Visum til min kaereste fra Vietnam

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

AussieFyr

Visum til min kaereste fra Vietnam

Indlæg af AussieFyr » 30.03.2012 00:45:11

Hej ÆUG,

Jeg er i den situation, at jeg har forelsket mig i en dejlig pige fra Vietnam som jeg nu har kendt siden August, 2011. Det hele er ekstra besvaerligt, fordi jeg pt. (og de sidste 5 aar) har boet i Australien - dog uden at vaere Australsk borger. Hun bor pt. hos mig i Australien paa et 3 mdr. tourist visa for tiden (Det udloeber i Maj).

Jeg vil gerne tage hende med til Danmark i August 2012 i et par uger, saa hun kan moede min familie og se Danmark. Planen er ogsaa at tilbringe en uge i Italien med min Danske familie.

Nu kommer saa spoergsmaalet; i princippet er det jo egentlig min far, der inviterer, men jeg har laest herinde, at det er bedre at jeg inviterer, da jeg er hendes kaereste og kan bevise en vis tilknytning (Vietnam er i immigrationslandegruppen). Er det korrekt?
Kan jeg overhovedet faa hende til DK, naar jeg ikke bor der?

Naar vi skal flyve fra DK til Italien og tilbage skal hun vel ansoege om et visum med to indrejser til DK, gaar jeg ud fra?

Jeg har allerede booket og betalt flybilletter til os tur/retur til Danmark fra Singapore og Danmark - Italien.
Jeg er i gang med at faa hende sat paa min lejekontrakt her i Australien, saa jeg kan bevise tilknytning med den. Ellers har vi rejst en masse sammen i Malaysia, Singapore og naturligvis Vietnam i de sidste 6 mdr. - vil det kunne bruges? Da jeg ikke er Australsk borger, har jeg meget begraensede muligheder for at tage hende til landet - tourist visum er faktisk eneste udvej.

Hvad kan jeg ellers vedlaegge?

Mange tak for hjaelpen - dette forum er virkelig guld vaerd!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Visum til min kaereste fra Vietnam

Indlæg af mh1 » 30.03.2012 06:20:08

For Vietnam gælder at "Der kan desuden gives visum til en ægtefælle, fast samlever eller kæreste og mindreårigt barn til en dansk statsborger, som er fast etableret i udlandet, hvis parret fx ønsker at holde ferie sammen i Danmark."

Det læser jeg som at du godt kan stå som den, der inviterer. Der kræves jo så dokumentation for jeres forhold, og det er du i gang med at skaffe. I har vel billeder fra jeres rejser og ophold? Du kan vedlægge en cd med dem.

Det, din kæreste søger, vil være et Schengenvisum, og det vil sige at hun på det kan rejse i hele Schengenområdet i den periode, som visum gælder til. DK og Italien er begge i Schengen.

HUSK at tælle dage omhyggeligt. Visum vil have en start- og slutdato, der er længere end der søges til, men det betyder altså ikke at man får 'foræret' ekstra dage. Han man søgt til 14 dage fra 1. august, får man måske et visum der lyder på 24. juli til 21. august, men man må stadig kun være 14 dage i Schengen, regnet fra den dag man lander til den dag man tager afsted. Ankommer I til Kastrup den 1.8. kl. 23.55, så er der brugt 1 dag allerede. Det er stort set umuligt at få forlænget et visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2012 07:11:53

mh skrev:Det er stort set umuligt at få forlænget et visum.
Og derfor kan man lige så godt søge om lidt flere dage, end man egentlig forventer at bruge. Planlægger man f.eks. 3 ugers ferie, så søg dog om visum til f.eks. 6 uger, så der er en frihed til at ændre planerne undervejs. Mange tror, at det er "lettere" at få visum til 9 dages besøg frem for 90, men det har intet på sig. Det antal dage, der søges om, skal bare stå i et rimeligt forhold til formålet med rejsen. Så det ser f.eks. mærkeligt ud at søge 90 dages visum for at deltage i en konference, men ikke for at besøge venner og familie i Danmark.

