Problemer med den fri bevægelighed i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Problemer med den fri bevægelighed i Sverige

Indlæg af mh1 » 08.04.2012 20:55:39

Man må godt arbejde, mens man er på barsel. Det kan så komme på tale at barselsdagpengene nedsættes. Og husk, der er ingen lov, der tvinger dig til at holde barsel, det er noget du har lov, men ikke pligt til.

Tjek her: https://www.borger.dk/Emner/familie-og- ... orlov.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

GitteK

Indlæg af GitteK » 09.04.2012 09:35:28

Sidst (marts 2012) jeg var på Migrationsverket spurgte jeg til sagsbehandlingstiden på ansögninger efter Sveriges nationale regler og fik svaret, at den pt. er op til 10 måneder og kan väre längere, hvis der er behov for yderligere oplysninger. Men som Fundiver skriver ... så tager det også nogle gange 3 måneder - det er jo et gennemsnit. Man skal nok forberede sig på de 10 måneder og så blive positivt overrasket, hvis det går hurtigere.

Du kan ikke klage over dette - ligesom jeg ikke kan klage over, at vores ansögning efter EU reglerne ikke er färdig behandlet, idet der ikke er gået 6 måneder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 09:49:49

Mon ikke Migrationsverket opererer ud fra et princip om, at det er bedre at holde mere, end man lover, frem for det omvendte? Set fra deres synspunkt gælder det vel om at nedtone folks forventninger til sagsbehandlingstiden så meget som overhovedet muligt. Hvis de f.eks. siger, at det tager cirka 4 måneder, så ved de jo med sikkerhed, at de har folk hængende i røret og spørge, hvorfor sagen ikke er færdig, lige så snart der er gået 4 måneder og 2 dage. Og så skal de bruge tid på at svare på det fra morgen til aften i stedet for at bruge tiden på at behandle alle ansøgningerne. Men for skribenten Solsikke tog det f.eks. kun 3½ måned, og det er en afgørelse, der er truffet for få dage siden:

viewtopic.php?f=20&t=3115

Så det er da åbenlyst, at det ikke altid tager 10 måneder. Men det kan det altså gøre i nogle tilfælde. At Solsikkes ægtefælle tilsyneladende lige for nylig har fået opholdstilladelse uden krav om dokumentation for sygeforsikring, må vel desuden umiddelbart siges at modsige den påstand fra en medarbejder på Migrationsverket, at der skulle være indført en ny praksis på området, med mindre at Solsikke altså arbejder i Sverige, hvilket jo selvfølgelig er muligt.

DBS

Indlæg af DBS » 09.04.2012 10:27:24

Argh fundiver199 du glemte vist at kikke på datoen: 04.05.2009 13:51:58

Generelt skal der vel advares imod at finde så gamle indlæg, da lovgivning desværre er meget dynamisk :?

mvh DBS

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 11:03:36

Ak ja det har du da ret i. En anden skribent havde svaret på indlægget for få dage siden, og så kommer det frem forrest i forum. Og jeg bemærkede så ikke, at det oprindelige indlæg er næsten 3 år gammelt :lol:

Og ja selvfølgelig skal man så absolut kigge på datoen for et indlæg, hvis man anvender forums søgefunktion til at finde information. Foruden at det nok er ret omsonst at forsøge at henvende sig personligt til nogen, der for 3 år siden skrev, at deres ægtefælle lige havde fået opholdstilladelse. Chancen for, at den pågældende stadig besøger ÆUG´s forum jævnligt, må således nok forventes at være lav :D

Vi har drøftet det lidt i rådgivningsgruppen, om man skulle overflytte de ældste indlæg til et arkiv, så de ikke længere kan fremsøges. Men så ofte, som der sker ændringer af lovgivning og praksis, vil det jo være umuligt at sikre imod, at der forekommer forældet information, med mindre "cut-off" datoen sættes til noget helt ekstremt kort. Og det synes jeg ville være ærgerligt, da meget brugbar information dermed også vil blive utilgængelig.

