Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

neverever

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af neverever » 27.03.2012 10:54:22

Hej Alle
Jeg må nok sige, at jeg har stor respekt for AUG og netop for dette forum. Jeg følger også med jeres gruppe på Facebook. Jeg synes, at I laver rigtig godt arbejde for at oplyse både udlændinge og danskere, som er gift (eller overvejer at gifte sig med udlændinge) om alle mulige regler og situationer, man kan møde undervejs.

Jeg har et par spørgsmål omkring nye regler for permanent ophold.

1. Jeg har boet i DK præcis i 5 år (fik min første tidsbegrænset opholdstilladelse pga familiesammenføring i marts 2007). Nu er jeg i gang med 3-årig uddannelse og bliver færdig med den til oktober 2012. Har bestået DU3 og har rent straffeattest. Umiddelbart kan man sige, at jeg opfylder de krav, som står i den nye (kommende) lov om tidsubegrænset ophold. Men lige pludselig kommer der i vejen den mærkelig og urimeligt formulering om at beskæftigelses- eller arbejdskrav skal opfyldes lige præcis inden for de sidste 5 år! Min nyværende tidsbegrænset ophold gælder til februar 2014. Så på det tidspunkt, når jeg skal søge om et ny ophold, ligger min 3-årig uddannelsesperiode uden for de påkrævende 5 år. Og så kommer der et spørgsmål om, at jeg må søge om permanent ophold før min nyværende ophold udløber – og der er netop tale om ca. 1,5 år FØR. Gæt vide, hvordan Udlændingeservice (eller hvem der står for det nu?) ser på det?

2. Nu tænker jeg rigtig meget, om det overhovedet muligt at få den fuldstændig urimelig formulering om, at beskæftigelse eller uddannelse skal absolut ligge inden for de sidste 5 år??? Vi er jo allerede så mange, som ser, at det er totalt urimeligt og kommer til at berøre (negativt - igen!) en masse af menneske, som rent formalt opfylder NU alle de krav om at være aktive i sin integrationsindsats! Nu blev lovforslaget send i høring – og hvad så? Er der nogle (organisationer-? andre-?), som kan påvirke, hvordan den endelige udgave af loven ser ud? Er der mulighed, at de steder hvor lovforslagets formuleringer fejler, bliver rettet ved høringsproceduren?

3. Nu er vi ved at starte ”at fejre” den ændring i lovgivningen, at uddannelse bliver ligestillet med arbejde i den kommende lov. Men hvad med dem, som kom til DK med gode udannelser fra sine hjemlande, men på grund af den ugunstige situation på det danske arbejdsmarked blev nødt til at tage en dansk uddannelse, men har valgt uddannelser, som varer 2 år? Der er netop tale om kort videregående uddannelser (KVU) eller masteruddannelser. Tror man virkelig, at disse folk ikke har fortjent at få permanent ophold? Kan det mon passe, at dem, der sidder og arbejde over lovforslaget, tror ikke, at videregående uddannelser er ikke nok bidragende til samfundet og derfor ikke kan belønnes med permanent ophold?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 11:15:34

1) Man kan søge PUT når som helst. Man behøver ikke vente, til ens opholdstilladelse er ved at udløbe.

2) Ja ÆUG har da tænkt sig at afgive høringssvar. Men om nogle lytter til, hvad vi skriver, er et rent politisk spørgsmål. Det kan jo f.eks. tænkes, at et eller flere partier i regeringen mener, at reglerne ikke må være "for slappe". ÆUG har også løbende en dialog med de udlændingepolitiske ordførere fra de to partier, der er mest sympatisk stemt over for vores sag. Men igen: Om de kan få deres ønsker igennem hos de andre regeringspartier, afhænger jo af forhandlinger internt i regeringen, hvor der måske også skal tages hensyn til, hvem der har "fået noget" helt andre steder, hvem der har brug for at holde på sine vælgere etc. Sådan er politik.

3) I så fald kan man jo opfylde kravet ved 2 års studier og 1 års arbejde. Så man får da en "kredit" for at uddanne sig, hvilket vel er bedre end de nuværende regler, hvor det kun er arbejde, der tæller. Men samtidig underminirer regeringen jo også lidt sin egen argumentation for, at pointsystemet for FS er "uddannelsessnobberi". Men igen: Sådan er politik. Politik fører ikke altid til gode løsninger, det fører kun til, at et flertal bestemmer.

neverever

Indlæg af neverever » 28.03.2012 07:54:18

fundiver199
Tak for dit svar.

