svenske nationale regler...

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

frihed

svenske nationale regler...

Indlæg af frihed » 02.04.2012 22:36:51

Hvis man er paa dagpenge...kan man tage sine dagpenge med til sverige og kan man soge om familiesammenforing hvis man er paa dagpenge i sverige eller kraver det, at man har et job???

fundiver199

Re: svenske nationale regler...

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 05:40:40

Nej Sverige stiller ikke noget forsørgelseskrav, hvis referencen er svensk statsborger eller unionsborger. Men du kan jo kun tage dagpengene med dig i 3 måneder, så hvis du ikke når at finde et job inden for den tid, så står du da noget med håret i postkassen.

En langt bedre plan er derfor, at din ægtefælle rejser til Danmark på visum, og at I så sammen tager til et andet EU/EØS-land for at søge job. Og det behøver absolut ikke at være Sverige, og det behøver absolut ikke at være lige over på den anden side af Øresundsbroen. Haparanda eller Stockholm er en meget bedre ide, hvis det absolut skal være Sverige, men hvorfor ikke Norge, der er det generelt meget lettere at finde job.

Det bedste er så, at du finder et job, så du bliver en vandrende arbejdstager. Selv et weekendjob på McDonald kan bruges, så vær totalt frisk og ukritisk i din jobsøgning. Herefter arbejder du så i mindst 10 uger, hvorefter I rejser tilbage til Danmark og søger opholdskort efter EU-reglerne til din ægtefælle. Da du nu er en hjemvendende arbejdstager, udstedes dette uden diskussion, og der stilles ingen krav om, at du skal kunne forsørge din ægtefælle. I princippet kan I derfor begge to gå op og hæve kontanthjælp efter 3 måneder i Danmark, hvis du ikke har nogen indtægt.

Hvis du ikke finder et job, så rejser I hjem til Danmark efter 3 måneder, så du fortsat kan modtage dagpenge, og din ægtefælle søger opholdskort på baggrund af, at du er person med tilstrækkelige midler. Det vil så være med forsørgelseskrav, så I skal leve af dine dagpenge og forhåbenligt senere din løn, når du finder et job.

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 03.04.2012 08:31:18

Hej
jeg og min mand fandt hinanden over facebook,skypede hver dag i ca 8 mdr så rejste jeg til kenya 14 dage og vi giftede os,i juni har vi været gift et år,han har været her 2 gange og jeg hos ham to gange. jeg har en søn på 6 år med en anden mand (vi har fælles forældremyndighed) i maj vil min mand og jeg søge FS men jeg er bange for vi får afslag pgs vi blev gift så hurtig. nå men plan b er så norge sverige, det jeg gerne vil vide er,hvordan man så gør det ? skal min mand søge visum til det land vi vælger eller kan vi søge til danmark 3 mdr og tage til norge og arbejde på hans visum ? tage tilbage til dk efter en mdr arbejde og så er den skid slået for så er det da ret enkelt,for godt til at være sandt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 08:52:16

Når du har et barn på 6 år, burde I jo kunne få dispensation, så prøv nu lige først at søge efter de danske regler. Man skal ikke tage alle mulige sorger på forskud. Omkring proformaægteskaber så er praksis, at man tager en sag ud til kontrol, hvis der er tre såkaldte indikationer tilstede. Det er ikke nok med en enkelt indikation, som f.eks. at parret kun har kendt hinanden i kort tid, før de blev gift.

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 03.04.2012 10:40:30

Der gjorde du lige min dag ret meget bedere :D sender dig et bamse knus :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 11:13:08

Din mand vil IKKE kunne arbejde på et almindeligt visum til fx Norge eller Sverige. Han kan i princippet lovligt påtage sig arbejde, når han har indleveret en ansøgning om et opholdskort i det pågældende land, men det vil i praksis være ret svært at finde en arbejdsgiver som vil hyre nogen, der ikke har et svensk eller norsk personnummer - og som regel kan man først få et personnr., når man har et opholdskort.

frihed

Indlæg af frihed » 03.04.2012 12:33:43

min mand kan ikke faa visum til dk eller et andet land, fordi han kommer fra irak.. Jeg er paa su nu indtil juni og til august vil jeg faa dagpenge. Vil det vare bedre hvis jeg flyttede til sverige nu hvor jeg er paa su og soge efter de svenske regler??

