Flytning hjem fra Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2012 20:30:06

Miabobio,

Sprogcentret kan ikke forlange at se et opholdskort før han kan begynde danskundervisning, al den stund, at opholdskortet ikke er en forudsætning for at kunne bruge sine rettigheder, men kun en bekræftelse på det. Men det er også vigtigt at huske, at når man bruger EU-retten, kan der ikke stilles krav om danskundervisning til din ægtefælle/partner. Det er alene et tilbud i ordets egentlige forstand, og dermed kan der i princippet blive tale om en vis egenbetaling.

Som jeg har sagt til en del inde på facebooksiden, og som du rigtigt gentager herover, har man ret til at søge og tage imod tilbudt arbejde fra det sekund, man har afleveret ansøgningen om opholdskort til myndighederne. Dette er igen fordi opholdskortet ikke er en forudsætning af, men kun en bekræftelse på rettighederne. Det man dog her skal have med i regnestykket er, at såfremt man har taget imod tilbudt arbejde og derefter får afslag på ansøgningen, har man faktisk arbejdet ulovligt i landet. Det kan udløse en større bøde til både arbejdsgiveren og ansøgeren.

Omvendt kan man sige, at såfremt der gives afslag på opholdskort, undersøger Udlændingestyrelsen automatisk, om man i stedet opfylder kravene for familiesammenføring efter de rent danske regler.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 04.04.2012 20:56:46

Hej med jer,

jeg er fuldt indforstået med, at det er smart at ansøge imens man er i Sverige.

Det gjorde vi også! Vi indgav ansøgningen sammen sidst i januar - efter den tro, at min mand ville have Opholdskort efter Eureglerne efter en måned eller to. Som man læser om, at andre får. Vi blev oplyst om, at der var servicemål på 3 mdr. da vi indgav, så gik i gang med at finde en andel vi ville købe og vi forelskede os i en, der havde overtagelse 1. april. Så vi slog til. MEN nu har de så oplyst om, at det kommer til at tage 5 mdr. Derfor.

Jeg har ikke rigtig fået svar på mine spørgsmål stillet tidligere, jeg prøver lige igen:

1) Er det korrekt forstået, at kommunen handler forkert, når de siger de skal vente på at min mand får dansk opholdstilladelse? Dvs. nægter ham at melde sig til folkeregisteret, pga. at han har en sag der er ved at blive behandlet ved Udlændingeservice? Og hvordan skal vi få "overbevist" kommunen om, at de handler uret?

2) Kommunen sagde yderligere, at han IKKE må arbejde, imens at sagen behandles.

3) Desuden var vi i dag på posthuset for at flytte adresse ved post danmark i det mindste - og det kunne man ikke, når man flytter fra Sverige sagde damen på posthuset?!? Hun sagde, at det skulle meldes i Sverige? Hvad fanden? Er det virkelig korrekt? Hvad hvis man havde flyttet fra Australien og ikke meldt fra der? Skulle man så tage hele vejen i flyveren tilbage, jeg har da aldrig hørt mage?!

Håber meget nogen kan fortælle mig, hvad der er ret og uret både mht. til Borgerservice/kommunen og Posthuset!

:-) Mange tak på forhånd og håber I alle har en fredelig påske - kan ikke vente, til alt dette postyr er ovre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.04.2012 21:22:40

Ang. posten, så er det naturligvis det svenske postvæsen, du skal melde flytning til, hvis du ønsker din post i Sverige videresendt til en adresse i Danmark. Den service betaler man for i Sverige, og du kan gøre det online her: www.adressandring.se

Derimod er det korrekt, at selve flytteanmeldelsen, altså at du flytter fra Sverige til Danmark, skal ske i Danmark - hos Folkeregistret/Borgerservice.

I princippet må din mand gerne arbejde i Danmark, så snart ansøgning om opholdskort er indleveret. I praksis kan det dog blive svært, når man ikke har et dansk personnr.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2012 22:36:00

skaanebo,

Nu er der det i Miabobio's sag, at ægtefællen HAR dansk personnummer (se indlæg på side 1 i denne tråd).

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 04.04.2012 22:47:20

Hej igen,

tak for hurtigt svar..

Min mand har skam dansk cpr-nummer, det fik han allerede inden vi flyttede til Sverige, i det at han først var i Danmark i et helt år på working holiday.

