Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Hej
Følger ivrigt med i debatten her og er super glad for de kommentarer der bliver givet og selvfølgelig for alle andre som deltager, giver jo meget at læse andres situationer.
Vi har indgivet vores ansøgning om familiesammenføring for min mand d. 1. Marts. Vi opfylder ikke pointkravet og håbede så på de nye regler når at træde i kraft inden vi får svar.
Vi fik brev om at sagen var under behandling og at vi skulle forvente svar indenfor de 3 måneder, dermed 1. juni, så er jo lidt nervøs nu for at de skal nå at få den færdigbehandlet tidligere, men vi håber stadig dette ikke sker.
Hvordan er planen nu, er det 9. Maj man forventer en afgørelse på om loven skal træde i kraft??
Hvis loven vedtages og træder i kraft d. 15. Maj hvordan bliver det så med ansøgningen vi har indgivet. Skal vi selv kontakte US og bede dem behandle ansøgningen efter de nye regler eller sker det automatisk?
(Synes jeg læste et sted at alle sager som var indgivet inden 15. Maj skulle gennemgåes igen såfremt der blev givet afslag på en ting som er ændret i de nye regler, feks. pointsystemet).
Følger ivrigt med i debatten her og er super glad for de kommentarer der bliver givet og selvfølgelig for alle andre som deltager, giver jo meget at læse andres situationer.
Vi har indgivet vores ansøgning om familiesammenføring for min mand d. 1. Marts. Vi opfylder ikke pointkravet og håbede så på de nye regler når at træde i kraft inden vi får svar.
Vi fik brev om at sagen var under behandling og at vi skulle forvente svar indenfor de 3 måneder, dermed 1. juni, så er jo lidt nervøs nu for at de skal nå at få den færdigbehandlet tidligere, men vi håber stadig dette ikke sker.
Hvordan er planen nu, er det 9. Maj man forventer en afgørelse på om loven skal træde i kraft??
Hvis loven vedtages og træder i kraft d. 15. Maj hvordan bliver det så med ansøgningen vi har indgivet. Skal vi selv kontakte US og bede dem behandle ansøgningen efter de nye regler eller sker det automatisk?
(Synes jeg læste et sted at alle sager som var indgivet inden 15. Maj skulle gennemgåes igen såfremt der blev givet afslag på en ting som er ændret i de nye regler, feks. pointsystemet).
-
fundiver199
Sagen behandles kun "automatisk" efter de nye regler, hvis afgørelsen træffes efter, at loven er trådt i kraft. Så teoretisk set kan I risikere at få et afslag i dagene mellem 9. og 15. maj. Og man kan nok heller ikke udelukke, at ikrafttrædelsesdatoen kan blive senere end 15. maj, når loven først vedtages 9. maj, hvilket tidsplanen ganske rigtigt siger nu.
US kan "officielt" ikke tage hensyn til de nye regler, før de er vedtaget i Folketinget. Men alligevel ville jeg nok i jeres tilfælde allerede i næste uge sende en email til US, hvor jeg skrev følgende:
"Vedrørende sagsnummer xxxxxx
Den (dato) søgte vi om ægtefællesammenføring, og vores ansøgning har fået ovennævnte sagsnummer. Men henvisning til den information, der er offentliggjort på Nyidanmark, skal vi hermed bede om, at ansøgningen lægges til side, når og hvis L104 bliver vedtaget i Folketinget og herefter færdigbehandles efter de nye regler, når L104 er trådt i kraft.
Med venlig hilsen (jeres navne)"
US kan "officielt" ikke tage hensyn til de nye regler, før de er vedtaget i Folketinget. Men alligevel ville jeg nok i jeres tilfælde allerede i næste uge sende en email til US, hvor jeg skrev følgende:
"Vedrørende sagsnummer xxxxxx
Den (dato) søgte vi om ægtefællesammenføring, og vores ansøgning har fået ovennævnte sagsnummer. Men henvisning til den information, der er offentliggjort på Nyidanmark, skal vi hermed bede om, at ansøgningen lægges til side, når og hvis L104 bliver vedtaget i Folketinget og herefter færdigbehandles efter de nye regler, når L104 er trådt i kraft.
