Hejsa
Jeg bor sammen med min kone i sverige, hun er ikke Eu borger og vi har ventet på familiesammenføring efter Eu reglerne i nu 7 måneder.
Vi har nu endelig fået migrationsverket til at påbegynde vores sag, og står nu med det problem at de mener at min kone er dækket af min sygesikring i DK, og har forespurgt på en S1 eller E intyck fra DK.
Vi søgte tidligere om personnummer i sverige for min kone men fik afslag fordi at hun ikke var dækket af min sygesikring i DK.
Jeg arbejder i DK og er således ”dækket” af sygesikring i både Sverige og Danmark.
Mit spørgsmål er nu hvad vi gør fremadrettet.?
Min kone er jo ikke dækket af min sygesikring i DK da hun aldrig har haft noget at gøre med DK (arbejde/ophold)
Hvordan beviser vi dette for migrationsverket og hvilken indflydelse vil dette have på hendes sag i sverige.?
Hun er idag dækket af en healthcare plan fra FN/united nations(frem til 1.july) og da hun har fået job i Kbh hos FN/United nations (starter på mandag) er hun igen dækket af deres ”healthcare”.
Da FN/United nations har deres helt egen status(diplomatisk) får hun desværre ikke normal dansk opholdstilladelse/arbejdstilladelse, men kun en særlig ret fra udenrigsministeriet til at være/arbejde hos UN i DK, uden cpr nummer og sygesikring etc..
Kan vi uden en svensk opholdstilladelse allerede nu ansøge om dansk familiesammenføring efter EU reglerne eller skal det svenske være på plads før at vi kan gøre dette(vi er temmelig trætte af at vente på de svenske myndigheder)?.
Tusind tak for et super forum og en stor tak til alle dem der dagligt tager sig tid til at besvare alle de mange spørgsmål
Sygesikring for ikke EU ægte fælle?
Re: Sygesikring for ikke EU ægte fælle?
Hvis du er grænsegænger, og din kone ikke arbejder i Sverige, så er din kone omfattet af den danske sygeforsikring i kraft af dit særlige sundhedskort.
Men hvis I planlægger at flytte tilbage til DK, er det jo bare at indgive ansøgning om opholdskort i Danmark. Ingen grund til at vente på en svensk, hvis I alligevel ikke skal bruge den til noget.
Noget helt andet er, at når din kone får job for FN, så kunne I jo bare lade FN om at tage sig af papirarbejdet, men det er klart, at hvis din kone så stopper i sit job, mister hun også sin ret til at bo og opholde sig i DK. Så måske I bare skulle søge et dansk opholdskort med det samme.
Men hvis I planlægger at flytte tilbage til DK, er det jo bare at indgive ansøgning om opholdskort i Danmark. Ingen grund til at vente på en svensk, hvis I alligevel ikke skal bruge den til noget.
Noget helt andet er, at når din kone får job for FN, så kunne I jo bare lade FN om at tage sig af papirarbejdet, men det er klart, at hvis din kone så stopper i sit job, mister hun også sin ret til at bo og opholde sig i DK. Så måske I bare skulle søge et dansk opholdskort med det samme.
Tusind tak for dit svar!!skaanebo skrev:Hvis du er grænsegænger, og din kone ikke arbejder i Sverige, så er din kone omfattet af den danske sygeforsikring i kraft af dit særlige sundhedskort.
Jeg havde ingen ide om at hun var omfattet af min sygeforsikring i DK, jeg fik det svar fra borgerservice at hun ikke var hvis at hun ikke havde et dansk cpr nummer.
Hvordan beviser jeg nu at hun er? skal der bestilles et specielt til hende eller? og hvor/hvordan gør man det? og hvordan beviser jeg det over for migrations verket? jeg har selv det særlige sundhedskort + EU rejsesikringskort(det blå)
Borgerservice er nok ikke så skrap i grænsegængerregler, prøv at spørge hos Øresund Direkt i stedet. Det står også på selve dit sundhedskort, at det omfatter dine familiemedlemmer, såfremt de ikke er omfattet af forsikring i bopælslandet.
hejsa
Nej det står ikke på hverken det særlige eller det blå, men jeg forhører mig lige hos øresunddirekt i morgen.
Tusind tak.
Nej det står ikke på hverken det særlige eller det blå, men jeg forhører mig lige hos øresunddirekt i morgen.
Tusind tak.
-
fundiver199
Ja naturligvis kan I få prøvet, om din kone har opholdsret efter EU-reglerne i Danmark, uanset om hun har det ene svenske papir eller det andet. Hendes opholdsret er jo ikke knyttet til nogle svenske papirer men til, at du har udnyttet din ret til fri bevægelighed i Sverige, og at hun har boet sammen med dig.
Så se dog bare at få afleveret EU/FA1 til US hellere i går end i morgen, i stedet for at spilde mere tid med hele denne bureaukratiske labyrinth i Sverige. 7 måneder er jo mere end rigeligt til, at du "faktisk og reelt" har udnyttet din ret til fri bevægelighed.
Så se dog bare at få afleveret EU/FA1 til US hellere i går end i morgen, i stedet for at spilde mere tid med hele denne bureaukratiske labyrinth i Sverige. 7 måneder er jo mere end rigeligt til, at du "faktisk og reelt" har udnyttet din ret til fri bevægelighed.