Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 17.04.2012 14:48:48

Fundiver199

Der er lige det, som jeg nikker genkendende til og det er netop også det jeg frygter der vil ske, for min kone har aldrig rejst tidligere.

Punkt 1.
Jeg har netop været forbi den Makedonske ambassade i Danmark, da jeg alligevel var i Danmark og de forklarede mig at der ikke ville være noget problem, men at jeg som sikkerhed skulle tage kopier af mine papirer fra Migrationsverket i Sverige (som viser min kones ansøgning) og min vielsesattest. Disse kopier skulle være oversat til engelsk hos et advokatur og der skulle stempel fra Notaren i Sverige.

Fint nok......

Mit problem er nu bare at der på den ene skrivelse med mine mangler fra Migrationsverket står at jeg har en frist til d. 24. april 2012. ellers vil sagen blive afvist.

Denne skrivelse kan jeg jo ikke oversætte da de i grænsekontrollen nok vil undre sig over at der står d. 24.april 2012 og hun rejser ind i landet til en dato efter denne (hun rejser nok engang i Juli mdr. ). Så vil de jo gå ud fra at jeg har fået afvist ansøgningen også kan hun sikkert heller ikke komme retur til mig i Sverige.

Jeg frygter også lidt for om hun kan risikerer at få nægtet udrejse tilladelse når hun skal hjem pga. dette. For så vil de jo bare sige at datoen d.24 april 2012 er overskredet så du skal ingen steder + du er tidligere kommet forsent ind i Makedonien.

Punkt 2. og måske også rettet til GitteK.
Mit andet problem er at jeg idag har ringet til Försikrängskassan i Sverige. Hun kunne oplyse mig at de havde modtaget mine dokumenter men at de ikke sender noget retur til mig, som viser at de anerkender min kone som registreret partner. Dette fik jeg besked som tidligere beskrevet, af sygesikringskontoret i Danmark at jeg netop skulle gøre, da de skulle bruge et stykke papir som viser at de svenske myndigheder anerkender min kone som partner.

Derefter ringer jeg stiktosset tilbage til borgerservice som stiller mig om til sygesikringskontoret. Sygesikringskontoret oplyser mig imellemtiden at De ikke skal bruge noget fra försikrängskassan i Sverige, men person nummer/person bevis fra Skatteverket i Sverige. Jeg blev selvfølgelig stiktosset på hende efter som jeg tidligere fra en af hendes kollega var blevet henvist til at kontakte Försikräkskassan i Sverige. Dette var jo forgæves, da det ikke er de dokumenter som der skal bruges.

Jeg ringede herefter til Skatteverket og de oplyser mig at jeg skal henvende mig personligt sammen med min kone hos Skatteverket for at få hjælp idet hun ikke kunne hjælpe mig yderligere.

Jeg er for 15 minutter siden lige kommet hjem fra Skatteverket hvor jeg mødtes med min kone. Skatteverket oplyser mig at de ikke udsteder noget person nummer medmindre jeg kan fremvise et opholdskort fra Migrationsverket. Jeg forklarer hende min situation med at jeg søger person nummer til min kone for at hun kan sygeforsikres gennem Danmark via mig som husbond.

Hun oplyser mig at hvis Migrationsverket IKKE kan udstede et opholdskort til min kone, så kan hun heller ikke få svensk person nummer, ergo kan hun ikke sygeforsikres gennem mig og Danmark (Få det blå sygesikringskort).

Hun fortæller mig at Danmark også vil afvise min ansøgning når jeg søger om opholdstilladelse i Danmark eftersom Migrationsverket ikke har kunne udstede et opholdskort til min kone samt da Migrationsverket selv har afvist min sag om at give min kone opholdstilladelse gennem EU-retten. Derfor blev jeg vejledt at jeg skulle søge et opholdstilladelse og ikke opholdskort via EU-retten.

Dette opfatter jeg selvfølgelig som at jeg skal til at søge gennem sveriges nationale regler og dette ønsker jeg jo ikke, da vi engang efter sommerferien har planer om at flytte tilbage til Danmark permanent. Min kone skal ikke være svensk.

Jeg kan dermed ikke få afsluttet min kones ansøgning om opholdskort via EU-retten i Sverige, da jeg bliver sendt frem og tilbage mellem myndighederne, og den frist som jeg har fået eventuelt vil blive overskredet uden jeg har kunne nået noget som helst. Har jeg gjort alt det her forgæves ?

