Hej alle sammen,
Først og fremmest 1000 tak til alle der skriver herinde, dette forum har hjulpet utroligt meget!
Jeg er blevet lidt i tvivl pga. problemerne med at få opholdskort i Sverige i øjeblikket og håber at der er nogen her, der måske kan hjælpe os. Min mand og jeg flyttede til Sverige samtidigt og nu er vi ved at planlægge at flytte tilbage til Danmark.
Problemet er, at når hans visum udløber har vi kun boet i Sverige i 2½ måned og jeg er lidt i tvivl om, om vi gerne må blive boende en måneds tid længere når han ikke kan få opholdskort? Jeg er her som person med tilstrækkelige midler så derfor er jeg bange for at det ikke kan ses som faktisk og reelt ophold hvis jeg bor her i mindre end 3 måneder.
Vi regner med at søge om svensk opholdskort, men må vi gerne søge i Sverige og så et par måneder senere søge om at flytte tilbage til Danmark uden at have fået svar (eller hvis svaret er nej)?
Tilbage til Danmark..
Re: Tilbage til Danmark..
Som skrevet flere gange her på forum er det fuldstændig irrelevant, om Sverige udsteder nogen papirer eller ej, hvis I ønsker at flytte videre til Danmark. Det er de danske myndigheder, som skal tage stilling til, om du har udnyttet den frie bevægelighed i EU/EØS ved at have haft et faktisk og reelt ophold i Sverige.
Tak, skaanebo, men jeg tror måske du misforstår mit spørgsmål. Jeg er med på at min mand ikke behøver at have svensk opholdskort for at kunne søge dansk opholdskort.
Jeg vil bare vide om det er helt okay at vi bliver i Sverige efter at min mands visum er udløbet. For at vi skal kunne blive lidt længere tid i Sverige (så us i Danmark kan vurdere at jeg har haft faktisk og reelt ophold) skal vi vel søge svensk opholdskort? Ellers er min mand jo i Sverige ulovligt?
Jeg er bare i tvivl om, om det er okay at vi først søger opholdskort i Sverige og så kort tid derefter søger om opholdskort i Danmark og derfor har to ansøgninger som bliver behandlet på samme tid, men i to forskellige lande.
(Forresten vil vi gerne blive boende i Sverige mens vi venter på svar på dansk opholdskort. Hvis vi flyttede til Danmark og samtidig ansøgte om opholdskort giver det selvfølgelig mening at den svenske ansøgning vil blive annulleret.)
Jeg vil bare vide om det er helt okay at vi bliver i Sverige efter at min mands visum er udløbet. For at vi skal kunne blive lidt længere tid i Sverige (så us i Danmark kan vurdere at jeg har haft faktisk og reelt ophold) skal vi vel søge svensk opholdskort? Ellers er min mand jo i Sverige ulovligt?
Jeg er bare i tvivl om, om det er okay at vi først søger opholdskort i Sverige og så kort tid derefter søger om opholdskort i Danmark og derfor har to ansøgninger som bliver behandlet på samme tid, men i to forskellige lande.
(Forresten vil vi gerne blive boende i Sverige mens vi venter på svar på dansk opholdskort. Hvis vi flyttede til Danmark og samtidig ansøgte om opholdskort giver det selvfølgelig mening at den svenske ansøgning vil blive annulleret.)
Ja, for at din ægtefælle kan bevare lovligt ophold i Sverige, skal der søges opholdskort, inden visum udløber.
Og Sverige og Danmark taler jo ikke sammen om ansøgninger om opholdskort, så I kan uden problemer have to ansøgninger under behandling hos to forskellige myndigheder.
Og Sverige og Danmark taler jo ikke sammen om ansøgninger om opholdskort, så I kan uden problemer have to ansøgninger under behandling hos to forskellige myndigheder.
Okay, tusind tak, det var bare det jeg ikke var helt sikker på 
-
fundiver199
Det er ikke anderledes end, at man også kan sende en jobansøgning til både Danske Bank og Jyske Bank, og skulle man være så heldig at få tilbudt en stilling begge steder, så siger man bare ”ja tak” til den ene og ”nej tak” til den anden. Men behøver ikke vente med at søge arbejde i Jyske Bank, til man har fået et svar på sin ansøgning i Danske Bank