Forvirret ?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Emel

Forvirret ?

Indlæg af Emel » 22.04.2012 22:03:16

Hej allesammen..

Jeg har boet i Sverige i ca. 15 måneder. Min mand fik 5 års opholdskort i SE for ca. 1 år siden. Jeg arbejder fuldtid i Dk. Mit spørgsmål er så, kan jeg godt flytte til Dk (kun mig) og min mand fortsat bo i Sverige uden at der skulle opstå problemer med hans opholdskort?

Ps jeg er selv dansk statsborger.. og min mand har ikke et arbjede.

skaanebo

Re: Forvirret ?

Indlæg af skaanebo » 22.04.2012 22:11:26

Nej. Når myndighederne opdager, at I ikke længere bor sammen, har din mand jo ikke længere noget opholdsgrundlag i Sverige, da du ikke bor i Sverige længere. Om ikke før, opdager de det jo, når hans opholdskort udløber. Men din mand kan jo bare flytte med dig til Danmark og søge om et dansk opholdskort.

Emel

Indlæg af Emel » 22.04.2012 22:21:54

Jeg havde skam heller ikke tænkt at det skulle gøres uden at blive opdaget.. jeg ville ha gået til borgerservice.. Vi havde søgt familiesammenføring efter eu-regler men efter mange mange mange måneders kamp fik vi et afslag. Lige nu tjekker jeg Ny i Dk og ÆuG´s sider hver dag (er nærmest blevet besat) :)))) for at se hvad der sker med de nye regler om der er nogen fremskridt. Hvis vi venter til d. 15 maj eller lidt senere, så jo, så kan vi godt søge efter 24 års reglen men jeg er bange for at får vi afslag igen og så er 15 måneders ophold i Sverige været for ingenting. Jeg ønsker selv at vente til min mand bliver svensk statsborger fordi man ved aldrig hvordan lovene ser ud i Dk om 10 år. Men samtidig vil jeg gerne flytte tilbage til Dk hvor hele min familie og venner er.. :)

firat

Indlæg af firat » 23.04.2012 02:55:23

Hej

Jeg Ked af at i er kommet så langt har brugt 15 måneder i sverige, men alligevel har fået afslag.
Hvorfor har i fået afslag, af hvilken årsager .. ?
Det ville glæde mig hvis du uddyber din sag lidt mere, så vi andre søger kan træffe foranstaltninger.

Ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Firat

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2012 05:32:26

Hvis I har fået afslag på FS efter EU-reglerne i Danmark, så er det vel pga. mangelfuld dokumentation for, at I faktisk bor i Sverige. Og så er det da bare et spørgsmål om at få rettet op på det. Scan afslaget og vedhæft det til en mail, som du sender til:

raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

I kan fremsende yderligere dokumentation i forbindelse med en klage til Justitsministeriet. Og ellers kan I også bare søge igen, når I har samlet en bedre dokumentation. Men send nu brevet til rådgivningen, for det er krop-umuligt at vejlede om sådan en sag uden at kende alle de nøjagtige omstændigheder i den.

Emel

Indlæg af Emel » 23.04.2012 15:58:11

Vi fik afslag fordi at man ikke troede på at min mand boede i Se (hvilket jeg stadig griner af til denne her dag) men jeg var ok ;).. de skrev hvorfor vi ikke havde bil forsikringer osv (jeg tror ikke de er klar over hvor svært det er med økonomien at blive familiesammenført om det så er i SE eller i Dk).. Nåh men vi flyttede til en c/o adresse fordi vi tænkte at det ville spare os en hel masse tid, energi og penge istedet for at finde noget for os selv alene. Det var jo ikke meningen at vi skulle være der så lang tid.. Jeg afleverede konto-udtog, kvitteringer fra indkøb og bio osv, månedskort, lønsedler, husleje og el regning osv. og lejekontrakten.. men på lejekontrakten står mit navn ikke,, fordi da vi tog ned til MkB nægtede de at forny den gamle kontrakt da "det kan bare ikke lade sig gøre" :)) jo kun hvis jeg bliver gift med den første lejer.. og selvom jeg holder dybt af ham så holder jeg mig til min mand :))).. og jo så var det åbenbart også et problem at på mine lønsedler stod der min gamle adresse (i DK).. jeg ringede til alt og alle samme dag jeg flyttede og dagen efter for at meddele at jeg havde flyttet og jeg fik altid af vide "Du behøver altså ikke ringe vi kan godt se det på pc´en, det skifter automatisk". Min løn var der jo hver måned så jeg tjekkede ikke om det var lavet om i e-boksen.. fordi jeg fik jo min ansættelseskontrakt sendt til SE..

Nogle dage er jeg positiv over de nye regler der snart skal komme.. men på den anden side føler jeg stadig at vi er en gruppe der bliver yderst diskrimineret fordi man vælger at gifte sig med en person fra et andet land (Tyrkiet).. point-systemer.. 24 års regler.. det er ikke det Dk jeg er vokset op med som barn.. ALLE burde/skal have lige rettigheder og lige muligheder..

ps mange tak til alle i ÆUG.. I har været en kæmpe hjælp for mange..

Besvar