Jeg er nu lige kommet hjem og er helt rundt på gulvet......

Min kone vil gerne rejse i Juli måned, så derfor ved jeg ikke om hun kan komme afsted, hvis vi allerede nu søger efter EU-reglen i Danmark. Der er jo ikke så lang tid til Juli måned. :cry:

Jeg undrer mig nu om jeg overhovedet kan starte min kones papirer i Danmark eller om jeg har startet hendes papirer gennem EU-retten helt forkert.

Jeg ved ikke hvad jeg nu sal gøre:

- Skal jeg sende min ansøgning til Udlændinge styrelsen i Danmark og kan hun imellemtiden rejse ud af landet ( da hun snart skal på sommerferie ).

- Kan jeg overhovedet få noget gennemført efter den vejledning jeg fik fra Skatteverket idag, eller skal jeg til at starte HELT forfra gennem Sveriges nationale regler, altså HELT fra bunden af :-(

Jeg har det somom at det ville være nemmere hvis man bare skød knoppen af mig, for jeg kan ikke komme nogen veje. Alt det stress er ved at gøre mig skør. Det hele brænder på mht. sommerferie, salg af bolig, nægtelse fra myndighederne, finde nyt bolig i Danmark osv......

Hjælp udbedes !

På forhånd tak

- En desperat Tokay :cry:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.04.2012 15:47:29

Velkommen i bureaukratitrædemøllen :mrgreen:

Hvis I alligevel ikke har til hensigt at blive boende i Sverige, så er det da tåbeligt at spilde sin energi på at søge om det ene eller det andet i Sverige. Så er det da bare med at få sendt en ansøgning af sted til Danmark.

Og nej, det vil næppe være realistisk at have et dansk opholdskort i hånden, inden den planlagte rejse til Makedonien. Så enten må din kone rejse til Makedonien og søge om et visum for at komme retur til Sverige, eller også må rejsen udsættes, indtil opholdskortet er i hånden.

Det kan aldrig være illegalt for en makedonsk statsborger at vende hjem til sit eget land. Der er jo ikke begået nogen kriminelt i at vende hjem. Så hvorfor bekymre sig om dette? Det virker ærlig talt som om, du bekymrer dig om alt for meget. Hvad kan der dog ske, hvis din kone kommer hjem og bliver udspurgt i paskontrollen i Makedonien? Ja, hvis hun ikke har nogen penge med sig, så må de jo bare lukke hende ind i landet. Det kan da godt være, de vil stille nogle spørgsmål - det er nu engang en grænsebetjents job - men det behøver man da ikke at være ræd for på nogen måde. Og jo, korruption er udbredt mange steder i verden, men hvis man ikke har begået noget ulovligt, og hvis man ikke har store pengebeløb på sig, så vil det jo bare være spild af grænsebetjentenes tid at forsøge at presse din kone til at betale dem noget som helst.

tokay

Indlæg af tokay » 17.04.2012 16:13:26

hej skaanebo

Du kan dælme tro at jeg søger tilbage til Danmark igen og det sker meget snart. Jeg tænker bare på om jeg kan indgive min ansøgning nu hos US i Danmark.
- Min kone bliver forhåndsgodkendt.
- Hun rejser og kommer tilbage i august.
- Jeg sælger min lejlighed i sverige og finder en lejlighed i Danmark....

Alt dette inden for 6 måneder, mens min kone har været på ferie.

Det er sådan jeg havde tænkt mig at gøre det. Hendes ansøgning starter jo ikke ligemeget hvad, ikke før jeg har solgt min lejlighed og jeg flytter tilbage til Danmark. Derfor kan hun vel godt rejse imens jeg har indleveret ansøgningen til US, eller hvorledes.

