Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af GitteK » 28.03.2012 19:20:14

Det er ikke korret, at din ægtefælle skal have opholdskort for at få et EU sygesikringsbevis fra DK.

Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)

Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)

Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:

Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)

Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.

Du har ret til alle offentlige sundhedsydelser i såvel bopælslandet som i Danmark.

Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark.

OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder.

Min mand har ikke opholdskort - venter stadig på svar. Men han har fået svensk cpr.nr og ID-kort.

Jeg var intygsgivare for ham. Skatteverket har den blanket, som skal udfyldes. Når han havde en intygsgivar skulle han ikke vise legitimation eller noget som helst andet - blot give dem sit svenske personnummer.

tokay

Indlæg af tokay » 29.03.2012 12:14:46

GitteK skrev:Det er ikke korret, at din ægtefælle skal have opholdskort for at få et EU sygesikringsbevis fra DK.

Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)

Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)

Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:

Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)

Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.

Du har ret til alle offentlige sundhedsydelser i såvel bopælslandet som i Danmark.

Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark.

OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder.

Min mand har ikke opholdskort - venter stadig på svar. Men han har fået svensk cpr.nr og ID-kort.

Jeg var intygsgivare for ham. Skatteverket har den blanket, som skal udfyldes. Når han havde en intygsgivar skulle han ikke vise legitimation eller noget som helst andet - blot give dem sit svenske personnummer.

Hej Gitte

Tak for dit svar.

Hvis jeg skal forstå det rigtigt, så kan jeg ikke få EU-sygesikringskort, da jeg arbejder i Danamark (Dansk statsborger og født i Danmark) men bor pt. i Sverige ?

Jeg har det der hedder en grænsegænger sygesikring fra den danske kommune.

citat:

"OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder."

Desuden, så kommer min kone fra Makedonien og er snart 27 år (til august).

Vil det så betyde at jeg kan (eftersom jeg har fået registreret vores ægteskab hos skatteverket, med et internationalt vielsesattest som er oversat i retten i Makedonien) tage til Danmark med min kone og registrerer vores ægteskab, for så at tage tilbage til Sverige og søge op EU sygesikringskort udstedt fra Danmark ?
Jeg har alle de dokumentationer som
du selv har afleveret:

Hendes navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret) (det der også hedder midlertidigt person nummer)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen) (Dette mangler jeg selvfølgelig)

Dermed skulle min kone få udstedt et EU sygesikringskort fra Sverige (efter begæringen/vielssesattesten fra Danmark)

Er det korrekt forstået ?

GitteK

Indlæg af GitteK » 29.03.2012 19:18:41

Det skal forståes således, at hvis du arbejder i SE kan du ikke få EU-sygesikringskortet i DK, da du jo så arbejder i dit bopälsland og dermed er socialt sikret der.

Men du arbejder i DK og er derfor socialt sikret i DK. Derfor kan du og din kone også få EU sygesikringskortet fra DK.

Du behöver ikke at tage din kone med til DK - men du skal registrere jeres ägteskab i DK.
Jeg scannede min vielsesattest og et familiebevis fra Skatteverket ind og mailede det til den kommune, som jeg er flyttet fra og bad dem registrere mit ägteskab. Nogle dage senere fik jeg en mail om, at det var i orden.

Bagefter henvendte jeg mig i den kommune, hvor jeg arbejder og medbragte de nävnte dokumenter og bestilte et EU sygesikringsbevis til både mig og min mand. Han var ikke med.

tokay

Indlæg af tokay » 30.03.2012 07:55:39

GitteK skrev:Det skal forståes således, at hvis du arbejder i SE kan du ikke få EU-sygesikringskortet i DK, da du jo så arbejder i dit bopälsland og dermed er socialt sikret der.

Men du arbejder i DK og er derfor socialt sikret i DK. Derfor kan du og din kone også få EU sygesikringskortet fra DK.

Du behöver ikke at tage din kone med til DK - men du skal registrere jeres ägteskab i DK.
Jeg scannede min vielsesattest og et familiebevis fra Skatteverket ind og mailede det til den kommune, som jeg er flyttet fra og bad dem registrere mit ägteskab. Nogle dage senere fik jeg en mail om, at det var i orden.

Bagefter henvendte jeg mig i den kommune, hvor jeg arbejder og medbragte de nävnte dokumenter og bestilte et EU sygesikringsbevis til både mig og min mand. Han var ikke med.
ER det så det hele der skal til for at min kone kan blive sygeforsikret ? :shock:
Det var da lige til at overkomme, isteddet for at gå og bestille syge forsikringer via andre udbydere.

