Step 2 - Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Step 2 - Migrationsverket

Indlæg af fundiver199 » 13.12.2011 06:32:00

tokay skrev:eller er det 90 dage i træk ad gangen vi maks må være i Danmark, og hvem kan kontrollere det?
Det er 90 dage/3 måneder i træk. Og i praksis vil kontrol vel kun blive foretaget, hvis der opstår en mistanke om, at din kone har proforma-adresse og reelt bor i Danmark. For lovligt at have adresse i Sverige, skal I som udgangspunkt have mindst 4 ugentlige eller 16 månedlige eller 183 årlige overnatninger i Sverige, afhængig af hvordan jeres mønster er.

Det relevante for jer er altså ikke antallet af dage, din kone må være i Danmark, før hun skal søge om opholdskort, fordi I bor i Danmark fast. Det relevante er de svenske regler for folkebogføring, som I også ville skulle overholde, hvis I begge var danske statsborgere.

Det er ikke tilladt at købe en lille ødegård i Sverige, flytte sin adresse dertil, købe en fed Porche eller Ferrari på billige svenske nummerplader, få EU-opholdskort til sin udenlandske ægtefælle, og så i øvrigt overnatte 300 nætter om året i en anden bolig, som man råder over i Danmark.

tokay

Indlæg af tokay » 16.02.2012 11:00:43

Jeg er ved at blive skør i bolden.

Nu har jeg fri fra arbejde på fredag også havde jeg tænkt mig at besøge migrationsverket fysisk for at høre hvor længe sagsbehandlingen endnu fortsætter.

Min kone sidder hverdag alene i lejligheden i sverige og bare triller tommefinger, fordi der er så lang sagsbehandlingstid.

Hun kan ikke gå i skole, da hun ikke er registreret hos skatteverket som boende på min adresse, alt sammen migrationsverkets skyld.

Hun er nærmest låst og kan intet andet end at vi går ud og går en lille tur, når jeg kommer hjem fra arbejde.
Alt sammen falder tilbage på migrationsverket og deres sagsbehaldingstid.

Hun har 1 søster som skal giftes til sommer, og der vil hun jo gerne til den eneste søsters bryllup når den endelig bliver holdt til sommer. Forhåbentlig kommer hun afsted når alt papir er faldet på plads, men man kan aldrig vide sig sikker på om hun overhovedet må ud og rejse til udlandet på det tidspunkt.

Dette vil jeg høre migrationsverket om når jeg besøger dem imorgen, altså mht. sommerferie til udlandet, hvis ikke hendes papire er færdigbehandlet til den tid.

Vi indleverede dokumenterne til migrationsverket d. 24. november 2011 så 6 måneders behandlingstid svare til 24 maj 2012 skal vi senest have opholdskortet.

Er der andet man skal tage højde for som kan tage sagsbehandlings tid, eller må man gerne rejse frit til sommerferie efter man har fået opholdskortet ?

Vi skal på ferie i starten af juli måned og kun i en måneds tid.
Nu er vi i tvivl om vi kan bestille flybilletter !???

mhv
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.02.2012 11:20:33

Nu skriver du intet om din kones nationalitet eller om hun i forvejen besidder en anden form for gyldig opholdstilladelse til Schengen, eller hvor ferierejsen i givet fald skal gå hen, så det er lidt svært at sige noget præcist svar.

Men som udgangspunkt må din kone nok ikke rejse ind i Sverige igen, hvis hun først forlader Sverige, medmindre hun har fået sit opholdskort forinden. Så hvis hun rejser uden opholdskort er hun tvunget til at søge om et nyt visum til Sverige for at kunne returnere.

tokay

Indlæg af tokay » 25.03.2012 10:24:24

skaanebo skrev:Nu skriver du intet om din kones nationalitet eller om hun i forvejen besidder en anden form for gyldig opholdstilladelse til Schengen, eller hvor ferierejsen i givet fald skal gå hen, så det er lidt svært at sige noget præcist svar.

Men som udgangspunkt må din kone nok ikke rejse ind i Sverige igen, hvis hun først forlader Sverige, medmindre hun har fået sit opholdskort forinden. Så hvis hun rejser uden opholdskort er hun tvunget til at søge om et nyt visum til Sverige for at kunne returnere.
Hej Skaanebo

Min kone kommer fra Makedonien og vil det sige at hendes papirer stadigvæk er under behandling, når hun rejser ud af Sverige ?

Jeg troede at hun fik indrejse forbud på 5 år til Sverige, hvis hun forlod landet MENS hendes papirer var under behandling ?

MVH
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.03.2012 10:46:21

Næ, hun må altid rejse ud og hvis man kan vise kvittering for ansøgning om opholdskort, har man jo også lovligt ophold og risikere dermed ikke noget indrejseforbud. Men hun kan jo ikke komme tilbage til Sverige uden opholdskort eller visum

Ansøgning om opholdskort behandles naturligvis upåvirket af, hvor man i øvrigt befinder sig, så længe du som vandrende arbejdstager fortsat bor i sverige

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2012 11:31:52

Er du grænsegænger, eller arbejder du i Sverige? Hvis du er grænsegænger, så er I jo havnet i den samme blindgyde som alle andre. Og så er det nok på høje tide at skifte spor og gøre et af følgende:

1) Finde et job i Sverige
2) Søge FS efter Sveriges nationale regler
3) Flytte videre til Danmark efter EU-reglerne

Læs tråden "problemer med den fri bevægelighed i Sverige" øverst i forum. Problemstillingen er generel og omfatter alle danske statsborgere med tredjelandsægtefæller, der forsøger at udnytte den fri bevægelighed som grænsegængere, og hvor deres ægtefæller ikke tidligere har haft lovligt ophold i EU.