Med venlig hilsen (jeres navne)"
Jeg vil først sige tak for et fantastisk forum
Jeg er gift med en Thai, hun er i Danmark på 3måneders visum, hun er 37 og jeg er 35 , og vi venter på at reglerne bliver ændret, så vi kan søge familiesammenføring,
Mit spørgsmål er :
imens vores sag om familiesammenføring bliver behandlet, kan vi så tage på Ferie i Thailand og derefter vende tilbage til Danmark sammen, eller skal vi blive i Danmark mens sagen bliver behandlet ?
Mvh Michael
Jeg er gift med en Thai, hun er i Danmark på 3måneders visum, hun er 37 og jeg er 35 , og vi venter på at reglerne bliver ændret, så vi kan søge familiesammenføring,
Mit spørgsmål er :
imens vores sag om familiesammenføring bliver behandlet, kan vi så tage på Ferie i Thailand og derefter vende tilbage til Danmark sammen, eller skal vi blive i Danmark mens sagen bliver behandlet ?
Mvh Michael
Din kone kan ikke komme ind i danmark igen uden visum eller opholdstilladelse.
Men hun må gerne blive her mens us behandler sagen også selvom hendes visum udløber i mellemtiden .
Men hun må gerne blive her mens us behandler sagen også selvom hendes visum udløber i mellemtiden .
-
fundiver199
Har man ventet i mere end 3 måneder på en ansøgning, kan man dog normalt få udstedt en såkaldt tilbagerejsetilladelse. Men ellers kan din kone også bare vente i Thailand, uanset om ansøgningen er afleveret her i landet. Så hvis I f.eks. gerne vil holde ferie i Thailand 2 måneder efter, at I har søgt, kan I rejse dertil sammen, og så må din kone bare vente med at rejse til Danmark igen, til sagen er godkendt og behandlet.
Jeg siger mange tak for de hurtige svar
Dejligt med hjælpsomme mennesker
Mhv Michael
Mhv Michael
Det gjorde vi nemlig ikke, fordi loven var lavet så hurtigt om at det kom helt bag på os. Som du sagde, de kunne godt have givet os mere end et år i 2010. Man føler sig hånet og kommer i tvivl, om man overhovedet kan holde ud at blive her, hvis en af de "danske værdier" man vil værne om er, at det er i orden at lave om på loven med tilbagevirkende kraft med ingen overgangsordning.fundiver199 skrev:Og når man ved det mindst 2 år i forvejen,
GRRRRRRRR!
-
fundiver199
Jeg mener ikke, at det er lovgivning med tilbagevirkende kraft. I så fald er det også lovgivning med tilbagevirkende kraft, hvis Folketinget f.eks. hæver vægtafgiften på biler og ikke fritager alle dem, der allerede ejer en bil. Og så bliver politikernes handlefrihed godt nok voldsomt indskrænket efterhånden, hvilket næppe er hensigtsmæssigt hverken ud fra en demokratisk eller samfundsøkonomisk betragtning. F.eks. kunne man så heller ikke have lavet en reform af efterlønsordningen, fordi vi jo var mange, der allerede havde betalt til den i en årrække.
Men man kunne godt have givet mere end 14 dages varsel, da man indførte gebyrene, og det enorme hastværk medførte også mange administrative problemer for Udlændingestyrelsen. Og det er for mig at se et stort problem, at al for meget lovgivning ofte bliver hastet gennem folketinget lige før juleferien i forbindelse med de årlige finanslovsforhandlinger, fordi den nye lovgivning så party absolut skal træde i kraft 1. januar i det følgende år. Med gebyrerne kunne man jo f.eks. have sagt, at de først trådte i kraft 1. juli, så både borgere og administration fik ½ år til at indstille sig på dem.
Og her er vi jo nok ude i noget med, at gebyrerne ikke kun havde til formål at skaffe nogle indtægter til statskassen. De var også tænkt som et redskab til at nedbringe indvandringen til Danmark som "betaling" til DF for at støtte finansloven, og det var givetvis derfor, at de partu skulle indføres så hurtigt, så de fik effekt med det samme.
Det så man jo også, da reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse blev ændret i foråret 2010. Her kunne man ikke engang vente, til loven var vedtaget i Folketinget. Nej de nye og strammere regler skulle gælde for alle ansøgninger afleveret fra og med den dato, loven blev fremsat i Folketinget. Ja selv kravet om 15 point for "aktivt medborgerskab" skulle indføres øjeblikkeligt, selvom den prøve, man kunne tage for at få pointene, først kunne tages omkring 1 år senere.
Og her må man efter min mening sige, at kæden hoppede fuldstændigt af for den gamle regering, og at man definitivt bevægede sig væk fra noget, der kunne siges at have det mindste med "fast og fair" at gøre og over i noget, der var ekstremt og givetvis dikteret af krav fra DF, som man så føjeligt bare bøjede sig for for at "købe" DF`s støtte til sin økonomiske politik.
Og det er da bestemt noget, der får en til at miste respekten for politikerne og, som du skriver, overveje om man overhovedet gider at blive boende i Danmark. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvad du mener.
Men man kunne godt have givet mere end 14 dages varsel, da man indførte gebyrene, og det enorme hastværk medførte også mange administrative problemer for Udlændingestyrelsen. Og det er for mig at se et stort problem, at al for meget lovgivning ofte bliver hastet gennem folketinget lige før juleferien i forbindelse med de årlige finanslovsforhandlinger, fordi den nye lovgivning så party absolut skal træde i kraft 1. januar i det følgende år. Med gebyrerne kunne man jo f.eks. have sagt, at de først trådte i kraft 1. juli, så både borgere og administration fik ½ år til at indstille sig på dem.
Og her er vi jo nok ude i noget med, at gebyrerne ikke kun havde til formål at skaffe nogle indtægter til statskassen. De var også tænkt som et redskab til at nedbringe indvandringen til Danmark som "betaling" til DF for at støtte finansloven, og det var givetvis derfor, at de partu skulle indføres så hurtigt, så de fik effekt med det samme.
Det så man jo også, da reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse blev ændret i foråret 2010. Her kunne man ikke engang vente, til loven var vedtaget i Folketinget. Nej de nye og strammere regler skulle gælde for alle ansøgninger afleveret fra og med den dato, loven blev fremsat i Folketinget. Ja selv kravet om 15 point for "aktivt medborgerskab" skulle indføres øjeblikkeligt, selvom den prøve, man kunne tage for at få pointene, først kunne tages omkring 1 år senere.
Og her må man efter min mening sige, at kæden hoppede fuldstændigt af for den gamle regering, og at man definitivt bevægede sig væk fra noget, der kunne siges at have det mindste med "fast og fair" at gøre og over i noget, der var ekstremt og givetvis dikteret af krav fra DF, som man så føjeligt bare bøjede sig for for at "købe" DF`s støtte til sin økonomiske politik.
Og det er da bestemt noget, der får en til at miste respekten for politikerne og, som du skriver, overveje om man overhovedet gider at blive boende i Danmark. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvad du mener.
Det ville have været mere ærligt at bare sige stop til indvandring og PUT, i stedet for at lave alle mulige forhindringer til det, som koster både ansøgerene og staten.De var også tænkt som et redskab til at nedbringe indvandringen til Danmark som "betaling" til DF for at støtte finansloven,
Det var lige det, jeg mente med tilbagevirkende kraft - at man skulle have arbejdet i et år på en eller anden bestyrelse, uden at der var et års varsel om det, eller skal bestå en prøve, som ikke findes. Der føler man hånet!Det så man jo også, da reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse blev ændret i foråret 2010. Her kunne man ikke engang vente, til loven var vedtaget i Folketinget. Nej de nye og strammere regler skulle gælde for alle ansøgninger afleveret fra og med den dato, loven blev fremsat i Folketinget. Ja selv kravet om 15 point for "aktivt medborgerskab" skulle indføres øjeblikkeligt, selvom den prøve, man kunne tage for at få pointene, først kunne tages omkring 1 år senere.
Ikke alene respekt, men tillid. Så snart man har opfyldt de nye krav, kan der sagtens komme endnu flere nye umulige krav, inden man kan nå at søge PUT igen.Og det er da bestemt noget, der får en til at miste respekten for politikerne og, som du skriver, overveje om man overhovedet gider at blive boende i Danmark. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvad du mener.
-
fundiver199
Enig. Det er svært at have tillid til, at udlændinge med bopæl i Danmark vil blive behandlet på en fair måde, hvis højrefløjen får magten igen efter næste valg, når man har været vidne til den måde, der blev lovgivet på i navnlig 2010 og 2011, og for så vidt også allerede, da reglerne om PUT blev ændret i 2007, hvor beskæftigelseskravet jo blev indført. Så det er da nok en god ide om muligt at forsøge at opnå både PUT og dansk statsborgerskab inden næste valg, hvis man har tænkt sig at blive boende i Danmark.
Min henvendelse til Johannes Schmitd Nielsen resulterede i at hun stillede et spørgsmål til JM om bero-stillelse og JM har nu svaret - med et dejligt positivt svar:
"En udlænding, der har søgt om opholdstilladelse efter de nugældende regler om ægtefællesammenføring, men ikke ønsker at få sagen afgjort efter
de gældende regler, kan meddele dette til Udlændingestyrelsen. Ansøgningen vil herefter blive opfattet som en ansøgning efter de nye regler. "
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... 109787.pdf
Derfor har jeg - og jeg vil opfordre andre der ønsker dette til at gøre det samme - idag skrevet til US og (igen) gjort dem opmærksom på at vores ansøgning skal behandles efter de nye regler. Jeg har selvfølgelig som en service til US vedhæftet linket, hvis informationen endnu ikke er nået fra justitsministeriet til US
"En udlænding, der har søgt om opholdstilladelse efter de nugældende regler om ægtefællesammenføring, men ikke ønsker at få sagen afgjort efter
de gældende regler, kan meddele dette til Udlændingestyrelsen. Ansøgningen vil herefter blive opfattet som en ansøgning efter de nye regler. "
http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... 109787.pdf
Derfor har jeg - og jeg vil opfordre andre der ønsker dette til at gøre det samme - idag skrevet til US og (igen) gjort dem opmærksom på at vores ansøgning skal behandles efter de nye regler. Jeg har selvfølgelig som en service til US vedhæftet linket, hvis informationen endnu ikke er nået fra justitsministeriet til US
Nemlig ....
måske derfor vi ikke har fået vores færdigbehandlet, den er bare henlagt til stillingtagen når de nye regler kommer... passer også godt med hvad US sagde eller ikke sagde .... de kunne ikke svare på om man ventede på de nye regler.
måske derfor vi ikke har fået vores færdigbehandlet, den er bare henlagt til stillingtagen når de nye regler kommer... passer også godt med hvad US sagde eller ikke sagde .... de kunne ikke svare på om man ventede på de nye regler.
Ja nok derfor. Nu burde US jo blot skynde sig at melde dette ud - for i teorien kan nogen (der egentlig ønsker at blive behandlet efter de nye regler, men venter med at skrive om dette til US indtil loven er vedtaget) få afslag INDEN loven vedtages...selvom de jo nu har mulighed for at skrive til US og bede om bero-stillelse.
-
nyisverige
Jeg ringede til US og forhørte mig...Vi søger dog efter EU-reglerne....Har man ventet i mere end 3 måneder på en ansøgning, kan man dog normalt få udstedt en såkaldt tilbagerejsetilladelse. Men ellers kan din kone også bare vente i Thailand, uanset om ansøgningen er afleveret her i landet. Så hvis I f.eks. gerne vil holde ferie i Thailand 2 måneder efter, at I har søgt, kan I rejse dertil sammen, og så må din kone bare vente med at rejse til Danmark igen, til sagen er godkendt og behandlet.
Jeg fik af vide at man havde ret til at få sit svar på ansøgning i DK, så man sagtens kunne tage på ferie i sin kones hjemland. Også uden at vente 3 måneder?
-
fundiver199
EU-reglerne er jo noget helt andet, så det lyder meget rimeligt, at folk, der har søgt efter dem, kan få udstedt en tilbagerejsetilladelse, også selvom de ikke har ventet i 3 måneder endnu.