Du har nok ret, jeg tænker over tingende for meget. Det har vel noget at gøre at jeg er så struktureret en person at jeg vil have alt i skønneste orden, også er det at man tænker for meget, stresser og får grå hår... :-)

Spørgsmålet er vel bare om jeg kan tage forbi Migrationsverket og udskyde min frist til i midten af august, (jeg har tidligere på måneden fået forlænget fristen til 15.juni 2012) så min sag ikke bliver afvist, for så kan jeg vel ikke søge om familiesammenføring via EU-retten, hvis jeg har fået en afvisning fra Migrationsverket. Så kan jeg få oversat det papir med forlænget frist med, også skulle der ikke være noget problem i min kones rejse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.04.2012 06:20:39

I skal være opmærksom på, at et af kravene for FS efter EU-reglerne i Danmark er, at I har haft et reelt samliv i et andet EU-land, før I flytter til Danmark. Og hvis din kone har tilbragt mere tid i Makedonien end i Sverige i tiden op til, at I flytter, kan der måske evt. rejses tvivl om jeres samliv. Så når du nu absolut vil bekymre dig om alt muligt, synes jeg også, at du skulle bekymre dig en lille smule om det :D

GitteK

Indlæg af GitteK » 18.04.2012 11:27:14

Jeg sagde jo til dig, at du ikke skulle bruge noget fra Forsäkringskassen - men fra Skatteverket :D Jeg er meget mere trovärdig end diverse myndigheder :D

Du skal bede Skatteverket om et familiebevis på dig selv. På dette fremgår det, at du bor i SE og er gift med din kone og dermed også, at jeres ägteskab er registreret i SE (hvis I har giftet jer i SE eller har sörget for at få det registreret). De udskriver det med det samme - tager 30 sekunder.

Du kan herefter få EU sygesikringsbeviset til din kone udstedt i DK.

Jeg går ud fra, at Migrationsverket udstedet opholdskort uden problemer, når man fremviser EU sygesikringsbeviset på sin ägtefälle, eftersom de selv beder om det.

Min mand har nu svensk cpr.nr, ID kort og EU sygesikringskort. Sidste etape er opholdskortet fra Migrationsverket. Det lykkes hen ad vejen.

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 12:08:27

GitteK skrev:Jeg sagde jo til dig, at du ikke skulle bruge noget fra Forsäkringskassen - men fra Skatteverket :D Jeg er meget mere trovärdig end diverse myndigheder :D

Du skal bede Skatteverket om et familiebevis på dig selv. På dette fremgår det, at du bor i SE og er gift med din kone og dermed også, at jeres ägteskab er registreret i SE (hvis I har giftet jer i SE eller har sörget for at få det registreret). De udskriver det med det samme - tager 30 sekunder.

Du kan herefter få EU sygesikringsbeviset til din kone udstedt i DK.

Jeg går ud fra, at Migrationsverket udstedet opholdskort uden problemer, når man fremviser EU sygesikringsbeviset på sin ägtefälle, eftersom de selv beder om det.

Min mand har nu svensk cpr.nr, ID kort og EU sygesikringskort. Sidste etape er opholdskortet fra Migrationsverket. Det lykkes hen ad vejen.
'

Hej GitteK.

Jeg har jo det familiebevis hvor mit navn og min kones navn fremgår med hendes midlertidlig person nummer (fødselsdato efterfulgt af fire nuller) fremgår. Det er den som jeg fik, da jeg registrerede vores ægteskab i Skatteverket, med et internationalt vielsesattsest.

Hvad er det som jeg skal sende til folkeregisteret eller er det sygesikringskontoret i Danmark, hvor mange dokumenter er det som de spørger efter ? Jeg kan åbenbart ikke gå ned til købnehavns borgerservice, da de ikke aner noget om det blå EU-sygesikringskort til min kone som ikke har svensk cpr nummer.

mvh
Tokay
Senest rettet af tokay 18.04.2012 12:13:39, rettet i alt 1 gang.

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 12:12:43

PS. Jeg tror der er kommet nye lovforslag som rammer EU-borgerne...

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... hpid=31952

Er der nogen som er gode til at læse paragraffer og love, jeg er ikke.

Jeg vil gerne hører om det er lempelser eller stramninger ved brug af EU-retten.

Jeg fandt linket hos US i Danmark.

mvh
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 12:16:37

fundiver199 skrev:I skal være opmærksom på, at et af kravene for FS efter EU-reglerne i Danmark er, at I har haft et reelt samliv i et andet EU-land, før I flytter til Danmark. Og hvis din kone har tilbragt mere tid i Makedonien end i Sverige i tiden op til, at I flytter, kan der måske evt. rejses tvivl om jeres samliv. Så når du nu absolut vil bekymre dig om alt muligt, synes jeg også, at du skulle bekymre dig en lille smule om det :D
Fundiver199 det er fair nok, men jeg har jo ikke en jordisk chance for at få noget på at min kone bor sammen med mig, hvilke dokumentationer skal jeg fremskaffe heraf ?

