Forvirret:(
Re: Forvirret:(
Jeg vil fortælle min historie fra starten så i kan få et bedre indblik.
Oktober 2009 begyndte jeg at arbejde i Göteborg
December 2009 Fik min mand Svensk opholdstilladelse på 5 år
Februar 2010 Flyttede vi til Danmark og søgte fs efter eu reglerne
September 2010 Fik vi afslag fra us
Herefter klagede vi
Februar 2011 fødte min søn for tidlig og blev indlagt på OUH i 2 mdr
Maj 2011 Fik vi afslag igen fra us
Juni 2011 Flyttede vi som indeboende i malmö
November 2011 Flyttede vi i vores lejlighed som vi bor i stadigvæk (andrahand i bostadsrätt godkendt af boligforeningen, men kontrakten er 6 mdr ad gangen)
Jeg studere på fjernundervisning, søger job i malmö men uden held.
Nu vil jeg bare vide om hvis jeg finder et arbejde i KBH området og kan dokumentere at jeg kører frem og tilbage vil dette være ok? Jeg har aldrig boet i kbh området og kender slet ikke sjælland så godt da jeg er fynbo.
Min mand læser SFI, og min søn er indskrevet i vuggestuen og vi venter på en plads til ham.
(Min indtægt: ca 9000 DKK su + sulån, ca 6000 SEK foraldrepenning + boligstøtte
+ hvis jeg finder et deltidsjob på omkring 10000 DKK før skat)
Jeg ved at jeg har skrevet meget og undskylder, men er virkelig meget i tvivl, da min mand fik sin svenske opholdstilladelse på baggrund af jeg arbejdede i Göteborg dengang. Hvorimod jeg er studere og får su nu.
Oktober 2009 begyndte jeg at arbejde i Göteborg
December 2009 Fik min mand Svensk opholdstilladelse på 5 år
Februar 2010 Flyttede vi til Danmark og søgte fs efter eu reglerne
September 2010 Fik vi afslag fra us
Herefter klagede vi
Februar 2011 fødte min søn for tidlig og blev indlagt på OUH i 2 mdr
Maj 2011 Fik vi afslag igen fra us
Juni 2011 Flyttede vi som indeboende i malmö
November 2011 Flyttede vi i vores lejlighed som vi bor i stadigvæk (andrahand i bostadsrätt godkendt af boligforeningen, men kontrakten er 6 mdr ad gangen)
Jeg studere på fjernundervisning, søger job i malmö men uden held.
Nu vil jeg bare vide om hvis jeg finder et arbejde i KBH området og kan dokumentere at jeg kører frem og tilbage vil dette være ok? Jeg har aldrig boet i kbh området og kender slet ikke sjælland så godt da jeg er fynbo.
Min mand læser SFI, og min søn er indskrevet i vuggestuen og vi venter på en plads til ham.
(Min indtægt: ca 9000 DKK su + sulån, ca 6000 SEK foraldrepenning + boligstøtte
+ hvis jeg finder et deltidsjob på omkring 10000 DKK før skat)
Jeg ved at jeg har skrevet meget og undskylder, men er virkelig meget i tvivl, da min mand fik sin svenske opholdstilladelse på baggrund af jeg arbejdede i Göteborg dengang. Hvorimod jeg er studere og får su nu.
-
fundiver199
Jeg tror, at du skal skrive til rådgivningsmailen og vedhæfte en kopi af de gamle afslag. Det lyder altså som om, der er noget helt grundlæggende galt, når det kan lade sig gøre for jer at få afslag, selvom du dengang var arbejdstager i Göteborg. Og derfor tror jeg, at man er nødt til læse brevene fra US for at finde ud af, hvad det præcis er, der gik galt for jer, så det samme ikke går galt en gang til.
Forum er godt til generelle spørgsmål, men med hele den forhistorie, du fortæller, er vi langt ude over, hvad der kan og skal klares ved at stille spørgsmål i forum. For de ting, du selv tænker på at spørge om, behøver ikke nødvendigvis at være dem, der reelt er væsentlige.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Forum er godt til generelle spørgsmål, men med hele den forhistorie, du fortæller, er vi langt ude over, hvad der kan og skal klares ved at stille spørgsmål i forum. For de ting, du selv tænker på at spørge om, behøver ikke nødvendigvis at være dem, der reelt er væsentlige.