Det lyder da nemt og smart. Det vil jeg lige prøve, for så kan mig og min kone have den samme læge :)

tokay

Indlæg af tokay » 02.04.2012 21:46:24

Godaften alle sammen. :D

I dag har jeg det rigtig godt med mig selv, (mest fordi jeg har haft fri heeeeeeeele dagen fra arbejde :wink: ) da jeg har haft tid til at indsamle diverse dokumentationer.

Først og fremmest, så har jeg lige e-mailet min internationale vielsesattest til folkeregisteret i Danmark, så jeg kan stå registreret som gift i Danmark. Denne blev scannet ind og sendt pr. mail efter vejledning fra borgerservice i København.

Dernæst var jeg nede forbi Migrationsverket for at få hentet den gyldne kvittering vedr. indlevering af vores ansøgning efter EU-retten. Tusinde tak til brugerne: GitteK for EU loven og mh for henvisningen til GitteK’s indlæg ;-)

Sidst men ikke mindst har jeg indsamlet dokumentation fra min bank (Diverse kontoudtogs).

Jeg har planer om at flytte tilbage til Danmark efter sommerferien og derfor vil jeg forberede mig så småt. Min plan er faktisk at indsende min ansøgning til Udlændinge styrelsen i Danmark så hurtigt så muligt, for at se om der er noget jeg mangler, som jeg kan få styr på allerede nu.

Jeg har derfor samlet alle nedenstående dokumentationer. Jeg vil selvfølgelig lige høre jer eksperter derude, om der er noget jeg har glemt eller om der er noget som mangler, der er væsentligt vigtigt i forhold til, at jeg nu søger opholdstilladelse i Danmark efter EU-retten.

Er der noget som er overflødigt, for jeg vil nødig have at det fylder for meget, eller er det måske lige meget ? (Jeg vil nødig afvises fordi jeg har haft for mange lige gyldige dokumentationer med) :lol:

Jeg har prøvet at gøre det lidt overskueligt ved at dele emnerne op (jeg kan lide det organiseret) :wink:

Nåhhh men here it goes.....

Min kone og jeg – Kopi af:
• ORIGINALT UNDERSKREVET og Udfyldt Skema EU/FA1 ansøgningen
• Kopi af min kones rejseforsikring (som godt nok står med makedonske
bogstaver og desuden er udløbet nu)
• Kopi af vores internationale vielsesattest oversat til Fransk, Engelsk Tysk og
Makedonsk + med påtegning fra retten i Makedonien om at den er gyldig og
ægte.
• Kopi af min kones pas
• Kopi af mit pas
• Kopi af min og min kones flybillet fra da hun først kom op til Danmark
d. 11 september 2011 (før vi flyttede til Sverige – Ps. Jeg hentede hende i
Tyskland d. 11 september med FLY ! Læg lige mærke til datoen :shock: )
• Kopi af bekræftelse fra Migrationsverket vedr. at vores ansøgning via
EU-retten er modtaget hos Migrationsverket. (svensk: modttagningskvitto)

Ny bank kunde i Sverige – Kopi af:
• Kopi af bekræftelse fra min svenske bank vedr. oprettelse som kunde hos
dem
• Kopi af udskrift fra min svenske bank vedr. udstedelse af Visa kort
• Kopi af udskrift vedr. udbetaling af depositum til min svenske bank vedr.
køb af bolig.
• Kopi af slutaftalen på mit svenske bolig lån
• Kopi fra min svenske bank vedr. betaling af lån (månedlig trækning fra
Autogiro) fra perioden d. 31. august 2011 til og med d. 4. april 2012
• Kopi af brev fra min svenske bank vedr. gruppelivsforsikring (Liv og
Pension)
• Kopi af udskrift fra min svenske bank vedr. alle mine aktiver hos dem
(med stempel fra Nordea)
• Kopi af fuldstændig udskrift af begge mine konti hos min svenske bank
1) Opsparings kontoen og 2) Visa Korts kontoen
• Kopi af månedlig overførsels udskrifter (af min løn). Månedlige overførelser
fra min danske bank overført til min svenske bank.

Bolig – kopi af:
• Kopi af købekontrakten for min andelsbolig i Sverige
• Kopi af overtagelses bevis (at jeg har overtaget andelsboligen fra tidligere
ejer)
• Kopi af medlems bevis fra andelsboligforeningen at jeg er optaget som
medlem.

