.

Mvh. Qureshi

fundiver199

Re: Tvivl. Gift. familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2012 07:37:41

QQNOMI skrev:Jeg forstår ikke hvorfor så mange flytter/ bliver registeret i Sverige- for at hente deres samlever/koner her til Danmark, når de har Dansk eller svensk pass, hvorfor søger de ikke efter FS EU.
Det er også netop det, de gør, og det kræver jo, at man bosætter sig i et andet EU-land end det, hvor man selv er statsborger. Så derfor flytter danske (og norske) statsborgere til Sverige, hollandske statsborgere flytter til Belgien og britiske statsborgere flytter til Irland (og omvendt).
QQNOMI skrev:Skal man være på arbejdsmarkedet, før man kan søge om FS efter Eu regler.?
Nej du skal bare have ret til at opholde dig i Danmark. Og da du har boet her i mere end 5 år, har du tidsubegrænset opholdsret, og en sådan er nærmest betingelsesløs. Så det eneste krav er, at du skal blive ved med at bo i Danmark.
QQNOMI skrev:Hvilke rettigheder har min kommende kone, hvis jeg søger efter Eu regler`?
De samme rettigheder som alle andre, der bor i Danmark. Dog har hun de første 5 år kun ret til SU, hvis du arbejder i Danmark, og de første 3 måneder har hun ikke ret til kontanthjælp og andre ydelser efter Aktivloven.
QQNOMI skrev:Hvis min kommende kone kommer i Danmark efter FS Eu regler, kan hun starte en virksomhed i Danmarkj eller arbejde på det danske arbejdsmarkedet?
Ja naturligvis.
QQNOMI skrev:Jeg er tvivl om jeg også bliver nødt til at flytte til Sverige, som så mange andre.
Hvis du er portugisk statsborger og bor i Danmark, så bor du allerede i et andet EU-land end det, hvor du er statsborger. Og så behøver du naturligvis ikke at flytte en gang til. Hvis du derimod både er dansk og portugisisk statsborger, og har boet i Danmark i hele dit liv, så bliver du nødt til at bosætte dig i et andet EU-land end Danmark for at kunne opnå FS efter EU-reglerne, idet din situation i så fald ikke adskiller sig fra en person, der kun er dansk statsborger og har boet i Danmark hele sit liv. Det afgjorde EU-domstolen sidste år i sagen McCarthy.

pkm

Indlæg af pkm » 28.04.2012 10:35:26

@fundiver199 (eller andre der kender svaret/har erfaring med dette)
Er det ikke kun de første to år man bor i Danmark ens udenlandske ægtefælle ikke har ret til at modtage SU, hvis man selv er studerende? Det står der i indlægget "Ofte stillide spørgsmål om EU-reglerne". Jeg ved godt det er lang tid siden det blev skrevet så ville bare være sikker på hvilket der er rigtigt da vi netop står i den situation inden så længe.

closed1

Indlæg af closed1 » 28.04.2012 10:38:00

det er ganske rigtigt hvad der står i ofte stillede spørgsmål :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2012 16:05:20

pkm skrev:Er det ikke kun de første to år man bor i Danmark ens udenlandske ægtefælle ikke har ret til at modtage SU, hvis man selv er studerende?
Det kommer an på, hvem "man" er. Indlægget "ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" er skrevet med danske statsborgere for øje. Men denne tråd er startet af en portugisisk statsborger. Og hans kone kan jo ikke så godt opnå ret til SU ved at bo i Danmark i to år og være gift med en dansk statsborger, som er en af de 3 måder, en udlænding kan opnå ret til SU.

Og her må man altså bare sige, at det nok ikke er muligt at få alle sådanne detaljer med i en "ofte stillede spørgsmål", da den så vil blive endnu længere, end den allerede er i forvejen.