DeluxScan
Geografisk sted: Darwin, Australien

Indlæg af DeluxScan » 02.04.2012 01:44:19

Mange tak for jeres svar! Jeg har lige et par ting, jeg haaber I kan uddybe lidt mere...
mh skrev: Det læser jeg som at du godt kan stå som den, der inviterer. Der kræves jo så dokumentation for jeres forhold, og det er du i gang med at skaffe. I har vel billeder fra jeres rejser og ophold? Du kan vedlægge en cd med dem.
Naturligvis. Vi har gemt hotel kvitteringer, boardingpas mv. - og vi har naturligvis masser af billeder. Saa de skal vedlaegges paa CD og ikke som fremkaldte billeder, eller kan begge bruges?
mh skrev: Det, din kæreste søger, vil være et Schengenvisum, og det vil sige at hun på det kan rejse i hele Schengenområdet i den periode, som visum gælder til. DK og Italien er begge i Schengen.
Det er ogsaa min opfattelse af Schengen - men hvorfor skal jeg saa paa visa ansoegningen svare paa hvor mange indrejser i Danmark, jeg oensker for hende - er det ikke underordnet?
mh skrev: HUSK at tælle dage omhyggeligt. Visum vil have en start- og slutdato, der er længere end der søges til, men det betyder altså ikke at man får 'foræret' ekstra dage. Han man søgt til 14 dage fra 1. august, får man måske et visum der lyder på 24. juli til 21. august, men man må stadig kun være 14 dage i Schengen, regnet fra den dag man lander til den dag man tager afsted. Ankommer I til Kastrup den 1.8. kl. 23.55, så er der brugt 1 dag allerede. Det er stort set umuligt at få forlænget et visum.
Ja, det havde jeg ogsaa planlagt. Nu har vi jo saa allerede booket billetter, saa vores rejsedatoer tydeligt fremgaar af de medsendte bilag. Kan jeg saa uden videre laegge 2-3 dage til i hver ende - just in case - eller vil det medfoere rynken paa naesen hos myndighederne?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2012 04:29:32

Hvis I har vedlagt dokumentation for booket billet i forbindelse med ansøgningen, så er det naturligvis de rejsedatoer, I må skrive på ansøgningen.

Antallet af indrejser er ikke indrejser i Danmark men i Schengen. Hvis din kæreste gerne vil tilbringe 14 dage i Schengen, 14 dage i sit hjemland, 14 dage i Schengen, 14 dage i sit hjemland og så videre, så er det nemmere at søge om et visum til flere indrejser, end at søge om et nyt visum 1 gang om måneden. Det er en ordning, der f.eks. er tænkt til forretningsfolk, der har mange men kortvarige rejser. Men den kan også bruges, hvis man har familie i Schengen og bor tæt på, således at man gerne vil rejse hertil mere end 2 gange om året på nogle i hovedsagen kortere besøg, der f.eks. kan passes ind med, at man kan få fri fra sit arbejde.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.04.2012 06:11:12

@ DeluxScan, ja du kan vedlægge en cd, det ved jeg andre har gjort.
mh
Rådgiver for ÆUG

DeluxScan
Geografisk sted: Darwin, Australien

Indlæg af DeluxScan » 02.04.2012 07:46:41

fundiver199 skrev: Antallet af indrejser er ikke indrejser i Danmark men i Schengen.
Ah, ok. I saa tilfaelde er det jo kun een, vi skal bruge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2012 11:47:36

Ja med mindre din kæreste gerne vil ligge og rejse frem og tilbage mellem Vietnam og Danmark med meget korte mellemrum, hvilket da er muligt men forholdsvis kostbart og anstrengende, så skal hun bare bruge et "single entry" visum. Og hvis det er første gang, hun søger, kan hun som udgangspunkt heller ikke få andet. Multible Entry er mere relevant, hvis man har en kæreste, der bor i f.eks. Rusland, Ukraine eller Tyrkiet, og som gerne vil bevare sit job eller fortsætte med at passe sit studie i hjemlandet.

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 09.05.2012 02:30:24

Jeg har lige opdaget denne side: http://vietnam.um.dk/en/travel-and-resi ... ly-visits/ (I oevrigt flot, at disse krav ikke er at finde paa nyindanmark.dk - meget frustrerende).

Anyway, Punkt 7 naevner en household registration copy? Hvad i alverden er det? Uanset hvad, saa er min 'household' jo i Australien...?