Jeg forstår dit svar som, at han altså gerne må arbejde her i landet. Men det sagde de på Borgerservice, at det måtte han absolut ikke - det var ulovligt, så længe at sagen ikke er færdigbehandlet. Hvad gør vi reelt for at modbevise dette?

OG jeg føler ikke at jeg får svar på, hvordan jeg får dem til at tillade at vi registrerer vores flytning tilbage og registrerer vores folkeregister adresse.

Kommunen meddelte bare, at vi må pænt vente på at Udlændinge Service har færdigbehandlet ansøgningen - det vil sige de råder os til, at vente med at melde flytning tilbage til Danmark i måske 2 måneder! Jeg sagde til hende, vi talte med på kommunen, at man jo har pligt til at melde sin flytning - men hun sagde bare, at det kunne vi jo ikke...

De vil gerne folkeregistrere mig og melde min flytning - men ikke min mands, da han venter på at få opholdskortet.

Vil i ikke svare på, om det ikke er korrekt, at han HAR ret til at blive folkeregistreret på vores fælles adresse i den lejlighed vi begge netop har købt - og dette på trods, at vi venter på opholdskort. Vi har jo netop indgivet ansøgningen i januar.

Netop forsøgt at melde flytning via det link du sendte, men det er umuligt, da online formularen ikke vil acceptere dansk Postnummer - den kræver et svensk post nummer - nogen der har erfaringer med, hvordan vi kommer rundt om det?

Hjælp.. Tak :-)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2012 22:57:17

Jeg mente også for nogle måneder siden, at ægtefællen ville have ret til adresseændring samtidig med EU-borgeren. Heri er fundiver ikke enig (se hans indlæg på side 1 i denne tråd).

Med hensyn til arbejde, er det altså ikke kommunens afdeling. Det er EU, herunder EU-Domstolen, der afgør den slags. Og de siger i diverse retsakter, at han HAR ret til at arbejde mens hans ansøgning er under behandling. Men glem ikke, at det har konsekvenser, hvis han får afslag på opholdskortet, og han da har eller har haft dansk arbejde.

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 04.04.2012 23:21:26

Okay, tak for svar..

Jeg er seriøst ved at sprænge i luften over at blive behandlet på denne måde i mit eget land og at min dejlige mand også gennemgår denne behandling.

Jeg hæfter mig ved noget interessant her, som fundiver skriver på side 1.
2) Hvis sagen er rimeligt klar, lad os sige at den danske statsborger har været registreret udvandret til Spanien, og hvis parret møder op med både spansk registreringsbevis og opholdskort samt en dansk ansættelseskontrakt og en frisk dansk folkeregisteradresse for den danske part, så burde op-holdskort jo kunne udstedes ganske hurtigt. Så for mig at se er problemet mere, hvis behandlingen af en sådan simpel ansøgning trækkes i langdrag, end at folk ikke kan komme i gang med alt muligt, før de har fået et opholdskort.
Vil det sige, at det er okay, at jeg folkeregistrerer mig - da en frisk dansk folkeregisteradresse desuden hjælper med som klar dokumentation på, at jeg skam er flyttet fra et andet EU-land hjem. Jeg har absolut boet i Sverige, og har alle fornødne beviser på det. Men det her, vil måske yderligere hjælpe sagen? Korrekt?

Jeg forstår ikke, hvorfor at de kan tvivle på, om min mand må være i Danmark, for lad os sige at de afviste familiesammenføring gennem EU-reglerne (hvilket de ik gør - vi har en bullet proof sag) ja så vil han jo absolut være sikret igennem de danske regler.. Og storebror Sverige har jo givet ham arbejdstilladelse og opholdskort, så Danmark kan vel under ingen omstændigheder ikke gøre det, så underkender de jo Sveriges sagsbehandling. Jeg synes godt nok det her er et gedemarked uden lige!

Hvad siger I - skal jeg folkeregistrere mig uden at gøre det sammen med min mand, som man jo ellers skal. Der står allevegne, at vi skal melde flytning samtidig! Og ellers ser det jo ud til, at min mand fortsat bor i Sverige uden mig, hvilket ikke er korrekt. Og hvis vi melder ham af adressen i Sverige, før han kan meldes på den danske - hvor bor han så? Så er han jo "ingen steder"..