De kan vel ikke nægte at man må holde ferie fra alt det stress som det er.
Jeg har trods alt boet i sverige med min kone siden september 2011 og bor der helt sikkert også efter ferien, da hun kun skal på ferie i en lille måneds tid. Jeg kan ikke fremvise andet end hendes pas som viser at hun er kommet ind i schengen plus nogle billeder som vi har taget ved kendte områder i sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.04.2012 13:14:11

En måneds ferie er selvfølgelig ikke et problem, men jeg forstod dit indlæg sådan, at din kone ville opholde sig i Makedonien i meget længere tid f.eks. 3 eller 6 måneder. Og det ville jeg så ikke opfatte som værende specielt hensigtsmæssigt, hvis man er i gang med at gennemføre en FS efter EU-reglerne.

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 13:43:46

af fundiver199 » 25.07.2011 11:46:46
på dette indlæg:

viewtopic.php?f=7&t=5397&start=15
fundiver199 skrev:Omkring tilbagerejsetilladelser kan man nok ikke rigtig tale om sådan et begreb, når det handler om EU-retten. Her taler man i stedet om følgende rettigheder:

* Ret til indrejse
* Ret til ophold i indtil 3 måneder
* Ret til ophold i mere end 3 måneder

Ret til ophold i mere end 3 måneder kræver, at du er arbejdstager eller råder over tilstrækkelige midler etc. Og det har de svenske myndigheder altså vurderet, at du ikke gør. Og dermed har din kone så heller ikke længere nogen rettigheder i hverken Sverige eller Danmark efter EU-retten, idet de 3 måneder vel er gået, eller snart vil være gået.

For at hun kan have rettigheder i Danmark efter EU-retten, skal du have haft et "faktisk og reelt" ophold i Sverige samt et "faktisk og reelt samliv" med din kone, hvilket må oversættes til, at I skal have været bosat i Sverige efter EU-retten. Og det kan man næppe anse jer for at have været, når din kone har fået afslag på en ansøgning om svensk opholdskort, fordi en grundbetingelse ikke var opfyldt.
Til Fundiver199:

For lige at blive på det med min kones rejse, så har jeg fundet et indlæg vedr. tilbagerejsetilladelse og EU-retten.

Det overnævnte der snakkes om skal vel forstås sådan, at det er et visum der er gældende og ikke noget tilbagerejsetilladelse ?

For at benytte sig af denne Visum som kun kan skaffes fra den Svenske ambassade, i det land man besøger, skal man benytte sig af EU-retten.

Korrekt opfattet ?

Kan man læse nogen steder på ambassadens hjemmeside eller andre steder vedr. om at det er gratis at få udstedt sådant et visum og at man kan haste behandles, så man får visummet udstedt hurtigere.... ?

For lige at gøre det klart, så vil jeg have noget på svensk og ikke det der findes på US hjemmeside.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... glerne.htm

Jeg har ikke kunne finde noget overhovedet på svensk. :cry:

evt. et link til en EU lov med paragraf, hvor det står. :?:

Jeg vil nemlig have det på skrift, når vi søger visum i udlandet, så der ikke opstår problemer

Mvh Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 14:10:41

Det er lidt svært på svensk, men det eneste jeg har kun kunnet finde mig frem til dette, og jeg ved ikke engang om det er det rigtige sted jeg er havnet i:

http://ec.europa.eu/justice/citizen/index_sv.htm

tokay

Indlæg af tokay » 18.04.2012 15:07:39

Hej igen allesammen

Lang om længe TROR jeg at jeg har fundet noget jeg kan henvise til:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 123:en:PDF

Den nedenstående tekst er taget ud fra linkets side nummer 15, punkt. 2

"2. Family members who are not nationals of a Member State shall only be required to have an entry visa in accordance with Regulation (EC) No 539/2001 or, where appropriate, with national law. For the purposes of this Directive, possession of the valid residence card referred to in Article 10 shall exempt such family members from the visa requirement.

Member States shall grant such persons every facility to obtain the necessary visas. Such visas shall be issued free of charge as soon as possible and on the basis of an accelerated procedure."

