spørgsmål om indkøb.
-
inloveforever
spørgsmål om indkøb.
hej. Først vil jeg lige sige at jeg er utrolig taknemlig for dette forum. Jeg ved íkke hvad jeg skulle have gjort uden denne hjemmeside.
Mit spørgsmål handler om budget og indkøb. Jeg arbejder ca. 18-20 timer om ugen her i Sverige på et hotel. Lønnen er minimumlønnen. Jeg får ikke udbetalt det helt vilde beløb som vi kan leve af, så efter husleje, efter fitnessabonementet er betalt, jojokortet, og 100 kr taletid på begge vores telefoner, så er der ikke mere tilbage end knap 1000 kr. til mad og andet, så vi får ikke handlet så meget som vi egentlig havde håbet. Mit spørgsmål er om US, når vi søger tilbage til Danmark om en måned, vil kunne se på vores kvitteringer og ikke tro at vi har haft et reelt ophold, fordi vi har brugt et lavt beløb... Vi prøver at handle ofte, men i meget små portioner.
Vi har boet her i 3 måneder nu, og jeg har arbejdet i 11 uger, så alt skulle gå efter planen, jeg er bare bange for at et eller andet går galt, så US vil benægte min mand et dansk opholdskort.
Mit spørgsmål handler om budget og indkøb. Jeg arbejder ca. 18-20 timer om ugen her i Sverige på et hotel. Lønnen er minimumlønnen. Jeg får ikke udbetalt det helt vilde beløb som vi kan leve af, så efter husleje, efter fitnessabonementet er betalt, jojokortet, og 100 kr taletid på begge vores telefoner, så er der ikke mere tilbage end knap 1000 kr. til mad og andet, så vi får ikke handlet så meget som vi egentlig havde håbet. Mit spørgsmål er om US, når vi søger tilbage til Danmark om en måned, vil kunne se på vores kvitteringer og ikke tro at vi har haft et reelt ophold, fordi vi har brugt et lavt beløb... Vi prøver at handle ofte, men i meget små portioner.
Vi har boet her i 3 måneder nu, og jeg har arbejdet i 11 uger, så alt skulle gå efter planen, jeg er bare bange for at et eller andet går galt, så US vil benægte min mand et dansk opholdskort.
Re: spørgsmål om indkøb.
Hvis du har job i Sverige, kan US vel dårligt påstå, at du ikke har haft fast og reelt ophold i Sverige.
Noget helt andet er, at hvis I kun har 1000 kr. tilbage at leve for hver måned, så er I formentlig berettiget til svensk socialhjælp som supplement til din indkomst.
Noget helt andet er, at hvis I kun har 1000 kr. tilbage at leve for hver måned, så er I formentlig berettiget til svensk socialhjælp som supplement til din indkomst.
-
inloveforever
Vi kan overleve for ca. 1000 kr, og har tænkt os at gøre det hele forløbet, men vil US kunne nægte at give min mand et opholdskort bare på baggrund af det.. vi følger jo reglerne, og jeg er arbejdstager, vi lever bare ekstremt billigt.. Spørgsmålet er om det vil være lidt klogere at låne penge af mine forældre som vi sætter ind på det svenske kreditkort og da købe mere, som kan vise at vi har et reelt ophold
et reelt ophold bliver da ikke mere reelt bare fordi man bruger flere penge 
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Når nu kravet blot er ca. 10 timer pr. uge til mindstelønnen, så er der overhovedet ikke noget at bekymre sig for.
Du ER arbejdstager, og US må ikke nægte at anerkende dette, blot fordi I har valgt at leve af havregrød, og ikke indgå i statistikken over overvægtige
Du ER arbejdstager, og US må ikke nægte at anerkende dette, blot fordi I har valgt at leve af havregrød, og ikke indgå i statistikken over overvægtige
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
inloveforever
TAK!!! nu er jeg ikke så bekymret mere.. 
er det et krav, at have arbejde i sverige eller det behøver man ikke?
-
fundiver199
Det er et krav at arbejde mindst 10-12 timer om ugen for at være arbejdstager, men ikke for at have ret til ophold.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nej, det er ikke et krav at man skal have haft arbejde, for at man kan bruge EU-reglerne til familiesammenføring.
Man kan også være 'person med tilstrækkelige midler'. Det er man, hvis man bor i et EU-land, men arbejder i et andet (grænsegænger), eller har formue som er stor nok til at man kan leve af den i et års tid.
Endelig kan man være studerende på SU. Er man fuldtidsstuderende, bliver man ikke arbejdstager, selv om man har et fritidsjob på 10-12 timer/uge.
Man kan også være 'person med tilstrækkelige midler'. Det er man, hvis man bor i et EU-land, men arbejder i et andet (grænsegænger), eller har formue som er stor nok til at man kan leve af den i et års tid.
Endelig kan man være studerende på SU. Er man fuldtidsstuderende, bliver man ikke arbejdstager, selv om man har et fritidsjob på 10-12 timer/uge.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG