Min mand og jeg har planer, om at flytte til Sverige midlertidigt, (jeg skal finde arbejde, og vores barn i en institution), for derefter, efter nogle maaneder, at flytte til dk igen.
Hvad vil vaere smartest at goere mht at flytte til Sverige:
Er det bedst for min mand foerst at soege om dansk visum (som han har faaet 3 gange foer), og fra Danmark flytter vi til Sverige (hvilket maaske nok vil goere det nemmest for os, saa vi sammen kan finde en bolig og institution), eller er det bedre at jeg foerst flytter til Sverige, og saa soeger min mand om opholdstilladelse til Sverige, fra sit hjemland?
Naar vi saa flytter tilbage til Danmark, har min mand saa de samme rettigheder, som dem der soeger om FS efter de danske regler? altsaa har han fx ret til gratis danskundervisning og integreringskursus, paa lige fod med dem? Og kommer det helt naturligt (jeg har laest at ved de danske regler, kommer der helt automatisk et brev om tilmeldelse til danskkursus)?
Er der nogle ulemper ved at soege om FS efter EU-reglerne, ift. rettigheder i Danmark, efter EU-opholdet?
Jeg har laest flere, gode og velinformerende dokumenter om disse EU-regler, men disse spoergsmaal har jeg ikke kunnet finde svar paa, saa jeg haaber I vil hjaelpe mig