closed1

Indlæg af closed1 » 28.04.2012 18:27:18

nå så siger jeg ........ fisk :D

QQNOMI

Indlæg af QQNOMI » 30.04.2012 18:36:50

Hvis du er portugisk statsborger og bor i Danmark, så bor du allerede i et andet EU-land end det, hvor du er statsborger. Og så behøver du naturligvis ikke at flytte en gang til. Hvis du derimod både er dansk og portugisisk statsborger, og har boet i Danmark i hele dit liv, så bliver du nødt til at bosætte dig i et andet EU-land end Danmark for at kunne opnå FS efter EU-reglerne, idet din situation i så fald ikke adskiller sig fra en person, der kun er dansk statsborger og har boet i Danmark hele sit liv. Det afgjorde EU-domstolen sidste år i sagen McCarthy.
Ifølge mine papire er jeg KUN portugisk statsborger, Er født i Danmark 1988, så er ikke dansk statsborger(automatatisk) på papirerne. Har ikke ret til at stemme.
Stadig i tvivl om jeg har ret til søge FS efter Eu regler. Jeg har set folk med brisisk pass, har haft det let med at hente deres samlever/koner ved brug af FS Fri bevægelighed. De har boet hele deres liv i Danmark.
På min opholdskort står Ef/Eøs Opholdskort type B.
OPHOLDSBEVISET TILLADELSEN ER UDSTEDT IHT DET EUROPÆISKE FÆLLESSKABS FORORDNINGER OG DIREKTIVER OM FRI BEVÆGELIGHED FOR ARBEJDSKRAFT M.V.
OPHOLDSBEVISET/TILLADELSEN ER UDSTEDT I MEDFØR AF EF/EØS BEKENDTGØRELSENS
§ 5 STK 2 Nr. 1 JF STIL 1 JF §1
FAMILIESAMMENFØRING STÅR DER NEDERST.

Jeg er stadig i tvivl. Skal jeg søge flytte til sverige og flytte til Danmark igen for at opnå retten til at søge FS efter Eu regler ??

Mvh. Qureshi

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2012 19:43:47

Du har jo lige citeret svaret på det, du spørger om, så hvorfor er du i tvivl?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.04.2012 20:15:05

Du ER allerede flyttet til et andet EU-land end det, du er statsborger i. Derfor behøver du ikke at flytte 2 gange igen, før du kan bruge EU-reglerne til familiesammenføring.

Du bliver bare boende i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

QQNOMI

Indlæg af QQNOMI » 01.05.2012 11:36:57

QQNOMI skrev:
Hvilke rettigheder har min kommende kone, hvis jeg søger efter Eu regler`?

De samme rettigheder som alle andre, der bor i Danmark. Dog har hun de første 5 år kun ret til SU, hvis du arbejder i Danmark, og de første 3 måneder har hun ikke ret til kontanthjælp og andre ydelser efter Aktivloven.
Hvis jeg er hjemmeboende og studerende kan det være problemer med at søge efter FS efter Eu regler.

OG hvad med ang. sygeforsikring. Får hun automatisk den gule sygeforsikring, eller skal jeg tegne ekstra forsikringer. hvis jeg søger efter FS efter Eu Regler.

Jeg er også tvivl om når jeg er færdigt med mit studiet og jeg ikke finder en fast stilling og derved er på dagpenge, kan de have indflydelse FS efter Eu regnler?

Mvh. Qureshi

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2012 12:31:21

Som tidligere skrevet har du erhvervet dig permanent opholdsret, så der er ingen andre krav end, at I skal være gift, og du skal bo i Danmark. Din kone bliver, som alle andre med bopæl i Danmark, dækket af den skattefinansierede danske sygeforsikring.

QQNOMI

Indlæg af QQNOMI » 14.05.2012 17:15:38

Som tidligere skrevet bliver jeg gift her til sommer
Men min kommende kone er igang med sin uddannelse(Bachelor of Commerce )og hun bliver først færdigt næste sommer - Så lige nu er jeg i tvivl om hun skal søge FS efter Eu regler denne sommer, eller et par måneder før hun er færdigt med sin uddannelse(Næste sommmer)

Jeg skal søge visum for hende efter FS efter Eu regler.

Lige nu tænker jeg om det ville være bedre at jeg søger denne sommer, da jeg hørt at det er en lang process at få visum/FS efter Eu regler?

Hvor lang tid tager det at opnå FS Efter Eu regler?

Mvh. Qureshi

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.05.2012 20:05:44

Du kan ikke søge, før I er gift. Når først I er gift, tager det såmænd ikke så lang tid at få et visum til din hustru, hvis I søger efter EU-reglerne.

Hvis du arbejder i DK, som for dig er 'et andet EU-land', så burde det heller ikke tage lang tid, før hun kan få opholdskort, og hun må jo være i DK, indtil hun får kortet. Dem, der har problemer nu, er hovedsagelig grænsegængere, dvs. folk der bor i Sverige, men arbejder i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

QQNOMI

Indlæg af QQNOMI » 18.05.2012 13:04:55

Jeg arbejder ikke lige Pt. Er studerende.
Kan der være problemer med visum, hvis man er på SU og ikke arbejder.

Mvh. Qureshi

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 07:48:18

Da du har tidsubegrænset (dvs. stort set betingelsesløs) opholdsret i Danmark, er opholdsretten for din ægtefælle tilsvarende betingelsesløs. Dog må ingen af jer udgøre en fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

Men forudsat at din kone ikke er en eftersøgt terrorist, vil der hverken være problemer med at få udstedt visum eller opholdskort til hende. Det er så simpelt, som det overhovedet på nogen måde kan være :D

Besvar