DR2: Kampen om indvandringen

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
skaanebo

DR2: Kampen om indvandringen

Indlæg af skaanebo » 28.03.2012 19:29:02

På DR2 i aften kl. 22:00 begynder første af seks afsnit med titlen"Kampen om indvandringen"

1. afsnit har undertitlen "Verdens mest menneskevenlige lov" og i foromtalen kan man læse dette:

"Historien om det største drama i dansk politik fortalt af toppolitikerne selv. Gennem 25 år er politiske karrierer blevet skabt eller styrtet i grus og folketingsvalg vundet eller tabt på udlændingepolitikken. Det hele begynder i 1983 med "verdens mest menneskevenlige lov", som bliver vedtaget i Folketinget til den konservative justitsminister Erik Ninn - Hansens store ærgrelse."

fundiver199

Re: DR2: Kampen om indvandringen

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2012 20:28:03

Lyder rigtig spændende. Den glæder jeg mig til at se. Man kan også se udsendelser som disse online på www.dr.dk, hvis man ikke lige får dem set på det tidspunkt, hvor de er på skærmen. Der er næppe tvivl om, at for at forstå den nuværende udlændingepolitik i Danmark og den nuværende politiske situation i det hele taget, så er man nødt til at begynde netop i 1983, som denne udsendelsesrække så gør.

Med fare for at foregribe nogle af konklusionerne, blev der dengang skabt en indædt bitterhed blandt mange højrefløjspolitikere, fordi der blev truffet beslutninger hen over hovedet på dem, som de så har afreageret og "hævnet sig over" de sidste 10 år.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 28.03.2012 21:46:54

Ja, det er i hvert fald en serie jeg skal se.

Og jeg bemærkede i første afsnit, at den lov, der blev vedtaget 1983, havde et flertal i folketinget, selvsagt, men ikke i selve udvalget. Tankevækkende.

Men min egen personlige tese er dels, at selve integrationen (et ord jeg i øvrigt hader) slog fejl i både 80erne og 90erne, da måske især venstrefløjen ikke har turdet stille krav til de nydanskere, der faktisk var her. Man kan jo godt stille krav uden at true med udvisning.

Og dels, som det fremgik af aftenens udsendelse, så lader det til, at man blandede de forskellige grupper sammen - altså flygtninge og familiesammenførte i en pærevælling - og at debatten stadig i dag lider under denne sammenblanding. Når Politiken for ikke så længe siden kunne placere et billede af et asylcenter over en artikel, der kun handlede om opholdstilladelser for familiesammenførte, så er vi på dette punkt ikke kommet meget videre.

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 04.04.2012 22:00:59

Har set 2. afsnit af "Kampen om indvandringen" med undertitlen "Nej, ikke en krone", om Søren Krarups annoncekampagne mod Dansk Flygtningehjælp tilbage i 86.

Jeg tænker, at et stort problem fra starten har været den berømte "tone" og den decideret hadske retorik.

Samtidig tænker jeg, om det egentlig kunne have været meget anerledes. Ren psykologisk er der vel ikke noget mærkeligt i, at mange føler sig usikre, når der kommer mennesker, der ikke ligner dem selv, til byen.

Fejlen har vel været, at man ikke har kunnet eller villet tale denne usikkerhed ned, men at kræfter på højrefløjen - med Krarup og Co i spidsen, har gjort det modsatte.

Kan kun anbefale alle at følge serien.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.04.2012 05:45:12

"Ren psykologisk er der vel ikke noget mærkeligt i, at mange føler sig usikre, når der kommer mennesker, der ikke ligner dem selv, til byen."

Så må Søren Krarup da altid have følt sig usikker - jeg kender i hvert fald heldigvis ikke mange, der ligner ham :lol:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2012 19:14:04

Har lige set 2. og 3. afsnit af serien og må sige, at den faktisk gør mig i meget dårligt humør. For det er i bund og grund en ekstremt trist historie om, hvordan et land, som jeg engang holdt af, er blevet forvandlet til noget, jeg kun kan have den dybeste foragt til overs for. Som Torben Lund fuldstændigt korrekt siger det i 3. afsnit: "Hvis man først giver en lillefinger, så bliver hele armen taget". Og det var jo præcis sådan, det gik, og der vi stadig er i dag.

Juma
Kontakt:

Indlæg af Juma » 19.04.2012 10:56:49

Jeg må sige, jeg bliver rigtigt ked af det, når jeg følger serien.

Det er muligt, at 'humanisterne' ikke altid har talt lige pænt om deres modstandere.

Men når man hører den retorik fra højrefløjen, som allerede dengang gjorde sig gældende, så synes jeg ikke der er noget at sige til, at 'humanisterne' i den grad har følt sig krænket på deres medmenneskers vegne. Og det glæder mig, at De Radikale allerede dengang var trodsig, og stemte imod stramninger.

Derfor er jeg desværre ikke i tvivl om, at jeg har ret, når jeg på min hjemmeside kalder 20. november 2001 for den sorteste dag i nyere dansk politik, med alt, hvad der fulgte efter.

Selv SF endte med at falde til patten - og det er da også tankevækkende, at SF er faldet i meningsmålingerne lige efter de IKKE sagde fra overfor pointsystemet med det samme.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.04.2012 14:50:38

Enig. I 2. afsnit får "præsten" en del taletid, og grundlæggende var og er hans synspunkt, at det er "nationalt selvmord", at Danmark har underskrevet og overholder reglerne i FN´s flygtningekonvention. Hvilket han bla. begrundede med den formelt set korrekte men yderst teoretiske betragtning, at hvis 20 millioner flygtninge søgte om asyl i Danmark, så ville de alle sammen have ret til at få deres sag behandlet.

Synspunktet må siges at være virkelig ekstremt, al den stund at ikke bare Danmark men også en række andre lande jo har tiltrådt den samme konvention. Og selvom der nok kom relativt mange flygtninge til Danmark i perioden 1983-2001 set i forhold til vores befolkningstal, så var udviklingen dog ikke anderledes end i både Sverige, Norge og Holland. Og samlet set har Danmark i dag ikke flere flygtninge og indvandrere end de fleste andre EU-lande, tværtimod ligger vi nærmest lidt i den lave ende, idet et land som f.eks. Tyskland nok har modtaget relativt færre flygtninge end Danmark, men til gengæld har de haft langt mere indvandring fra bla. Tyrkiet.

Men alligevel er det den dag i dag en meget udbredt opfattelse på højrefløjen, at Udlændingeloven af 1983 var fuldstændig "ekstem" og stort set eneansvarlig for, at alverdens flygtninge og indvandrere søgte imod netop Danmark. Og jeg vil give dig ret i, at den retorik, man hører i udsendelserne, helt tilbage fra midten af 1980`erne, må siges at modbevise den til bevidstløshed gentagne påstand om, at "en dyne af politisk korrekthed kvalte den fri debat" indtil regeringsskiftet i 2001.

Sagen er nok nærmere den, at man før 2001 blev modsagt fra mange sider, når man kom med ekstreme fremmedfjendtlige og inhumane udtalelser, hvorimod det de sidste mange år stort set kun har været Radikale og Enhedslisten og enkelte samfundsdebattører, der har protesteret over de værste udgydelser.

Besvar