Bliver ÆUGs høringssvar til lovforslaget lagt på denne hjemmeside for at andre kan læse det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2012 10:52:24

Ja men først når det er sendt og dermed "officielt". Det er således kun bestyrelsen, der får lov at se og godkende høringssvaret, før det er sendt, men andre er naturligvis mere end velkomne til - f.eks. i denne tråd - at komme med forslag og input til, hvad ÆUG bør skrive. Deadline for høringen er 16. april 2012.

knoti

Indlæg af knoti » 29.03.2012 14:57:25

Det er sådan at min kone har været i DK i 5 år og har haft i den tid hun har været her fuldtids job men hun er lige bleven færdig med sprogskolen men hun nåde kun at blive færdig med dansk 2 modul 3 det var så meningen hun skulle forsætte med dansk på FVU for
at opnår de krav for PO.
Men nu lyder det jo til at kravene bliver lavet om, til at man kun skal bestå dansk 1.
Skal hun så til at tage hele dansk 1 eller hvordan skal vi forholde os der ?

Er der nogle der har hørt noget nyt om det de talte om på et tidspunkt, at man skal kunne få dobelt stasborgerskab med endt dansk 2 ?

Hvordan lægger de nye regler op til op, når de skylder penge til det ofenlig ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2012 15:11:27

Kravet er beståelse af en prøve i dansk 1, ikke gennemførelse af et bestemt undervisningsforløb. Så hvis din kone er ”klar” til prøven, som jo er på et forholdsvis lavt niveau, kan hun bare tilmelde sig den. Reglerne om, at man ikke må have forfalden gæld til det offentlige, videreføres uændret. Forfalden gæld er gæld, der skulle have været betalt, men som ikke er blevet det. Altså gæld, som man f.eks. kan blive indberettet til RKI som dårlig betaler for at have, og som det offentlige kan inddrive ved træk i ens løn.

Der er således tale om et krav om, at man skal have ”svaret enhver sit”, og ikke et krav om, at man ikke på lovlig vis må skylde penge. Det er der jo mange, der gør, f.eks. i form af studielån eller restskat, og det forhindrer selvfølgelig ikke, at man kan få PUT. Reglen er nok især lavet af hensyn til udlændinge, der driver selvstændig virksomhed i form af f.eks. en kiosk eller et pizzeria, og som måske ”glemmer” at afregne moms og afgifter med Staten. Den er den slags, man har i tankerne.

knoti

Indlæg af knoti » 29.03.2012 16:51:25

Hej tak for svar. Jeg fik lige læst lov forslag igennem. og kan se at der står dansk 1 eller tilsvarene nivo, men så melder spørgsmålet sig hvad er tilsvarene nivo ?

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 31.03.2012 18:51:48

fundiver199 skrev:Jeg er helt enig i, at det er urimeligt, at man i 2007 og 2010 pludselig lavede reglerne voldsomt om for folk, der allerede var flyttet til Danmark. Og specielt reglerne fra 2010 er desuden så restriktive, at man må sige, at formålet med dem ikke kun kan være det, som jeg nævnte, nemlig adfærdpåvirkning. Formålet med reglerne i 2010 må i stedet have været at forhindre folk i at få PUT, fordi man håbede på, at man dermed kunne øge antallet af opholdstiladelser, der bliver inddraget, så man dermed kunne få repatrieret en del af de udlændinge, som man ikke mener burde være her. At man ikke engang kunne fritage førtidspensionister fra beskæftigelseskravet taler i den forbindelse for sig selv, og det er jo netop en af de ting, som dette lovforslag retter op på.
Er der nogle statistikker om, hvor mange forlod Danmark på grund af reglerne fra 2010?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2012 08:15:12

Det tror jeg næppe. Der er omkring 40.000 mennesker, der udvandrer fra Danmark hvert år, og der er altså ikke nogen, der sidder og spørger dem om hvorfor.

Antallet af opholdstilladelser, der bliver inddraget eller nægtet forlænget, indgik tidligere i Integrationsministeriets årlige rapporter om tal på udlændingeområdet, men i de senere år har det ikke været tilfældet.

billybob

Permanent ophold ?

Indlæg af billybob » 02.04.2012 21:16:29

Min mand fra Tyrkiet kom til dk i juli 2007.
Sidste år søgte vi forlængelse som vi skulle i maj måned og i efteråret indsendte vi ansøgning om permanent ophold , det kunne vi gøre da de ikke var begyndt at behandle sagen sagde US .
Den blev indsendt i oktober 2011.
Idag har vi fået brev , at min mand har fået forlængelse til 2016 og for det første forstår jeg ikke det ( til 2016 så har han været her i 9 år ) og for det andet er jeg tosset over at han ikke har fået permanent ophold , da han har de 100 point så rigeligt endda .
Er der nogen her der kan hjælpe mig ? jeg har sendt mail til US ang en klagevejledning.
TAK :o

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.04.2012 05:54:12

Ansøgningen om forlængelse er vel bare blevet behandlet uafhængigt af ansøgningen om PUT, fordi I ikke afleverede dem samtidig. Og fordi din mand har fået forlængelse, betyder det jo ikke, at ansøgningen om PUT er blevet afslået. Den er nok bare ikke færdigbehandlet endnu, men bliver det måske i november 2012 eller januar 2013. US er rigtig langt bagud med disse ansøgninger pt.

