Turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anabantids

Turistvisum

Indlæg af Anabantids » 19.03.2008 17:14:35

Må endnu engang sige at jeg er imponeret over det svenske system. Mine svigerforældre fra Bosnien ansøgte om turistvisum til Sverige for en uge siden, og de har idag fået besked om, at de kan komme til Sarajevo og afhente deres pas plus tilhørende visa. Altså en sagsbehandling på 5 arbejdsdage.

Husker stadig med gru de tre en halv måned min mand måtte vente på et dansk turistvisum tilbage i 2005. Det var først da min far henvendte sig til sine kontakter i folketinget, at der skete noget i den sag. Skal dog siges at vi senere modtog et brev med en undskyldning fra Rikke Hvilshøj, men det kunne jo ikke bruges til meget på daværende tidspunkt..

Nå, ville egentlig bare dele min gode oplevelse med jer andre!

God påske!

emre

Re: Turistvisum

Indlæg af emre » 20.03.2008 00:35:38

Anabantids skrev:Må endnu engang sige at jeg er imponeret over det svenske system. Mine svigerforældre fra Bosnien ansøgte om turistvisum til Sverige for en uge siden, og de har idag fået besked om, at de kan komme til Sarajevo og afhente deres pas plus tilhørende visa. Altså en sagsbehandling på 5 arbejdsdage.

Husker stadig med gru de tre en halv måned min mand måtte vente på et dansk turistvisum tilbage i 2005. Det var først da min far henvendte sig til sine kontakter i folketinget, at der skete noget i den sag. Skal dog siges at vi senere modtog et brev med en undskyldning fra Rikke Hvilshøj, men det kunne jo ikke bruges til meget på daværende tidspunkt..

Nå, ville egentlig bare dele min gode oplevelse med jer andre!

God påske!
hvordan er proceduren for at søge turistvisum i sverige?har tænkt mig at hente min fætter i tyrkiet?

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 20.03.2008 12:28:11

Først var vi på Migrationsverket for at hente en ansøgningsblanket. Derefter besøgte vi Skatteverket for at hente et personbevis. Udover disse papirer, sendte vi udskrifter af vores bankkonti for det sidste halve år, samt en kopi af min mands kontrakt (arbejde) - disse foranstaltninger skyldtes, at vi skulle garantere for den økonomiske del af turen.

Da min mands søster besøgte os sidste år, var det nok kun at sende (og udfylde :wink: ) ansøgningsblanketten og personbeviset. Hun skulle så selv dokumentere hendes økonomiske situation.

Derudover skal din fætter udfylde en ansøgningsblanket selv, som han vil få udleveret på den lokale svenske ambassade. Desuden lægger de stor vægt på, at personen har noget der binder ham/hende til landet. Så som fast egendom, arbejde, er gift, har børn etc..

Anyways, held og lykke med det!![/list]

emre

Indlæg af emre » 07.04.2008 22:20:30

har du et link til den blanket der skal udfyldes?jeg mener den blanket jeg selv skal udfylde..:)
skal man vælge den første skema?der er skemaer fra a til E.

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 08.04.2008 10:35:26

Jeg prøvede også at finde den på nettet, men gav op. Da vi desuden bor næsten lige ved siden af Migrationsverket, smuttede vi forbi og bad om en blanket i informationen.

emre

Indlæg af emre » 08.04.2008 12:28:11

Anabantids skrev:Jeg prøvede også at finde den på nettet, men gav op. Da vi desuden bor næsten lige ved siden af Migrationsverket, smuttede vi forbi og bad om en blanket i informationen.
kan du ikke kigge på dette link?http://www.migrationsverket.se/ tryk visum og derefter blanketter.
jeg har printet den første ud på listen.
ansøgeren er det mig eller min fætter i tyrkiet??

Anabantids

Indlæg af Anabantids » 08.04.2008 13:13:48

Efter at have kigget blanketterne igennem, kan jeg nu genkende Bilaga E - Referentbilaga (Inbjudan) . Det er den DU skal udfylde. Husk desuden at vedlægge et eksemplar af et stemplet personbevis, som du kan få på Skatteverket.

Du henviser til den aller første: Ansökan om visum enligt Schengensamarbetet - tror det er den din fætter skal udfylde. Er dog ikke helt sikker da mine svigerforældre selv stod for den del af visumansøgningen.

Besvar