:-(

Miabobio

Indlæg af Miabobio » 04.04.2012 23:36:01

Jeg forstår bare ikke nu, om denne vejledning, inde fra ÆUGs facebook så er misvisende. For her lyder det som om, at 1) vi har intet at frygte 2) man kan snildt vende hjem, arbejde og sagtens registrere sig. Men det passer jo ikke?! Hvad skal jeg forholde mig til, virkelig i vildrede :-( på forhånd 1000 tak..

Spørgsmål fra mig på Jeres FB:
Imens at man venter på, at blive familiesammenført via EU-reglerne - må ægtefællen til den danske statsborger så arbejde i Danmark? Når man nu ved at man er omfattet af EU-reglerne?

Altså hvis sagen er indgivet til Udlændingeservice. Og må ægtefællen til den danske statsborger modtage danskundervisning, samt må denne flytte adresse til Danmark fra det andet EU-land?

Svar Kim Pedersen NybergHvis danskeren fortsat bor i det andet EU-land, må udlændingen IKKE arbejde i Danmark, med mindre vedkommende har en særskilt arbejdstilladelse i Danmark. Så snart parret sammen er flyttet til Danmark, er der til gengæld ikke noget i vejen for at vedkommende kan arbejde her. Det samme princip gælder for sprogundervisning. Men jeg vil understrege, at sprogundervisning ikke er en betingelse. Det er alene en rettighed. Det vil sige, at parret selv vælger, om udlændingen skal tage imod undervisning eller ej. Der er intet i vejen for at parret kan flytte tilbage til Danmark samtidig med at US behandler ansøgningen. Husk blot at meddele US om adressen i Danmark, så opholdskortet ikke kommer til den forkerte adresse.

Spørgsmål fra en anden på Jeres FB: Dvs hvis nu han, inden vi faar svar fra us, faar opholdkort her i belgien, saa kan vi godt flytte hjem til dk uden problemer? Vi behoever ikke sidde og vente her? Jeg skal lige vaere sikker - for jeg vil saa gerne hjem :)

Svar Kim Pedersen Nyberg Selv uden belgisk opholdskort, kan I faktisk flytte tilbage til Danmark og søge efter EU-reglerne. Du skal blot kunne bevise, at du faktisk og reelt har boet i Belgien. Enhver form for bevis kan bruges, herunder huslejekontrakt, huslejekvitteringer, udskrift fra det belgiske folkeregister, udskrifter fra din belgiske bankkonto, kopi af diverse regninger og så videre.

Spørgsmål fra en anden på Jeres FB: Jamen man kan da ikke bare rejse over graenser uden papirer?.... Han faar 5-aars opholdskort her til august. Lige nu har han midlertidigt 6mdrs.. Jeg taenker bare at hvis vi faar et nej, hvilket jeg ikke kan se en grund til vi skulle, saa er det nok godt nok med et belgisk opholdskort.. saa er han jo anerkendt et eller andet sted i EU. Saa tror jeg jeg ville foele mig mere sikker... ved godt det maaske lyder dumt, men vi har bare kaempet saa laenge. saa for at finde ud af at vi kunne have vaeret i dk allerede. Saa vil bare gerne se et resultat... :)

Svar Kim Pedersen NybergJa, det skal I selvfølgelig selv afgøre, men der er intet i vejen for, at I flytter til Danmark nu. Og jeg vil da sige, at hvis han lige nu har et 6måneders kort i Belgien, er han jo allerede anerkendt dernede. Så I er sådan set på sikker grund allerede nu.

Spørgsmål fra mig på Jeres FB: Så det vil sige, at når Sverige har givet min mand 2 års opholds- og arbejdstilladelse efter svenske regler, så er han også "på sikker grund"? Jeg sender desuden min kontoudskrift fra det sidste halve år som er plastret til med indkøb i Sverige + udskrift fra min danske telefonudbyder (ha dansk arbejdstelefon), som viser, at jeg hver morgen slår fra Telenor Sverige til dansk TDC og om aftenen, atter slår over på Telenor Sverige.

Svar Kim Pedersen Nyberg du har sgu været ihærdig og omhyggelig. Så kan de lære det, kan de LOL. Ja, ligesom X, er I på sikker grund også. Generelt er sagen nemlig den, at det ikke er et "must", at man bor i det andet EU-land efter EU-reglerne. Man kan godt bo der efter det pågældende lands egne regler, og alligevel vende tilbage til Danmark på EU-reglerne.

