Hjælp til Visum & FS.

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nadia123

Hjælp til Visum & FS.

Indlæg af Nadia123 » 24.03.2012 10:54:43

Hej. Jeg bor lige pt. hos min moster, men regner med jeg skal flytte her snart. Har det nogen betydning hvor man bor hvis man vil ha sin mand på besøg? Jeg har hørt man kan søge om FS mens min mand er her. Kan det passe? Og har det betydning at man er på kontanthjælp fordi jeg er gravid i 6 måneder og kan derfor ikke arbejde i øjeblikket. På forhånd tak :)

fundiver199

Re: Hjælp til Visum & FS.

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2012 11:13:00

Din bopæl har ingen betydning for, om du kan invitere nogen på besøg, så længe du bare bor i Danmark. Kravene for FS opfylder I derimod ikke umiddelbart ud fra det oplyste, men gør dig selv den tjeneste at printe ÆUG`s vejledning om FS ud og læse den grundigt igennem. Du finder den under menupunktet vejledninger.

Hvad angår kontanthjælp, så er det en forhindring for FS, og det er ingen "undskyldning", at man er gravid. En graviditet medfører jo ikke i sig selv, at man kommer på kontanthjælp, og langt de fleste gravide er ikke på kontanthjælp. De er i arbejde eller under uddannelse, og går så på barsel, når fødslen nærmer sig. Så med de nuværende regler kan I først opnå FS, når der er gået 3 år efter, du fik den sidste udbetaling, med mindre I opfylder nogle af betingelserne for at få dispensation.

Dette er et yderst kompliceret emne, som det kræver meget lang tid at sætte sig ind i, så man kan ikke vurdere hele jeres sag ud fra et indlæg, der fylder 4 linier. Der er oceader af krav, der skal være opfyldt, og spørgsmålet om dispensation kræver, at der foretages nogle meget komplicerede juridiske vurderinger i forhold til de internationale konventioner, som Danmark skal overholde.

Og alt det kan du altså ikke få svar på uden at give opfattende og detaljerede oplysninger om hele jeres situation. Hvilket du først kan gøre, når du har sat dig ind i alle reglerne, for ellers ved du jo ikke, hvad det kan være relevant, at du oplyser om.

Men umiddelbart må gættet vel være, at I ikke vil kunne blive familiesammenført, og så må I jo tage stilling til, hvad I vil gøre ved det. Du kan udnytte den fri bevægelighed i EU, når du har fundet dig et arbejde. Eller I kan bo i din mands hjemland, eller I kan bo hver for sig, eller han kan søge om en selvstændig opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark.

Så der er mange muligheder, men ikke nødvendigvis nogen, der er "nemme".

Besvar