Lidt i samme dur, saa er jeg i tvivl om, hvilken adresse, jeg skal skrive paa invitations-formen. I punkt 1. udbedes der utrykkeligt adressen i DANMARK paa den, der inviterer. Jeg bor jo ikke i DK, saa skal jeg:
a) Skrive min Australske adresse
b) Sidste adresse i Danmark
c) Mine foraeldres adresse (Hvor vi bor under opholdet)

Til sidst ved jeg heller ikke helt, om jeg skal krydse 'ja' eller 'nej' til sidste spoergsmaal i Punkt 2: 'Will the applicant be staying at your (the host's) residence?'
Vi skal bo hos mine foraldre under opholdet i Danmark...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2012 13:12:28

Naar der skal soeges om visum paa ambassaden i Australien, skal du selvfoelgelig ikke kigge paa Vietnam-ambassadens hjemmeside, det bliver du bare forvirret af, da forskellige ambassader har forskellige oensker til, praecis hvilke papirer de gerne vil se. Du skal skrive din adresse dvs. der hvor du bor dvs. i Australien, og du skal saette kryds ved "nej". Visumansoegeren skal ikke bo hos dig i Danmark, da du slet ikke bor i Danmark.

Held og lykke med rejsen.

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 14.05.2012 02:34:33

Mange tak for svaret.

Jeg undskylder, hvis jeg har fovirret folk - men visumet skal soges i Vietnam, ikke Australien, da hun rejser tilbage dertil om et par uger. Saa denne 'household registration record' maa vaere et Vietnamesisk dokument af en art... Jeg proever lige at ringe den Vietnamesiske ambassade op.

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 15.05.2012 00:57:14

Lige et heads-up til andre udlandsdanskere, der maatte laese denne traad:

Ambassaden i Hanoi vil have, at man skriver sin DANSKE adresse paa invitationen - selvom man bor i udlandet. Adressen kan vaere ens foraeldre, soeskende etc:

"In the invitation letter (you can use form VU2), you need to state your address in Denmark, if you don’t have an address in Denmark, it can be your parents’ address or your siblings’ address where you will stay while you are in Denmark. You don’t need to provide us with your address in Australia but we need proof of your financial means."

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 26.06.2012 05:49:03

Fik lige e-mail fra ambassaden i dag:

"Your application was submitted to the Danish Immigration Service (DIS) on 14/06/2012. The Embassy has not received any decision from DIS. Normally the processing time is 15 days but due to summer holiday, it may take longer than usual. "

Hmm... DIS maa jo vaere US? Kan det vaere fordi, det er hendes foerste Schengen visum at ambassaden ikke paatager sig at give et visum?
Det skal lige siges, at vores ansoegning or overodentlig veldokumenteret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2012 08:24:11

Ja DIS = Udlændingestyrelsen. Det er helt normalt, at en 1. gangs ansøgning til besøg hos en kæreste sendes til behandling i Udlændingestyrelsen. Netop den slags ansøgninger hører til i en gruppe, hvor der skal foretages meget konkrete skøn fra sag til sag om navnlig ansøgerens "tilbagevendelsesforudsætninger". Og dermed er ansøgningerne mere komplicerede end f.eks. ansøgninger om besøg hos ægtefæller, hvor der er et mere klart og entydigt udgangspunkt om, at et sådant besøg tillades.

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 14.07.2012 14:59:36

Jaja, saa kom det visum endelig i hus, eller i hvert fald er det undervejs...

Efter en maaneds behandlingstid ringede jeg til US og fik at vide af en saerdeles venlig og kompetent dame, at visummet skam var blevet godkendt om mandagen.
Vi hoerte saa ikke et kvaek indtil Fredag, hvor jeg e-mailede ambassaden og spurgte til visummet. Jeg fik at vide, at de havde postet et brev til min kaereste samme dag, og naar det kom frem, saa kunne hun gaa ned paa ambassaden med flybilletter og forsikring og faa sit visa.

Saa det tager altsaa 5 dage fra US til ambassaden? Jeg troede, det var elektronisk?
Hvorfor er det noedvendigt at sende et brev? Kan de ikke bare ringe?
De har i oevrigt allerede 2 kopier af baade betalte flybilletter og forsikring... Men af frygt for at tirre visadyret yderligere, saa skal vi med glaede printe endnu et saet.

Forsikringen koebte jeg med 15 ekstra dage efter den planlagte afrejsedato, vil det monstro vaere nok?

Besvar