Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

amore

Re: Lovforslag om tidsubegrænset ophold sendt i høring

Indlæg af amore » 23.03.2012 10:29:43

Jeg håber at representanterne for ÆUG gør opmærksom på den problematik der er angående de nye lempelser når de den 16april er til høringssvar ,for ærlig talt tror jeg ikke politikerne på venstre fløjen er opmærsom på det måske lige bort set fra Enhedslisten men de er jo ikke i regering , det sørgelig er de borgerlige partier vidste udmærket godt hvad de gjorde og hvad det ville få af konsekvenser,da de ændrede reglerne i sin tid ,så det gør det bare egentlig mere sørgeligt at venstre fløjen videreføre store dele er den borgerlige politik videre ,

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 11:34:52

Jeg er fuldstændig enig. Danmark har brug for en helt ny udlændingepolitik, der kan samle folk i stedet for at splitte. Det er ikke nok bare at lave nogle små justeringer i den gamle regerings politik, som desværre er det, regeringen indtil videre har begrænset sig til at gøre.

Og det handler vel at mærke ikke om, at vi absolut nødvendigvis skal have en større indvandring. Det handler kun om, at man skal behandle folk rimeligt, og det kan man såmænd sagtens gøre samtidig med, at man endda mindsker indvandringen til Danmark, hvis det er det, man ønsker. F.eks. kan man bare afskaffe hele greencardordningen, hvis man ønsker mindre indvandring. Det kan der så være forskellige grunde til ikke at gøre, men det ville ikke krænke nogens rettigheder eller på anden måde være "urimeligt".

Ninikris

Indlæg af Ninikris » 23.03.2012 13:37:04

Hej ÆUG
Jeg har været i Danmark i 7 år, fik kort videregående uddannelse her i Danmark (1,5 ar –erhvervakademi + 1 år praktik ), dansk 3,rent straffeattest osv, og nu har jeg arbejdet 37 timer i 3 år. Men jeg var skilt i 2010 og blev gift igen i 2011. Har jeg chancen for at for PUT efter ny regler? jeg har 3X2 år familiesammenføring opholdstilladelse …

tak for svar

Nini

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 15:17:48

Hej Nini. Det var det, man kalder et rigtigt godt spørgsmål :D

Som reglerne er i dag, er der en enkelt undtagelse fra den måde, som opholdskravet beregnes på, og det er hvis man har haft opholdstilladelse på baggrund af to forskellige ægteskaber. I så fald skal de 4 år regnes ikke fra den dato, man flyttede til Danmark, men den dato man fik den nye opholdstilladelse på baggrund af det nye ægteskab.

Så vidt jeg kan se, lægger regeringen ikke op til at ændre den regel. Så umiddelbart må svaret desværre nok være, at det stadig har lange udsigter med PUT for dit vedkommende. Men det gælder dog kun, hvis du fik en ny opholdstilladelse på baggrund af det nye ægteskab. Hvis du fik lov til at bevare den gamle på trods af skilsmissen, eller hvis du fik en opholdstilladelse under "fastholdelse af arbejdskraft", så burde du opfylde kravene.

Og dette var så endnu et emne til ÆUG`s høringssvar, så bliv endelig ved med at komme med jeres konkrete eksempler, jo flere vi får, jo bedre høringssvar kan vi lave :D