Spørgsmål fra en anden på Jeres FB: der er altså ingen ulemper ved at tage tilbage til dk inden man har fået opholdskortet til dk, hvis man har fået til fx. Sverige? :)

Svar Kim Pedersen Nyberg Næh, for essensen i det her er jo ikke ægtefællen opholdsgrundlag, men om du som EU-borger har boet faktisk og reelt i det andet EU-land. I princippet kan ægtefællen ankomme til det andet EU-land og slutte sig til dig dagen før I sammen flytter tilbage til Danmark.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.04.2012 23:53:28

Så bor han hos dig og har c/o adresse på din bopæl.

Det jeg har svaret på facebook, står jeg 100% ved og tager imod eventuelle øretæver, hvis noget af det ikke holder rent juridisk.

Ja, du bør tage på folkeregistret på tirsdag og melde din ankomst, og så må han vente med sin registrering til dette er muligt.

DBS

Indlæg af DBS » 05.04.2012 06:28:40

@Kim P.Nyberg og fundiver199

Jeg kan ikke helt lade være med at kommentere den med registering i CPR :wink:

Vi står i den situation, at vi søgte om FS iht. EU regler d 21/9-2011, og fik det meddelt den 5/10-2011, det er jo fint og godt, MEN min kone og hendes søn har dd, stadig ikke modtaget EU opholdskort, da US simplethen har så mange problemmer, med at få deres leverandør til at lave dem, den sidste udmelding fra US, er at de har sendt os papir til genbestilling af opholdskort, da de selv har opgivet at få deres og leverandørens IT systemer til at fungere.

Så her på dagen for 1/2 år efter meddelsen om ophold (ikke ansøgnings tidspunkt) står vi stadig uden bevise for vores ret :o

Vi har som i måske husker, kæmpet med kommunen, om at få min kone til dansk undervisning, dette måtte en tur omkring det daværende integrationsministere inden at kommune ville accepter gældende lovgivning (og faktisk henviser de stadig i de brev der kommer, som om hun har ophold efter danske regler)

Jeg har på skrift fra US, at den dato der kommer til at stå på opholdskort, vil være d 21/9-2011.

Hvis ikke registering i CPR er en adminstrativ handling, hvad er det så ?

Hvis kommune valgte at vendte på det fyssisk opholdskort, hvordan vil vi så stå i det nu, min kone har ikke opholdskort, men "kun" et brev om at det er meddelt !

Men selvfølgelig skulle min kone nok have fundet sig et arbejde, som hun har ret til, så kunne det jo være sjovt at se, hvordan de ville reagere :mrgreen:

mvh DBS

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.04.2012 06:51:51

Miabobio skrev:
Netop forsøgt at melde flytning via det link du sendte, men det er umuligt, da online formularen ikke vil acceptere dansk Postnummer - den kræver et svensk post nummer - nogen der har erfaringer med, hvordan vi kommer rundt om det?

Hjælp.. Tak :-)
Normalt skal man sørge for at kontakte posten mindst en uge inden flytning, hvis man ønsker sin post videresendt. Du kan evt. kontakte postens kundeservice på +46 77197 98 99.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 06.04.2012 09:41:29

Kim P. Nyberg skrev:
Omvendt kan man sige, at såfremt der gives afslag på opholdskort, undersøger Udlændingestyrelsen automatisk, om man i stedet opfylder kravene for familiesammenføring efter de rent danske regler.
Det havde jeg ikke hørt før. Hvad betyder det? Hvis man får afslag under EU-regler men opfylder krav om nationale regler, bliver man så automatisk tilbudt at "flytte bunke"?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 07:47:07

@Miabobio

Prøv nu lige at tage en dyb indånding og slap af. Selvfølgelig kan din mand ikke blive folkebogført i Danmark, før Udlændingestyrelsen har taget stilling til, om han overhovedet har ret til at være her. Det er helt normalt, men forhindrer omvendt ikke, at du bliver folkebogført.