Og det er da kun positivt, at din mand har fået forlængelse. Så har han igen en gyldig opholdstilladelse og behøver derfor ikke at søge om en tilbagerejsetilladelse, hvis I skal på en udlandsrejse. Så det skal I da bestemt ikke klage over tværtimod.

Det lyder lidt som om, der har været en misforståelse mellem jer og en ansat i Servicecenteret. Når man søger om PUT, skal man altid samtidig aflevere en ansøgning om forlængelse, hvis ens opholdstilladelse er tæt på at udløbe. Og det er så det, din mand slap for at gøre, fordi han allerede ½ år tidligere havde afleveret en sådan.

Men bortset fra dette "krav", som skyldes at man ikke vil risikere, at nogen pludselig står helt uden opholdstilladelse, fordi de får afslag på PUT, så har forlængelse og PUT ikke noget med hinanden at gøre. Men kan søge PUT når som helst, så hvis din mand ikke havde gjort det allerede, kunne han f.eks. gøre det i oktober 2013, også selvom hans opholdstilladelse nu gælder til 2016.

Så I skal bare læne jer tilbage og vente tålmodigt på, at ansøgningen om PUT bliver færdigbehandlet. Og er alle kravene opfyldt, så bliver det jo nok et ja. Men næppe før engang tidligst i efteråret 2012, da sagsbehandlingstiden som sagt er laaaaang for øjeblikket med disse ansøgninger :D

indoneser

Indlæg af indoneser » 07.04.2012 08:59:57

Hej,

Lige et spørgsmål

1. Jeg kom til DK i 2006 under familiesammenføring
2. Har bestået dansk prøve 3
3. Har nu haft job i de sidste 3 år

Teoretisk set, kunne jeg få PUT når jeg søger i år, men i 2009 blev jeg udstationeret i Norge for et år (Dansk Ingeniør firma). Fik faktisk masse ballade med Udlændingestyrelsen dengang. Havde ikke melde flyttet til kommunen (da jeg netop var bekymret at få ballade med Udlændingestyrelsen), fik stadig løn fra DK, betalte skat i DK i det år jeg var i Norge og faktisk "pendlede" jeg mindst en gang om måneder mellem Kbh-Osl.

Long story short om balladen: Skrev faktisk til UDLST dengang og spurgte om det var OK med udstationering, og svaret var Ja (Ifg. reglerne var det OK at bo uden for DK for et år hvis man har boet i DK i mindst 2 år), men da jeg spurgte UDLST igen om mulighed at forlænge mit ophold, så pludselig ændrede de mening om truede med at inddrage min opholdstilladelse (de siger at det er ulovligt at jeg ikke bor sammen med min mand selvom min bopæl stadig var i DK.

Jeg ved ikke om opholdet (i Norge) alligevel bliver registreret i systemet (især kommunen) da jeg altid har haft fast bopæl i DK (som sagt, har aldrig meldt flytning), men hvis ja, så kunne jeg ikke få PUT :( selvom det altså ikke er min "skyld" at jeg blev udstationeret

Er der nogen der måske kan give et svar om jeg får chance at få permanent opholdstilladelsen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.04.2012 11:47:22

Når du IKKE har ophævet samlivet med din ægtefælle, så BURDE der ikke være noget problem. Men der er jo sådan set ikke andet at gøre end at søge. Du skal vel under alle omstændigheder søge om forlængelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

indoneser

Indlæg af indoneser » 07.04.2012 12:13:42

Jo. Der er faktisk andet at gøre. Flyt til Norge. Mine norske kolleger har hørt om danske udlændingepolitik og de har prøvet at overtale mig til at flytte til Norge. Nemmere system, og har jeg allerede et job i hånden.

Jeg prøver at blive i DK pga. mine venner her selvom danske politik giver mig høj blodtryk :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 07:12:04

I de nye regler, der foreslås, kan der netop medregnes arbejdsperioder i udlandet, når disse er del af en udstationering. Så det kan der åbenbart ikke efter de gældende regler. Så det er da nok en god ide at vente med at søge PUT, til de nye regler er trådt i kraft forventet 1. juni 2012.

Besvar