amore

Indlæg af amore » 23.03.2012 20:35:17

For at gøre det kort synes jeg godt man kan sige der er rigtig mange mennesker som har været i landet 7-8 år som kommer i klemme pgr reglerne er blevet lavet om over flere omgange som skal til at starte for fra ,det var jo sådan set også de mennesker der søgte om familiesammeføring i perioden ca 2002 og frem den borgerlige regering gjorde livet surt for og det er vel af selv samme grund ÆUG blev oprettet og det er efter min vurdering mange af de samme mennesker der ramt bliver igen først lavede man regler om i 2007 som kom krisen og mange havde svært ved at finde arbejde og mange mistede arbejdet så kom de fulstændig latterlige regler i 2010 så man burde at fortælle regering at de er med til at skabe et parallel samfund hvilket er noget de bruger meget tid på at sige de vil undgå men det der sker når man hele tiden laver reglerne om som folk ikke kan opfylde vi har en gruppe mennesker der måske har betalt skat ligesom resten af samfundet , men fordi man har lavet særlige regler som rammer dem så har det ikke nogen betydning de har bidraget til samfundet ,jeg synes man skal opfordre meget kraftigt om at reglen med man skal være i arbejde når man søger skal laves om for den rammer rigtigt skævt og rammer forkert ,desuden burde man. At kigge på hvad folk har betalt i skat i den periode man har været i landet uden at lægge vægt på tids horisonten eksempel hvis man har betalt skat der svare til man har arbejdet fultid med mindste løns satsen i 2-3 år uden Nogen tids horisont så kan alt intægt der ikke er en del af Aktiv loven tælle med ,bare et eksempel :) som kan være løsningen for alle dem som ikke er i arbejde på det tidspunkt de søger ,og som har vist vilje til at integrere ,jeg at godt klar over forslaget nok skal finpudses ,og en sidste ting hvad sker der hvis man ikke når at opfylde kravene inden der måske kommer et regerings skifte her om 3 år og Pia for mere at skulle have sagt igen ,tør næsten ikke at tænke på hvis de laver det hele om igen :)

Ninikris

Indlæg af Ninikris » 23.03.2012 21:25:03

Hej Funder 199. Mange tak for svaret. Desværre fik jeg en ny opholdstilladelse på grund af det ny ægteskab, hvad så hvis vil jeg nu bede om en opholdstilladelse under "fastholdelse af arbejdskraft” ? Så er det igen 5 år?
Jeg vil meget gerne komme med mit eksempel, hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen
Nini

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2012 00:41:18

Det kan ikke lade sig gøre nu, for en sådan opholdstilladelse med "fastholdelse af arbejdskraft" har man kun et ganske kort vindue til at søge om, når man får brevet om, at ens opholdstilladelse står til at blive inddraget. Så det løb er kørt nu for dig. Du har allerede givet dit eksempel, så du skal ikke gøre andet end at nyde det gode vejr i weekenden og lade være med at tænke for meget på alle de her regler :D

Osvald
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Osvald » 25.03.2012 00:40:16

fundiver199 skrev:
Bolind787 skrev:Har vi en chance ?? Tæller den barsel ikke for noget(Jeg ved godt jeg spørger dumt, men hun er medlem af A-kasse) I mine øjne er hun til rådighed for arbejdsmarkedet hele vejen igennem.
Da det er 25 måneder siden, din kone har været i arbejde, og da kravet er 3 års arbejde inden for de sidste 5 år, er hun sat helt tilbage til start og vil skulle arbejde på fuld tid i mindst 3 år, før hun kan opfylde kravene. Og nej barsel kan ikke tælles som fuldtidsarbejde, med mindre den er afholdt i en periode, hvor man var i arbejde. Hvis man er gået på barsel fra arbejdsløshed, så tæller det som at være arbejdsløs.
@Fundiver

Hvor sikker er du på denne tolkning af barsel?
Som jeg læser Bolind787 indlæg, var hans kone i arbejde da hun gik på barsel i maj 2011 og i så fald tæller barslen som "ordinær fuldtidbeskæfigelse" (i alt fald i følge de jurister (en dommer og en udlændingeretsjurist) jeg har talt med om dette, som er afgørende i vores tilfælde efter de nuværende regler).

Mvh
Osvald

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2012 08:45:49

Bolind787 skrev:Hun blev fyret pga krisen. Gik arbejdsløs resten af 2010. Gik på barsel 1 Maj 2011 og afslutter denne barsel nu på mandag 26-3-12.
Hvis den pågældende arbejdede i et ny job fra 1. januar 2011 til 1. maj 2011, så tæller barslen med som beskæftigelse. Hvis den pågældende blev fyret i 2010 og siden da har været enten ledig eller på barsel, så tæller barslen ikke med som beskæftigelse. Jeg synes ikke, det fremgår af teksten, at der var været et nyt arbejdsforhold fra 1. januar 2011 til 1. maj 2011, men jeg vil indrømme, at den godt kan tolkes sådan. Og det er selvfølgelig afgørende for resultatet.

Hvis der har været et nyt job fra 1. januar 2011 til 1. maj 2011, ville jeg selv have skrevet følgende:

"Hun blev fyret pga krisen. Gik arbejdsløs resten af 2010. Fik nyt job 1. januar 2011. Gik på barsel 1 Maj 2011 og afslutter denne barsel nu på mandag 26-3-12."