Tilsvarende må man sige omkring sprogundervisning, at det er fuldt legitimt, at kommunen ikke vil tilbyde dette, før de er sikre på, at han overhovedet har krav på at modtage det. Nogle har været heldige og har fået overtalt deres kommuner til at gøre det, men det er absolut ikke noget, man har "krav" på, hverken efter dansk lov eller EU-regler. EU-reglerne giver ikke de vandrende unionsborgere eller deres familiemedlemmer noget som helst krav på at modtage gratis sprogundervisning. Det er som udgangspunkt noget, man selv må betale for, og som Danmark af ren og skær venlighed (og egeninteresse) har valgt at tilbyde.

Og endelig gælder det, at det også er helt legitimt, at en arbejdsgiver ikke vil ansætte din mand, før han er sikker på, at din mand overhovedet har lov til at arbejde. Men hvis din mand kan finde en arbejdsgiver, som er villig til at ansætte ham, på trods af at dette måske vil vise sig at være ulovligt, så han har måske ret til at arbejde i Danmark. Men det ved I bare først, når I har fået svaret fra US.

Så I må bare slappe lidt af og nyde foråret sammen :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 07:54:06

solskinsglad skrev:Det havde jeg ikke hørt før. Hvad betyder det? Hvis man får afslag under EU-regler men opfylder krav om nationale regler, bliver man så automatisk tilbudt at "flytte bunke"?
Tidligere foretog US en såkaldt "ex officio" vurdering af ansøgningen efter de nationale danske regler, hvis de gav afslag efter EU-reglerne på FS til en dansk statsborger. Men det er de, så vidt jeg ved, holdt op med. Så i dag må man indgive en helt ny ansøgning, hvis man ønsker sin sag behandlet efter de nationale danske regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 08:56:36

Miabobio skrev:Jeg forstår bare ikke nu, om denne vejledning, inde fra ÆUGs facebook så er misvisende. For her lyder det som om, at 1) vi har intet at frygte 2) man kan snildt vende hjem, arbejde og sagtens registrere sig. Men det passer jo ikke?! Hvad skal jeg forholde mig til, virkelig i vildrede :-( på forhånd 1000 tak..
Det, som Kim har skrevet til dig på ÆUG´s facebookside, er ikke forkert. Men det er baseret på den forudsætning, at man har styr på tingene, og at der derfor ikke kan herske nogen form for tvivl om, hvorvidt den medfølgende tredjelandsægtefælle har opholdsret i Danmark efter EU-reglerne eller ej. Og dermed kan man sige, at det beskriver en idealsituation, der måske ikke altid fuldt ud modsvarer den virkelighed, som folk oplever.

En anden ting er så, at man godt kan stille visse spørgsmålstegn ved den måde, som Danmark behandler ansøgninger om FS efter EU-reglerne til en hjemvendende dansk statsborger på. Man kan godt argumentere for, at hvis den hjemvendende danske statsborger såvel som dennes familiemedlemmer har været registreret i det andet EU-land, og har haft udstedt opholdspapirer, så burde dette måske af de danske myndigheder accepteres som tilstrækkelig dokumentation for, at der er tale om personer, der er omfattet af retten til fri bevægelighed, og så burde registrering i Danmark nok være lige så hurtig og ubureaukratisk for et sådant "hjemvendende" par, som det er det for et tilflyttende par fra f.eks. Polen eller Tyskland.

Men her er problemet jo, at EU-reglerne for danske statsborgere er en mulig metode til at "omgå" de stramme nationale danske regler. Så derfor har der siden 2008, hvor det i det hele taget blev muligt at anvende disse regler, selvom den danske statsborger ikke havde været arbejdstager i det andet EU-land, været meget fokus på at forhindre "misbrug" ved at udføre en ganske omfattende og nidkær kontrol på området.

En sådan kontrol tager naturligvis tid og fører desuden til, at tommelfingeren nogen gange vendes nedad, fordi den danske statsborger ikke har fremlagt tilstrækkelig dokumentation. Og for øjeblikket er der så også det supplerende problem, at der hersker tvivl om, hvordan man skal tolke kravet om "tilstrækkelige midler", nu hvor starthjælpen er afskaffet.

Så forhåbentlig har du da ikke opfattet Kim´s skriverier på Facebook sådan, at Kim kunne garantere dig, at din mand ville få opholdskort i Danmark. For en sådan garanti kan naturligvis ikke udstedes hverken af Kim eller af nogen andre i ÆUG.

Besvar