Så derfor mener jeg, at folk må lære at udføre den nødvendige "kildekritik", når de bruger forum, fuldstændig som man også gør det, når man fremsøger information via eksempelvis Google. Og her er det klart, at hvis man søger information om meget generelle og hyppigt drøftede emner som f.eks. familiesammmeføring eller visumansøgninger, jamen så skal man naturligvis koncentrere sig om at læse de nyere indlæg i forum og ikke nogen, der er 3 år gamle. 3 år gamle indlæg har kun værdi, hvis man søger information om "smalle" emner, der ikke er blevet drøftet siden.

gokhan aydin

Indlæg af gokhan aydin » 10.04.2012 16:52:11

hvad med os der ellerede har fået et svensk personnr og arbejder i danmark

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2012 17:28:08

Indlægget er rettet imod danske statsborgere, som er gift med trejdelandsborgere. Så hvis du er dansk statsborger, single, bor i Sverige og arbejder i Danmark, så er der intet problem. Og ellers må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad det er, du spørger om? Så måske kunne du uddybe det lidt?

gokhan aydin

Indlæg af gokhan aydin » 16.04.2012 06:51:15

fundiver199 skrev:Indlægget er rettet imod danske statsborgere, som er gift med trejdelandsborgere. Så hvis du er dansk statsborger, single, bor i Sverige og arbejder i Danmark, så er der intet problem. Og ellers må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvad det er, du spørger om? Så måske kunne du uddybe det lidt?
Jeg er dansk er gift med en fra trejelandsborger og arbejder i Danmark kan denne nye regl i snakker om ramme min famile

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2012 06:55:52

Ja hvis din ægtefælle ikke har fået svensk opholdskort og personnummer endnu, så gælder det selvfølgelig også for jer, lige som det gælder for alle andre i samme situation.

firat

Indlæg af firat » 23.04.2012 04:47:07

jeg er dansk min kone er tyrkisk, jeg arbejder i danmark, bor i sverige, er selvstændig erhversdrivende i danmark, vil min kone ikke kunne få et svensk personnummer nå hun kommer her op om 2 måneder.. ?

med venlig hilsen
firat

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2012 05:26:32

Jo hvis hun har fået opholdstilladelse efter Sverige nationale regler. Men ikke hvis hun bare kommer på et visum, og I ønsker at udnytte retten til fri bevægelighed i EU ved, at hun søger opholdskort. Det er jo det, der er essensen af hele denne tråd, og som sagt gælder det selvfølgelig også for jer.

firat

Indlæg af firat » 23.04.2012 14:29:13

Hun har ikke fået opholdskot endnu og det bliver via eu regler.
Hun kan godt få opholdskort men ingen svensk personnr er det sådan
det skal forståes..?
Er den ingen muligheder for at få et svenskpersonnr..?

Gültan

Indlæg af Gültan » 23.04.2012 21:17:01

Hej.
Min mand har i dec. md. 2011 søgt om opholdskort igennem den svenske amb. i Ankara, men vi har endnu ikke hørt noget. Jeg har selv kontaktet Migrationsverket og de siger det kan tage op til 6 mdr. Efterfølgende har jeg kontaktet sagsbehandleren og hun bad om diverse dokumenter, som min ansættelseskontrakt og lønsedler, da jeg arbejde i DK og lejekontrakt. Yderligere har hun bedt mig skaffe et dokument på, at min mand er dækket af den danske sygesikring. Kan det virkelig passe ?

Skal man bare droppe Sverige og vente på de nye danske FS regler går igennem?

Håber jeg kan få lidt hjælp.

På forhånd tak.
Hilsen Gültan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.04.2012 06:53:28

firat skrev:Er den ingen muligheder for at få et svenskpersonnr..?
Jo bestemt da:

1) Du kan finde et arbejde i Sverige.

2) Din kone kan rejse hjem og søge FS efter de svenske nationale regler.

3) Når din kone har fået et opholdskort og har boet ½ år i Sverige, kan hun søge om FS med dig efter de svenske regler uden at forlade Sverige. Og når det så er bevilget efter måske 7 eller 9 måneder, kan hun formentlig få et personnummer. Men det vil jo så have taget mindst 13-15 måneder ialt, så det er en meget lang ferie, din kone kommer til at holde i Sverige, før hun kan komme videre med sit liv.

4) Din kone kan finde et arbejde i Sverige og håbe på, at det vil stemme Skatteverket mildere. Hvis hun arbejder i Sverige, skal hun jo således ikke være dækket af en sygeforsikring fra et andet land.

5) Måske bliver problemerne løst på et eller andet tidspunkt, men foreløbig er der jo gået 6 måneder uden, at de er blevet løst, så det er lidt svært at spå om, hvornår der evt. kunne være udsigt til en løsning, og hvori den i givet fald vil bestå.

onelove

Indlæg af onelove » 03.05.2012 10:13:57

Hej Fundiver

Så kom brevet hvor de anmoder om forsikring og en masse fandre beviser ( lønsedler, ansættelseskontrakt og pendlerkort) på trods af vi ansøger igennem nationale regler. Hele brevet er scannet og sendt til raadgivningen som du sagde. Glæder mig til at høre jeres meninger og til at se om dette kan være rigtigt.

Kram
;)

Besvar