Og dermed også være sagt, at hvis man stiller denne slags spørgsmål, så er det altså vigtigt at være helt skarp på, hvilke perioder med arbejde eller studier, der har været, siden man kom til Danmark. For ellers kan der jo ikke gives et korrekt svar på, hvordan man vil være stillet efter de nye regler.

shehzad

Indlæg af shehzad » 26.03.2012 21:26:49

Hi,
I have a question regarding Permanent residence.. I am not good in reading danish therefore it hard for me to understand the draft. Can you please let me know do I qualify for permanent residence with the following points.
1. I came to Denmark in March 2006 as a student for MSc and i finished MSc (150 ECTS) in Aug 2010. During this duration i also worked part time. (almost 4 years)
2. Working Full time from january 2011 to until now ..
3. Have Passed Danske 2 in 2011.

Can you please suggest should i apply for Permanent residence as soon as the new rules come in force??
Thanks

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 07:52:44

60 ECST points are considered equal to 1 year full time work, so it appears that your study will count for 2½ of the necessary 3 years. As I read the law proposal again, I think I might have misread it at first. I though that the education as well as the work had to be within the last 5 years. However on closer inspection of the text it appears to me, that the whole extend of the education can be counted, if only the education was finished within the last 5 years.

So if you have kept out of prison, and if you have a clean standing financially with the danish government (no overdue tax bills etc.), it appears that you fullfill the requirements, and you might want to keep an eye on, if and when the law will take effect, so that you can apply ASAP. There will presumably be quite a rush to apply, so it might pay off to be one of the very first to do so, if for instance a new team of employes is set up to handle the new applications, while the old team continue to work their way through the enormous pile of old pending applications, where they are presently handling applications handed in about 1 year ago.

There is an old saying in Denmark from the time, it was a farm country:

"The one who arrive first at the mill (very early in the morning), is the first to have his grain grounded."

And this is still true even today.

jdlcs

Indlæg af jdlcs » 27.03.2012 08:52:36

Hej igen fundiver199
Jeg har lige læst dit ovenstående svar på engelsk.
Jeg vil lige høre om jeg har forstået det rigtigt.
Min mand Ricardo blev færdiguddannet diplomingeniør (210 ECTS) 1. maj 2009 (begyndte uddannelsen okt.2004 - havde et års sygeorlov pga.ulykke). Er det rigtig forstået at han vil kunne få permanent opholdstilladelse fordi uddannelsen er afluttet i 2009 - altså indenfor de sidste 5 år??? Han har ikke kunne få arbejde og er på dagpenge i dag. Han har ophold på grundlag af familiesammenføring med mig (vi har været gift i 8 år og har en datter på 15mdr) og opfylder alle de andre betingelser.

jdlcs

Indlæg af jdlcs » 27.03.2012 08:58:57

PS... hvor kan man finde lovforslaget óm tidsubegrænset ophold?? - kunne godt tænke mig at læse det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 09:35:29

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... 2146003359

Der er også et krav om, at man skal være i beskæftigelse eller under uddannelse på ansøgningstidspunktet. Men måske kan din mand få PUT, hvis han finder et job, uden at han behøver at have haft jobbet i 3 år. Endelig skal det siges, at lovforslaget jo skal gennem en høringsproces og måske en politisk forhandling, og her kan der ske ændringer i det. Det vil ÆUG jo f.eks. forsøge at argumentere for, at der skal, når vi laver høringssvar. Vi vil således argumentere for, at hvis man absolut skal have et sådant krav om 3 års fuldtidsaktivitet, så bør der ikke være ledsagende krav om, at det skal være inden for de sidste 5 år, eller at man ikke må være ufrivilligt arbejdsløs på ansøgningstidspunktet.

Og ganske vist plejer høringsprocesser at være en indholdsløs skueproces, men man kan jo aldrig vide, om regeringen måske helt undtagelsesvist kunne overtales til, at forslag der kommer fra andre end den selv, er fornuftige. Det er jo principielt set det, der er hele meningen med en høring, selvom det ikke er sådan, det har fungeret de sidste 10 år. Så alt i alt skal man altså huske, at dette er et forslag til lov, der er sendt i høring. Det er ikke en lov, der er vedtaget endnu, og måske bliver den det aldrig, eller den bliver ændret undervejs.

Besvar