Forvirret personlig situatuion
-
fundiver199
Re: Forvirret personlig situatuion
1) Du skal selv folkebogføre dig på Skatteverket og have et svensk personnummer
2) Din kone skal søge opholdskort på Migrationsverket. Du kan finde ansøgningsblanketten på deres hjemmeside
3) Din kone skal folkebogføre sig på Skatteverket og have et svensk personnummer
Nogle har haft held til at gøre 3, før 2 var afsluttet, men mange andre har ikke.
2) Din kone skal søge opholdskort på Migrationsverket. Du kan finde ansøgningsblanketten på deres hjemmeside
3) Din kone skal folkebogføre sig på Skatteverket og have et svensk personnummer
Nogle har haft held til at gøre 3, før 2 var afsluttet, men mange andre har ikke.
Hej Fundiver199fundiver199 skrev:1) Du skal selv folkebogføre dig på Skatteverket og have et svensk personnummer
Tak for dit svar. Nu ved jeg hvor jeg skal begynde.
Jeg har lige et supplerende spørgsmål mht. min kone.:
Hun har noget forsikring, som hun har tegnet før hun kom herop, den gælder så kun til d. 05.10.2011.
Jeg vil høre om hun automatisk er dækket ind over min forsikring, eller er det noget jeg skal forlænge og i tilfældet af ja, hvor forlænger jeg så hendes forsikring ?
Jeg er ikke sikker på at hun automatisk kommer ind under min forsikring, når vi har meldt os til migrationsverket, eller var det når først hun har fået søgt om opholdstilladelsen.....
Det er lidt forvirrende...
Hun skulle jo nødig blive syg hvorså jeg skal betale KASSEN for at få hende behandlet....
Hellere være på den sikre side
1) Du skal selv folkebogføre dig på Skatteverket og have et svensk personnummer
Nogle har haft held til at gøre 3, før 2 var afsluttet, men mange andre har ikke.[/quote]
Hej Fundiver199
Tak for dit svar. Nu ved jeg hvor jeg skal begynde.
Jeg har lige et supplerende spørgsmål mht. min kone.:
Hun har noget forsikring, som hun har tegnet før hun kom herop, den gælder så kun til d. 05.10.2011.
Jeg vil høre om hun automatisk er dækket ind over min forsikring, eller er det noget jeg skal forlænge og i tilfældet af ja, hvor forlænger jeg så hendes forsikring ?
Jeg er ikke sikker på at hun automatisk kommer ind under min forsikring, når vi har meldt os til migrationsverket, eller var det når først hun har fået søgt om opholdstilladelsen.....
Det er lidt forvirrende...
Hun skulle jo nødig blive syg hvorså jeg skal betale KASSEN for at få hende behandlet....
Hellere være på den sikre side
Jeg har nu forhørt mig hos min indbos forsikring for at høre om jeg kunne få min kone forsikret.
De oplyste mig at de ikke kunne forsikre hende idet hun ikke står tilmeldt adressen.
Hos Skatteverket oplyste man mig at hun først skal en tur forbi Migrationsverket for at få opholdskort for derefter at registrere sig på min adresse.
Hos Migrationsverket kan der gå op til 6 måneder inden vi får svar mht. opholdskortet.
Jeg syntes ikke det høre nogen steder henne, at hun ikke kan blive forsikret. Det er jo ikke vores skyld at der er så lang sagsbehandlings tid hos Migrationsverket.
Nu går vi rundt og er skide bange for at der skulle ske hende noget....!
Forvirret.....? JATAK
MVH
Tokay
Man kan som regel forlænge en eksisterende rejse- og sygeforsikring, hvis man kontakter sit forsikringsselskab, INDEN forsikringen er udløbet.
Alternativt kan man tegne en ny rejse- og sygeforsikring, fx hos http://www.mnui.com/ som er forholdsvis billige.
Alternativt kan man tegne en ny rejse- og sygeforsikring, fx hos http://www.mnui.com/ som er forholdsvis billige.
Hej ÆUG
Nu er min kone gået hen og blevet syg, og jeg har ikke fået nået at tegne en sygeforsikring til hende!!
Hvor går man så til lægen her i Malmö ?
- Er det på skadestuen, lægevagten (hvis der er sådan en her), alm. læge, hospitalet eller special læge. Jeg er godt klar over at jeg skal betale osv. men hvad hvis hun bliver gravid hvor skal hun få foretaget de sædvanlige kontrollerne osv, vi har intet på plads her..... what so ever
Hun har jo stadigvæk ikke noget på papir at hendes papirer er under behandling i Sverige....
Fuldstændig på bar bund
Pls. hjælp
Nu er min kone gået hen og blevet syg, og jeg har ikke fået nået at tegne en sygeforsikring til hende!!
Hvor går man så til lægen her i Malmö ?
- Er det på skadestuen, lægevagten (hvis der er sådan en her), alm. læge, hospitalet eller special læge. Jeg er godt klar over at jeg skal betale osv. men hvad hvis hun bliver gravid hvor skal hun få foretaget de sædvanlige kontrollerne osv, vi har intet på plads her..... what so ever
Hun har jo stadigvæk ikke noget på papir at hendes papirer er under behandling i Sverige....
Fuldstændig på bar bund
Pls. hjælp
-
fundiver199
heej alle....jeg er lidt forvirret så jeg håber nogen kan give mig svar på min problem. Min mand har fået opholdstilladelse i sverige efter eu regler. jeg arbejder selv i dk stadig da jeg ikke har fået noget arbejde i sverige endnu. vi har lige købt en bil da det gør det vores hverdag lidt nemmere pga vi har lille baby. Mit spørgsmål er så hvor længe må man opholde sig i dk men en svensk bil? jeg håber nogen kan hjælpe? mvh selma
Så meget du vil, så længe du stadig bor i Sverige. Og for at bevare din folkeregisteradresse i Sverige, skal du som udgangspunkt opholde dig mindst 180 dage om året i Sverige.