Diverse – kopi af:
• Kopi fra RKI i Danmark om at jeg ikke står reg. i RKI (et krav, da jeg skulle
købe bolig :? )
• Kopi af kvittering fra Skatteverket vedr. betaling samt udstedelse af mit
svenske Id-kort
• Kopi af mit Id kort i Sverige
• Kopi fra Skatteverket vedr. tildeling af mit person nummer (svensk:
registerutdrag)
• Kopi fra Skatteverket vedr. registrering af ægteskab samt midlertidigt
person nummer til min kone. (svensk: personbevis)
• Kopi af mit permanente ansættelses kontrakt.
• Kopi af mine 4 seneste lønsedler
• Kopi af mit Øresunds sygesikringskort (Særlige sundhedskort)
• Kopi af udskrift fra Danmark vedr. udstedelse af det særlige sundhedskort.
• Kopi af mit blåt sygesikrings kort
• Kopi af mit danske kørekort
• Kopi af mit svenske Visa Kort udstedt fra min svenske bank
• Kopi af mine pendler kort fra september 2011 til april 2012
• Kopi af udskrift fra Skånes vårdcentral vedr. tildeling af læge til mig.

Fakturaer/Ordrebekræftelser – Kopi af:
• Kopi af faktura fra andelsboligforeningen ligeledes betalt over netbank
• Kopi af faktura fra ComHem, Tv/Telefoni/Internet betalt over netbank for
perioden d. 09.september 2011 til d. 31. marts 2012
• Kopi af samtale oversigt fra mit fastnets telefon.
Det skal siges at vi ikke snakker så meget i telefon, da vi kun snakker
over nettet på MSN, men jeg ved ikke om der skal stå dette info til US ? Der
står altså måske 10-15 linier af forskellige datoer, hvor der er ringet til
Danmark eller Tyskland.... Hvad gør jeg her

• Kopi af husleje faktura som er betalt via autogiro for perioden d.
1.september 2011 til 1.april 2012 dette kan man også se ud fra kontoudtog
fra Visa Kortet.
• Kopi af skrivelse fra E-ON (strøm udbyder) vedr. velkomst som kunde.
• Kopi af faktura fra E-ON for 2 kvartaler betalt via autogiro fra perioden d.
september 2011 til februar 2012-04-02
• Kopi af udskrift fra min indbos forsikring (Modena) vedr. trækning fra
Autogiro (2 x trækninger = halvårsbetaling)
• Kopi af ordrebekræftelse + følgeskrivelse fra Ilva vedr. køb af seng samt
levering til min svenske adresse (også betalt via VISA kortet)
• Kopi af faktura fra XXXLutz også vedr. køb af sofaer + sofabord + spisebord
samt levering til min svenske adresse. (også foretaget via VISA Kort køb)
• Kopi af faktura samt kvittering fra glarmester vedr. udskiftning af rudeglas
(betaling foretaget via Netbank som fremgår af kontoudtog)

Alle fakturaer er betalt med mit svenske visa kort. Jeg har egentligt KUN brugt mit svenske VISA kort, f.eks. når vi skal handle stort, handle i supermarkeder osv.

Jeg har nu en hel ring-mappe fyldt !!!
Say what !? hehehe :lol:

Jeg håber at i gav jer tid til at læse min sag igennem for jeg ved at det var en pæn stor mundfuld.

Jeg vil blive rigtig glad for kommentarer, ris, ros OG KRITIK.

Fortsat en rigtig god mandag aften

Med venlig hilsen
-Tokay :)

closed1

Indlæg af closed1 » 03.04.2012 07:53:44

Det burde være alt rigeligt at sende ind :D

tokay

Indlæg af tokay » 03.04.2012 08:32:46

Hej igen

Er der nogen som har erfaring med at US i DK kræver kopierne i farve ?

closed1

Indlæg af closed1 » 03.04.2012 08:36:17

Jeg har aldrig hørt at us skulle bruge farve kopier , husk at kopiere alle sider af passene .

tokay

Indlæg af tokay » 03.04.2012 08:47:25

Ok closed1

hvad med hvis jeg f.eks. ikke når at sælge min andelsbolig og at jeg så skal søge om opholdstilladelse via EU-retten hos US i Danmkark og at US godkender min første ansøgning, skal jeg så starte forfra med at printe kopier ud eller er det her nok kun med selve ansøgningen for anden gang, da de vel er scannet ind ?

mvh
Tokay

GitteK

Indlæg af GitteK » 03.04.2012 08:58:15

Selv tak :)

Dejligt med din liste over dokumentation - den er overskuelig og andre kan sikket få gläde af den.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 09:44:03

Hvis man søger flere gange, skal man selvfølgelig indsende dokumentation hver gang. Der kan jo f.eks. være gået et år mellem de to ansøgninger, og dermed er den gamle dokumentation forældet. Når en ansøgning har godkendt, har man ½ år til at bosætte sig i Danmark. Gør man ikke det, så bortfalder forhåndsgodkendelsen, og man må søge helt forfra igen.