Som sagt jeg er paa su indtil juni...juli har jeg ingen indtaagt og i august mrd vil jeg faa dagpenge. Lige nu har jeg hellere ik skole er igang med min bachelor

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 13:24:28

Du kan IKKE få dagpenge, når du bliver færdig med din uddannelse, hvis du bor uden for Danmark. Du kan kun få dagpenge, hvis du bor i Danmark på tidspunktet, hvor du færdiggør din uddannelse. Og så kan du kun efter ansøgning og godkendelse på forhånd få dagpenge med til et andet EU/EØS-land i op til 90 dage.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 14:11:38

Irakiske statsborgere kan godt få visum til at besøge deres ægtefælle i Danmark. Det kunne de ikke tidligere, men det blev lavet om for ½ års tid siden, da visumpraksisnotatet blev revideret. Det er dog selvfølgelig en forudsætning, at den pågældende ikke har visumkarantæne, er udvist med indrejseforbud eller er indberettet til SIS af myndighederne i et andet Schengenland.

Læs ÆUG´s vejledning om FS grundigt igennem og se, om I opfylder de nye krav, der vil være gældende fra 15. maj 2012. Et af kravene er jo, at hvis man skal opfylde tilknytningskravet, så skal ansøgeren have været her mindst en gang på besøg. Så hvis din mand ikke har det, skal I starte med, at han søger om et visum. Det kan han for så vidt gøre i morgen, hvis ambassaden har åbent.

frihed

Indlæg af frihed » 03.04.2012 18:16:09

Naa ok det vidste jeg ikke...altsaa det drejer sig om min forlovede som er afvist asylansoger..vi planlaager at han tager tilbage til sit hjemland, saa jeg ved ikke om han faar karantane paa den maade. vi har varet forlovedet i over 4 aar nu, vi har tankt os at blive gift i nord irak naar han tager tilbage saa vi kan soge om familiesammenforing. Hvis han kan faa visum, er det saa for 3 mrd?
Tusind tak for hjalpen er rigtig glad for siden :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 18:21:42

Om han kan få visum til at besøge DK afhænger vel af, om han overholder sin udrejsefrist eller ej.

frihed

Indlæg af frihed » 03.04.2012 18:25:34

De svenske myndigheder har ikke sat en dato til at han skal rejse tilbage..men han selv bed om det...saa saater de en dato til hans hjemrejse..men ved ik om der er kaarantane

frihed

Indlæg af frihed » 03.04.2012 18:26:29

hvis han selv beder om det ""

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 19:03:48

Hvis man har fået afslag på en ansøgning om asyl, får man normalt også en frist til at rejse ud. Der er så visse tilfælde, hvor myndighederne af forskellige årsager ikke kan gennemføre en udrejse med tvang, sådan var det fx indtil for nylig med irakere, fordi man ikke havde indgået nogen aftale med de irakiske myndigheder om modtagelse af afviste asylansøgere. Så det er ikke helt klart, om han vil blive registreret som uønsket i SIS eller ej.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 19:11:09

Jeg kender ikke den svenske praksis på dette område. Det er klart, at det at have været asylansøger i mange tilfælde vil forhindre en i at få et visum efterfølgende, men praksis varierer fra land til land og det har også betydning, i hvor høj grad man har samarbejdet med myndighederne om sin udrejse. I er nok heldige, at han er asylansøger i Sverige og ikke i f.eks. Norge, for som på mange andre områder er den norske praksis langt mere barsk end den svenske.

Men hvis visum ikke er muligt, så må han jo bare søge om FS fra hjemlandet. Og om ikke andet vil det kunne lade sig gøre ved, at du bosætter dig i et andet EU/EØS-land end Danmark. Så I skal nok bare tage en ting ad gangen indtil videre. Du skal jo være færdig med din uddannelse, og I vil også gerne giftes, og det er da allerede to store projekter i sig selv.

Besvar