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Jeg tror ikke at dette vil hjælpe jeg havde advokat og det hele men de vil ikke tro på det da jeg havde fremlejet et værelse i Göteborg. Det var min fejl fordi jeg ikke havde læst godt nok på deres hjemmeside.
Jeg har også opgivet det. Jeg er flyttet til malmö og vil prøve igen.. Jeg er 23 år og har stadig ikke gennemført min ungdomsuddannelse kun pga stress og flytninger over landene. Selv min søn blev født 2 mdr for tidligt pga stress sagde lægen da vi ikke havde nogen sted at bo og økonomien var i minus. Så nu vil jeg slet ikke åbne de gamle sager op og vente på us skal give afslag igen efter ca 15 måneders ventetid. Jeg vil bare videre til danmark og læse færdigt.
Kan du give svar på de ovennævnte spørgsmål?
Jeg har også opgivet det. Jeg er flyttet til malmö og vil prøve igen.. Jeg er 23 år og har stadig ikke gennemført min ungdomsuddannelse kun pga stress og flytninger over landene. Selv min søn blev født 2 mdr for tidligt pga stress sagde lægen da vi ikke havde nogen sted at bo og økonomien var i minus. Så nu vil jeg slet ikke åbne de gamle sager op og vente på us skal give afslag igen efter ca 15 måneders ventetid. Jeg vil bare videre til danmark og læse færdigt.
Kan du give svar på de ovennævnte spørgsmål?
-
fundiver199
Det er selvfølgelig helt op til dig, men det lyder umiddelbart meget mærkeligt, at man kan underkende ansættelseskontrakt og lønsedler fra en arbejdsgiver uanset dine boligforhold. Og ÆUG har i 3½ år ikke hørt om en eneste sag af denne type, hvorfor det om ikke andet ville være meget værdifuldt for os at få lov at se den med henblik på selv at blive klogere på US praksis. At få lov at se konkrete afgørelser er således en vigtig del af det, der gør os i stand til at rådgive folk om det her.
Og det er ikke så meget et spørgsmål om at "åbne de gamle sager op", for det er jo ligegyldigt, når du er flyttet til Sverige igen. Det er et spørgsmål om at finde ud af, hvad pokker årsagen er til, at I fik afslag, så I ikke får det en gang til.
Og mht. at I havde advokat på, så er det da fint nok, men det er langt fra alle advokater, der har lige meget erfaring med denne form for sager, så det er absolut tænkeligt, at ÆUG har et langt bedre overblik over US praksis på det her område end den pågældende advokat.
Vi har hjulpet 3 medlemmer med at klage over afslag af denne type, og i de to sager, hvor Ministeriet har truffet en afgørelse, der har de omstødt US afslag, og vores medlemmer har derefter fået udstedt opholdskort til deres ægtefæller. Og der er ingen "regel" om, at man ikke må bo på et fremlejet værelse, så der må stikke andet og mere under sagen end bare det.
Og det er ikke så meget et spørgsmål om at "åbne de gamle sager op", for det er jo ligegyldigt, når du er flyttet til Sverige igen. Det er et spørgsmål om at finde ud af, hvad pokker årsagen er til, at I fik afslag, så I ikke får det en gang til.
Og mht. at I havde advokat på, så er det da fint nok, men det er langt fra alle advokater, der har lige meget erfaring med denne form for sager, så det er absolut tænkeligt, at ÆUG har et langt bedre overblik over US praksis på det her område end den pågældende advokat.
Vi har hjulpet 3 medlemmer med at klage over afslag af denne type, og i de to sager, hvor Ministeriet har truffet en afgørelse, der har de omstødt US afslag, og vores medlemmer har derefter fået udstedt opholdskort til deres ægtefæller. Og der er ingen "regel" om, at man ikke må bo på et fremlejet værelse, så der må stikke andet og mere under sagen end bare det.
Jamen de havde flere begrundelser. Jeg havde ikke opsagt min lejlighed i odense, brugt ikke mit dankort i göteborg, havde lejet et værelse i en lejlighed. Men jeg kan da finde papirene frem og sende dem. Skal bare lige finde en scanner. Jeg har både lønsedler for 3 måneder og ansættelseskontrakt.
Og det er slet ikke fordi jeg har et håb om at us trækker deres afslag tilbage. Men kun for at i også kan se denne type afslag, da i er til gavn for mange i min situation.
-
fundiver199
Ja tak det må du gerne gøre.