Sverige har tilsyneladende fundet en "smart finte", som har gjort det muligt for dem at rulle retstilstanden tilbage til før Metock-dommen i 2008 for netop denne gruppe. Så din kone vil hverken få opholdskort eller personnummer, uanset om I så venter fra nu af og til jeres dages ende. Eller i hvert fald er det sådan, det ser ud lige nu.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2012 11:38:11

Hver enkelt må jo selv tage stilling til, hvordan man vil leve sit liv. Men som organisation må ÆUG af rent principielle grunde opfordre til, at man benytter mulighed 3) dvs. at man som dansk statsborger fremsætter sit krav på et almindeligt familieliv der, hvor det mest naturligt hører hjemme, nemlig hos de danske myndigheder.

Så jeg kan kun varmt anbefale, at I allerede i morgen udprinter og udfylder EU/FA1 og afleverer den til de relevante danske myndigheder:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ler_eu.pdf

Og når sagen så er behandlet i Danmark, er det "velkommen hjem" :D

tokay

Indlæg af tokay » 26.03.2012 08:16:01

fundiver199 skrev:Hver enkelt må jo selv tage stilling til, hvordan man vil leve sit liv. Men som organisation må ÆUG af rent principielle grunde opfordre til, at man benytter mulighed 3) dvs. at man som dansk statsborger fremsætter sit krav på et almindeligt familieliv der, hvor det mest naturligt hører hjemme, nemlig hos de danske myndigheder.

Så jeg kan kun varmt anbefale, at I allerede i morgen udprinter og udfylder EU/FA1 og afleverer den til de relevante danske myndigheder:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/C ... ler_eu.pdf

Og når sagen så er behandlet i Danmark, er det "velkommen hjem" :D
Vil det sige at jeg har købt lejlighed forgæves og ikke kan få gennemført mine papire. ?!?!?

vi skal snart på bryllupsrejse og det er ikke sådan lige til at aflyse!

Ohhh my god

Hvad gør jeg nu ?

1) flytte tilbage til danmark selvom jeg ejer min bolig i sverige.
2) søge om ophold efter EU reglerne i Danmark, hvor hun IGEN ikke må rejse ud af landet.

Jeg er p.t. dybt DYBT frustrerede.

tokay

Indlæg af tokay » 26.03.2012 08:28:07

Når vi har sendt ansøgningen via EU retten til Danmark, så kan vi (eller rettere sagt min kone) jo ikke rejse ud af landet, når vi skal på bryllupsrejse her i juli måned. Ellers så må hun jo heller ikke komme tilbage. . .

Hvad er det for en situation jeg har rodet mig ud i !! ?

ohhh nej kære gud

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2012 08:34:33

Ang. bryllupsrejse, så er det jo ikke værre end, at din kone må søge om et nyt visum for at rejse tilbage til Sverige. Det udstedes gratis efter EU-regler og efter en særlig hasteprocedure og bør derfor ikke tage mere end 2 uger at få.

Har I tænkt jer at blive boende i Sverige eller at søge til Danmark? Hvis I vil søge til DK, er der jo ingen grund til at kæmpe med de svenske myndigheder.

Og din kone kan jo søge om opholdskort til Danmark, mens I stadig bor i Sverige. Når I så får tilsagn fra US om, at din kone er berettiget til opholdskort, hvis I flytter til Danmark, har I 6 måneder til at få solgt din svenske bolig og finde et sted at bo i Danmark.

GitteK

Indlæg af GitteK » 26.03.2012 08:40:35

Har I planlagt at blive boende i Sverige ? Det er vel det, som er det afgørende i forhold til, hvad du skal gøre fremadrettet.

Jeg tror, (og håber) at Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset til den udenlandske ægtefælle og dette bør kunne skaffes uden problemer i Danmark.

Skatteverket accepterer dog ikke dette og ægtefællen kan derfor ikke få svensk cpr.nr. Det har ikke noget med opholdsretten at gøre - men uden cpr.nr kan man ikke starte på svensk undervisning, bliver tilmeldt arbejdsformidlingen m.m.

tokay

Indlæg af tokay » 26.03.2012 08:48:00

.
Senest rettet af tokay 26.03.2012 09:52:39, rettet i alt 2 gange.

tokay

Indlæg af tokay » 26.03.2012 08:49:45

.
Senest rettet af tokay 26.03.2012 09:44:50, rettet i alt 1 gang.

Sinem83

Indlæg af Sinem83 » 26.03.2012 09:05:17

Vi skal angive vores ansøgning ca om 1 mdr vi mangler lige sidste dokumenter..
Min mand har opholdskort samt cpr.nr i SE(vi har opholdt os i SE ca 6 mdr)

Mit spørgsmål går ud på ,at vi har bestilt rejse 4 uger slutning af juni kan vi godt rejse mens vores ansøgning er underbehandling? eller hvis vi når at få positiv svar fra US mens vi er på ferie kan min mand godt når at komme hjem? Jeg ved godt det er lidt dumt spørgsmål men er bare lidt usikker

Hvis vi får en positiv svar fra US hvor langtid kan man blive i SE for man kan nå at finder en bolig i DK der vi har en købt bolig her som skal sælges? ´

Hilsen Sinem

Tak for en fantastisk forum

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.03.2012 09:18:02

Sinem83 skrev:
Hvis vi får en positiv svar fra US hvor langtid kan man blive i SE for man kan nå at finder en bolig i DK der vi har en købt bolig her som skal sælges? ´
6 måneder

Besvar