Er der en der kan bekræfte, at jeg har fået fat i den rigtige lovgivning med henblik på søgning af Visum, ved benyttelse af EU-retten. (Mens man stadigvæk opholder sig i Sverige)

Er det noget man kan henvise til som lov (er det en troværdig kilde) ?

Jeg kan se at der er en henvisning i teksten: (EC) No 539/2001

Denne kan jeg dog ikke finde nogen steder.

Nu er jeg altså blevet træt for idag og mine øjne skal hvile. Tænk at bruge sin ferie på alt det her :twisted: :roll:

Det er jo trods alt til gavn kan man så trøste sig med. :wink:

Med venlig hilsen
Tokay

tokay

Indlæg af tokay » 20.04.2012 10:50:11

Hej allesammen

Vedr. udsteddelse af Visum efter EU-reglerne, så har jeg har nu haft skrevet til den svenske ambassade i Makedonien. Jeg har også fået svar retur og der er noget jeg ikke helt forstår som måske i kan hjælpe mig med:

Spørgsmål fra mig.:
Kära den svensks ambassad i Skopje, Makedonien.

Till rätt person.

Jag skriver till ni, eftersom jag söker lidt information om ansökning af visum via EU-rätten.
Jag har försökt läsa lite på deras hemsida förgäves.

Jag är en dansk medborgare, bosatt i Sverige, men som arbetar i Danmark.
Jag använder den fria rörligheten genom EU-rätten, eftersom jag är blivit gift med min fru, som ar medborgare i Makedonien.

Min fru bor nu tillsammans med mig i Sverige, då vi har ansökt om familjeåterförening via EU-rätten i Sverige.

Vår ansökan behandlas av Migrationsverket, men min fru har bott hos meg i Sverige, i mer än 6 månader, eftersom det är bearbetningstid hos Migrationsverket.

Vi har nu planer på att resa till Makedonien i juli 2012 och det är därför jag kontakta dem.

Migrationsverket hänvisar mig till att jag kan ansöka om visum via EU-rätten till min fru, via den svenska ambassaden i Skopje, när vi är på sommarlov / sommarsemester.

Jag kan läsa ut från Europaparlamentets kommission, (EG) nr 539/2001 att jag kan ansöka om visum genom EU-rätten, att avgiften på denna ar gratis, och att jag kan få det behandlas som ett brådskande förfarande, i vilket kommissionen har beslutat att utfärda viseringen bör inte ta mer än 15 dagar.

Jag vil nu bara fråga om, vilka dokument som krävs av mig, så jag kan få allt redo, innan jag kommer på semester i Makedonien med min fru och besöker er.

För att möjliggöra för oss, att skaffa visum enligt gennom EU-rätten och att inga problem uppstår.

Vilka handlingar sätta i anspråk til, som skall presenteras av mig ?

Jag hoppas få höra närmare från ni, så snart som möjligt.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Tokay
- Sverige, Malmö

Svar:
Hej Din fru ska lämna ansökning blankett för visum, är bra att bifoga sitt vigselbevis, din familj personbevis, 1 kopia på hennes pass, ett foto av henne som för pass.Ansöknings blankett kan ni hitta på migrationsverkets hem sida under rubriken Besöka Sverige. Med ansökan ska lämnas och bilagan Familjeuppgifter som hittas under samma rubrik.Innan ni kommer till ambassaden var snäll boka tid. Telefon nummer hittar du på ambassadens hemsida. www.swedenabroad.com/skopje Om är någonting oklart, kan vända dig till oss igen.

Med vänlig hälsning.
Dzartovska Radmila
Har jeg misforstået noget ?

Skal der virkelig vedlægges alt den dokumentation til at søge visum efter EU reglerne ?

mvh
Tokay

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.04.2012 11:06:52

Når en ægtefælle til en EU-borger søger visum til Schengen skal der indleveres nøjagtig det samme, som der skal indleveres hvis det er enhver anden visumansøger, UNDTAGEN bevis for returbillet og bevis for rejsesygeforsikring.
mh
Rådgiver for ÆUG

tokay

Indlæg af tokay » 20.04.2012 11:09:57

takker MH :-)

så kan jeg jo passende udfylde alle dokumentationer herfra Sverige, med god ro og sind.

- Tokay

Besvar