Tilbage til DK hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BSS

Tilbage til DK hjælp

Indlæg af BSS » 23.03.2012 13:29:33

Hej ÆUG. Min mand og jeg skal søge tilbage til danmark efter ophold i Sverige. Jeg har læst det her på Jeres side:

Ifølge EU´s regler om fri bevægelighed, kan der stilles krav om, at studerende og personer med tilstrækkelige midler skal fremvise dokumentation for en heldækkende sygeforsikring i form af det, der på svensk hedder et S- eller E-intyg. Sverige har ikke tidligere stillet krav om dette over for familiemedlemmer til danske statsborgere, men siden 24. november 2011 har Skatteverket stillet et sådant krav, og Migrationsverket er tilsynladende også begyndt at stille det.

Min mand har allerede opholdskort i Sverige og Jeg er studerende i dk og vi er her som selvforsørgende. Vi vil snart søge om tilbagevenden. Hvis vi skulle gå hen og få afslag fra DK, mister min mand så også hans opholdsret i Sverige? Spørgsmålet er om vi så skal gå igennem hele møllen igen?

Vi er stadig ikke blevet klogere på det, og er super forvirret om hvad vi skal gøre. Håber derfor på jeres hjælp.

closed1

Re: Tilbage til DK hjælp

Indlæg af closed1 » 23.03.2012 13:41:17

fundiver199

Re: Tilbage til DK hjælp

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 15:55:38

Mister du dit job hos Netto, fordi du søger om en stilling hos 7-Eleven og får afslag? Nej vel? :wink:

Men din mand mister naturligvis sin ret til at bo i Sverige, hvis du ikke længere bor i Sverige. For den ret er jo knyttet op på dig. Men hvis du så flytter tilbage til Sverige igen, jamen så har din mand igen en ret til at bo i Sverige, hvis du er arbejdstager, studerende eller selvforsørgende. Men man bliver jo let helt forpustet af så meget flytteri, så det tryggeste og tørreste er da at blive boende i Sverige, indtil man har fået et svar fra US på, om man har opholdsret i Danmark eller ej :D

Besvar