Og hvis det f.eks. er i februar 2013, så er det selvfølgelig ikke nok, at man har fremsendt lønsedler og huslejekvitteringer og pendlerkort for perioden til og med marts 2012. Man skal også (og især) vise, at man faktisk og reelt har boet i f.eks. Sverige helt frem til februar 2013. Men det kan da godt være, at man kan spare sig selv for at fremsende huslejekvittering for december 2011 og bare henvise til, at den har US fået i forvejen, og den ligger på sag nr. dit og dat.

tokay

Indlæg af tokay » 03.04.2012 09:59:09

Hej hej

Hvis man har fået en forhåndsgodkendelse fra US, er det vel fordi at US har konstateret at det dokumentation som er sendt ind i starten er godkent og accepteret af US, at man reelt har opholdt sig i udlandet.

Det virker bare underligt, at man ikke gemmer de dokumentationer indenfor lad os sige 1-2 år.
Hvem siger at man skal gemme dokumentationen ? Når man først har lavet en forhåndsgodkendelse, så kan man vel ikke 1 år efter sige "nej det gælder ikke alligevel, efter de nye dokumentationer som vi har modtaget fra dem. Så i får ikke opholdstilladelse efter EU-retten."

Kan i følge mig ?

Hvis man først har fået et ja (forhåndsgodkendelse)for den dokumentation der er sendt ind første gang, hvad skal der så til for at man kan få et NEJ anden gang. Jeg forstår det simpelt hen ikke. Jeg skal jo som minimum KUN dokumenterer for 10 ugers ophold i et andet EU-land...

Nu har jeg dårlig nok lyst til at prøve, da sommerferien nærmer sig og at det reelt nok er svære at sælge en bolig under sommerferien.
:cry:

Kan det virkelig passe ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 11:07:09

tokay skrev: Når man først har lavet en forhåndsgodkendelse, så kan man vel ikke 1 år efter sige "nej det gælder ikke alligevel, efter de nye dokumentationer som vi har modtaget fra dem. Så i får ikke opholdstilladelse efter EU-retten."

Kan i følge mig ?

Hvis man først har fået et ja (forhåndsgodkendelse)for den dokumentation der er sendt ind første gang, hvad skal der så til for at man kan få et NEJ anden gang. Jeg forstår det simpelt hen ikke. Jeg skal jo som minimum KUN dokumenterer for 10 ugers ophold i et andet EU-land...
En forhåndsgodkendelse er jo egentlig bare en konstatering af, at man umiddelbart opfylder kravene her og nu, men mangler at bosætte sig i Danmark. At der er en tidsfrist knyttet til forhåndsgodkendelsen skyldes vel nok, at der jo kan ske nogle ting i mellemtiden, som kan gøre, at man ikke længere kan anses at have gjort brug af den frie bevægelighed, fx hvis man efterfølgende må leve af socialhjælp i værtslandet. I øvrigt er det mig bekendt kun i Danmark at man opererer med et sådant begreb af forhåndsgodkendelse efter de samme principper som "Coming Home"-reglen i de nationale regler. I Sverige og Norge findes der mig bekendt ikke en sådan mulighed for at blive forhåndsgodkendt. Der må man bare søge, når man er ankommet til det pågældende land og så se, om man opfylder betingelserne, eller om ansøgningen afvises.

guzelim

Indlæg af guzelim » 03.04.2012 11:41:37

Hej Tokay

Jeg har lige været i US og afleveret min ansøgning pyha så er det overstået..

Jeg afleveret en meget tryk fyldig mappe med indholdsfortegnelse..

Jeg fik at vide jeg havde måske overdrivet lidt, han mente muligheden er meget stor for at få opholdskort i DK :D så det lyder dejligt..

Så er der bare vente tiden :D

Forsat god dag til alle

Hilsen Ayce

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 11:54:50

skaanebo skrev:At der er en tidsfrist knyttet til forhåndsgodkendelsen skyldes vel nok, at der jo kan ske nogle ting i mellemtiden, som kan gøre, at man ikke længere kan anses at have gjort brug af den frie bevægelighed, fx hvis man efterfølgende må leve af socialhjælp i værtslandet.
Præcis. Eller at man i mellemtiden har boet uden for EU, eller at ægtefællerne har boet i hver sit land. Man kan ikke få FS efter EU-reglerne i Danmark som dansk statsborger, fordi man f.eks. for 5 år siden boede med sin ægtefælle i Belgien, hvis man siden da har boet i Argentina. Eller hvis ægtefællen de sidste 12 måneder har boet i sit eget hjemland. Man skal leve med sin ægtefælle i et andet EU/EØS-land end Danmark, og herefter skal familien i samlet flok flytte direkte til Danmark.

Besvar