Du kan uden problemer køre i en svensk registreret bil i DK - så længe du bor i Sverige. Husk dog at du ikke må udlåne bilen til andre i DK.
viewtopic.php?f=7&t=8160&start=30selmaa skrev:heej alle....jeg er lidt forvirret så jeg håber nogen kan give mig svar på min problem. Min mand har fået opholdstilladelse i sverige efter eu regler. jeg arbejder selv i dk stadig da jeg ikke har fået noget arbejde i sverige endnu. vi har lige købt en bil da det gør det vores hverdag lidt nemmere pga vi har lille baby. Mit spørgsmål er så hvor længe må man opholde sig i dk men en svensk bil? jeg håber nogen kan hjælpe? mvh selma
Jeg fik den opfattelse, at det ikke var muligt at få et opholdstilladelse i Sverige via EU-retten ??af fundiver199 » 25.03.2012 12:31:52
Er du grænsegænger, eller arbejder du i Sverige? Hvis du er grænsegænger, så er I jo havnet i den samme blindgyde som alle andre. Og så er det nok på høje tide at skifte spor og gøre et af følgende:
1) Finde et job i Sverige
2) Søge FS efter Sveriges nationale regler
3) Flytte videre til Danmark efter EU-reglerne
Læs tråden "problemer med den fri bevægelighed i Sverige" øverst i forum. Problemstillingen er generel og omfatter alle danske statsborgere med tredjelandsægtefæller, der forsøger at udnytte den fri bevægelighed som grænsegængere, og hvor deres ægtefæller ikke tidligere har haft lovligt ophold i EU.
Sverige har tilsyneladende fundet en "smart finte", som har gjort det muligt for dem at rulle retstilstanden tilbage til før Metock-dommen i 2008 for netop denne gruppe. Så din kone vil hverken få opholdskort eller personnummer, uanset om I så venter fra nu af og til jeres dages ende. Eller i hvert fald er det sådan, det ser ud lige nu.
Er det Selmaa der har misforstået noget eller er det mig ?
Læs venligst fundiver199's sidste afsnit oven over...
mvh
Tokay
-
fundiver199
Det kan jo være, at selmaas mand har fået sit opholdskort, før Migrationsverket ændrede praksis for et par måneder siden. Hendes spørgsmål gik jo ikke på mandens opholdskort men på at køre i en svensk registreret bil.
Nu faldt jeg bare over, at hendes mand havde fået opholdskortet. Det er altså ikke helt nemt det her, men jeg nægter at give op. Jeg gennemfører det her UDEN advokat, det er mit mål. Jeg syntes selv at jeg er nået rimelig langt.fundiver199 skrev:Det kan jo være, at selmaas mand har fået sit opholdskort, før Migrationsverket ændrede praksis for et par måneder siden. Hendes spørgsmål gik jo ikke på mandens opholdskort men på at køre i en svensk registreret bil.
Det kan være min kone også får opholdskortet ? Man ved jo ikke om migrationsverket/Sverige har skærpet de regler for dem som åbentlyst gerne vil udnytte den situation. Jeg håber stadigvæk
Jeg går også ud fra, at den udenlandske ægtefælle stadig kan få opholdskort i SE. Migrationsverket beder nu om et EU sygesikringsbevis i ægtefællens navn ELLER en E-blanket. EU sygesikringsbeviset kan hurtigt og nemt udstedes i DK.
Jeg har læst herinde, at nogle har fået udstedt opholdskort efter aflevering af EU sygesikringsbevis. Vi har ikke selv fået svar - men afleverede det også først den 07.03.12.
Svenske personnumre er så vidt jeg ved desværre stadig umuligt.
Jeg har læst herinde, at nogle har fået udstedt opholdskort efter aflevering af EU sygesikringsbevis. Vi har ikke selv fået svar - men afleverede det også først den 07.03.12.
Svenske personnumre er så vidt jeg ved desværre stadig umuligt.
Hmm .Ringede til kommunen for at blive klogere på eu sygesikringskort ,Den rare dame i skranken sagde at de ville de ikke udstede før ens kone/mand havde opholdskort og derfor ret til at opholde sig i eu/eøs landene , men jeg som dansk statsborger kunne godt få et .
Nogen der ved mere ?
Nogen der ved mere ?
Hej Alle,
Så skal i lige høre det sidste nye fra skatteverket.
Jeg og min vil bestille id-kort til os begge to.. Jeg havde ventet til min mand fik sit opholdskort.. Da vi møder og havde betalt for os begge for jeg vide min mand ikke kan få id- kort der han skal have svensk opholdskort altså efter svensker regler, jeg blev så tosset og sagde gøre i grin med os, vi har jo personnr på ham.. Jamen siger hun det ikke denne afdelingen som udsteder person.nr så din kan ikke få udstedet et id-kort.. Så latterlig det mærkeligste system jeg set i mit liv nej hvor jeg sur..
Ayce
Så skal i lige høre det sidste nye fra skatteverket.
Jeg og min vil bestille id-kort til os begge to.. Jeg havde ventet til min mand fik sit opholdskort.. Da vi møder og havde betalt for os begge for jeg vide min mand ikke kan få id- kort der han skal have svensk opholdskort altså efter svensker regler, jeg blev så tosset og sagde gøre i grin med os, vi har jo personnr på ham.. Jamen siger hun det ikke denne afdelingen som udsteder person.nr så din kan ikke få udstedet et id-kort.. Så latterlig det mærkeligste system jeg set i mit liv nej hvor jeg sur..
Ayce