Forskel paa at tage til Sverige eller UK?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DeluxScan
Geografisk sted: Darwin, Australien

Forskel paa at tage til Sverige eller UK?

Indlæg af DeluxScan » 02.04.2012 01:55:54

Hej folkens,

Jeg bor pt. i Australien og har en kaereste fra Vietnam som jeg fragter frem og tilbage paa turist visum, fordi jeg som ikke-Australsk statsborger har begraensede muligheder for at bringe hende herover.

Det er naturligvis ikke holdbart i laengden, og da hun kun taler Engelsk og Viet, saa vil det vaere naerliggende at bosaette os i UK i stedet for Sverige.
Mit spoergsmaal er saa, om det er nogen forskelle paa de overordnede krav til at tage en kaereste (eller aegtefaelle, til den tid - vi snakker 1-2 aar i fremtiden)?

Saa vidt jeg kan laese mig til hos UK Border Agency, saa kan jeg soege om en EEA Family Permit hvis vi har boet sammen i 18 mdr, eller er gift. Svarer det til et opholdskort i Sverige?
Er der et bedre alternativ?
Goer det nogen forskel mht. EU-regler, at UK ikke er medlem af Schengen?

Alle raad og tips modtages med glaede!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forskel paa at tage til Sverige eller UK?

Indlæg af mh1 » 02.04.2012 06:28:56

Der er ingen forskel på EU-reglerne for familiesammenføring, alle EU- og EØS-lande følger samme regler. Så ja, EEA Family Permit er det samme som et opholdskort. Og nej, det gør ingen forskel at UK ikke er i Schengen. Når engelsk sprog vil være en fordel, er Irland og Malta jo også en mulighed.

Du kan læse om "Sveriges-løsningen" her: (eller klikke på vejledninger og finde den der) http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Forskellen på, om man bruger et af de andre EU-/EØS-lande eller Sverige, Norge, Finland eller Island er, at man oven i retten til den frie bevægelighed som EU-borger som nordisk statsborger også har ret til at slå sig ned i et hvilket som helst andet nordisk land. Efter en periode i et andet nordisk land, hvor man evt. har fået opholdstilladelse efter dets nationale lovgivning, kan man flytte til DK som EU-borger. Dvs det er altså muligt at benytte EU-reglerne når man flytter til DK, selv om man ikke brugte dem da man fx slog sig ned i Norge.
mh
Rådgiver for ÆUG

DeluxScan
Geografisk sted: Darwin, Australien

Indlæg af DeluxScan » 02.04.2012 07:52:24

mh skrev: Forskellen på, om man bruger et af de andre EU-/EØS-lande eller Sverige, Norge, Finland eller Island er, at man oven i retten til den frie bevægelighed som EU-borger som nordisk statsborger også har ret til at slå sig ned i et hvilket som helst andet nordisk land. Efter en periode i et andet nordisk land, hvor man evt. har fået opholdstilladelse efter dets nationale lovgivning, kan man flytte til DK som EU-borger. Dvs det er altså muligt at benytte EU-reglerne når man flytter til DK, selv om man ikke brugte dem da man fx slog sig ned i Norge.
Hmm... Jeg troede, at den fri bevaelighed ogsaa giver mig ret til at slaa mig ned i UK - eller misforstaar jeg?
http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/eucit ... sibilites/

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.04.2012 08:05:11

Den frie bevægelighed gælder i hele EU + EØS-landene og Svejts. Så naturligvis gælder den også i Storbritannien. Det er der heller ingen, som har skrevet, den ikke gør.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2012 13:38:33

DeluxScan skrev:Goer det nogen forskel mht. EU-regler, at UK ikke er medlem af Schengen?
Det betyder, at en trejdelandsborger ikke kan indrejse i UK på et schengenvisum men skal søge om et britisk visum på en britisk ambassade før indrejse i UK. Andre forskelle er der ikke.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.04.2012 15:50:15

@ DeluxScan, jeg er udlandsdansker, så der ER nye udtryk, og gamle som forsvinder, uden at jeg lige er opmærksom på det, men 'oven i' betyder og forstås vel stadig væk som at man får noget EKSTRA? :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar