Forvirret:(

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Emirim

Forvirret:(

Indlæg af Emirim » 21.03.2012 20:21:41

Hej ÆUG
Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber i vil svare på.
1. Jeg bor i Malmö og har lejet en lejlighed i andrahand altså det er et bostadsrätt som svenskerne siger:) Ejeren af lejligheden har c/o adresse i lejligheden men bor i Grønland vil dette være et problem når vi ansøger om dansk opholdstilladelse efter EU reglerne? Og min kontrakt er kun på 6 mdr af gangen altså har 2 indtil videre. Det er fordi boligforeningen kun giver lov til 6 mdr ad gangen. Er dette et problem?
2. Jeg har ingen arbejde søger stadigvæk men uden held. Jeg har indkomst fra SU + SU LÅN+ Forsørgertillæg alt i alt ca 9000 DKK hvoraf ca 5000 DKK er uden lån. Derudover får jeg föraldrepenning og boligstøtte i Sverige. ca 6000 SEK i alt. Min mand har ingen indkomst han læser på SFI og søger arbejde ved siden af men desværre også uden held. Er vores indkomst tilstrækkelig i forhold til reglerne?
3. Når nu en dag vi ansøger om dansk opholdstilladelse efter EU reglerne, kan vi så blive boende i Malmö til vores sag er færdigbehandlet eller skal vi være bosat i Danmark når vi ansøger?
4. Hvilke papir vil de have fra os i US? Jeg handler med dankort så alt kan bevises i kontoudskrifter, lejekontrakt, min søn skal snart begynde i vuggestue så vi får sikkert også noget indmeldelse papir derfra, SFI papir for min mand, dokument for træningscenter, bank konto, indmeldelse i försikringskassan er dette nok eller er der noget jeg har overset?
Vi har danske tlf nummer vil dette være et problem? Det er billigst nemlig..

skaanebo

Re: Forvirret:(

Indlæg af skaanebo » 21.03.2012 20:48:46

1. Nej, hvis I har en kontrakt, og den er godkendt af bostadsrättföreningen, og I kan blive folkeregistreret i Sverige, så er det ikke noget problem.

2. 9000 DKK + 6000 SEK burde vel være nok for at overleve som to voksne og et barn, men det afhænger jo konkret af, hvad jeres månedlige faste udgifter er.

3. Ja, I kan søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige. Så får I bare et forhåndstilsagn fra US om, at opholdskortet udstedes, hvis I flytter til Danmark inden for 6 måneder efter, at der er truffet en afgørelse i jeres sag.

4. Dansk telefon i sig selv er ikke noget problem, men du bør jo kunne dokumentere det. Det kan ofte være svært, hvis det handler om et taletidskort, men hvis det er et abonnement, hvor man tydeligt kan se, at du har foretaget opkald i Sverige med jævne mellemrum, er der ingen problemer i det.

Emirim

Indlæg af Emirim » 21.03.2012 22:39:52

Mange tak for dine hurtige svar:)
Jeg er lidt i tvivl med hensyn til punk nr 2. ca 4000 DKK er jo lån fra SU og de svenske er bidrag fra malmö kommune. Så reelt er min indkomst SU kun 5000 DKK.
Må jeg gerne arbejde i KBH? Altså vil dette give problemer i US? Hvor meget skal min indkomst være?

Emirim

Indlæg af Emirim » 22.03.2012 00:34:26

SP: Hvilke krav stilles der til min økonomi?

Svar: Det afhænger af, hvilket EU-land du bosætter dig i og hvilken status, du har i det pågældende land.

* Hvis du er arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-12 timer om ugen i det EU-land, hvor du har bosat dig, kan der ikke stilles nogen krav til din økonomi, hverken medens I bor i det andet EU-land, eller hvis I senere flytter til Danmark.

* Hvis du bosætter dig i et andet EU-land som "person med tilstrækkelige midler", f.eks. grænsegænger, så skal du dokumentere overfor myndighederne, at I kan klare jer selv, så jeres ophold i det pågældende EU-land ikke bliver en byrde for det sociale system. Hvis du har en indkomst, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land for det antal mennesker, som din husstand består af, så opfylder du med sikkerhed kravet om at råde over "tilstrækkelige midler". Er din indkomst lavere end dette, skal myndighederne foretage en vurdering af din personlige situation for at afgøre, om du alligevel råder over tilstrækkelige midler.

* Er du studerende, d.v.s. læser du i det EU-land, hvor I har bosat jer, kan du opfylde forsørgelseskravet alene ved at underskrive en erklæring. Flytter I senere til Danmark, så skal du du råde over "tilstrækkelige midler" på lige fod med dem, der f.eks. boede i Sverige som grænsegængere.

Du kan også opfylde kravet om at råde over tilstrækkelige midler ved at have formue, eller ved at nogen forpligter sig til at understøtte dig økonomisk. Det afgørende er således ikke, hvor dine midler kommer fra, men alene at du har dem.

Det kan godt lyde som en dum spørgsmål men Hvor meget skal denne formue ca være?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2012 05:59:10

Stor nok til at dække de udgifter, som du ikke kan dække ved løbende indtægt, således at I kan klare jer uden socialhjælp. Så det kommer jo bla. an på, om din løbende indtægt er 0 kroner, eller om den bare lige ligger et par tusinde om måneden under, hvad man skal bruge for at overleve.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.03.2012 07:28:09

Husk SU-lån tæller med som plus i regnskabet.

Forælderydelse og boligstøtte er ikke sociale ydelser og tæller ligeledes med i regnskabet.

Emirim

Indlæg af Emirim » 22.03.2012 11:28:56

Altså vores udgifter er ca. 10000 Dkk uden mad.
Min indtægt er 9000 Dkk + 6000 Sek. Jeg har desuden omkring 100.000 dkk i banken. Er dette ok tror i?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.03.2012 12:35:13

Hvis du nu havde søgt lidt bedre her på forum, så ville du se, at standardsvaret er, at man har tilstrækkelige midler i Sverige, hvis man har 100.000 kr. i banken.

Emirim

Indlæg af Emirim » 22.03.2012 13:04:43

Jeg har søgt men kan ikke finde det.. Har du linket?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.03.2012 13:21:38

735 træf om emnet tilstrækkelige midler og 100.000 kr!

search.php?keywords=tilstr%C3%A6kkelige ... t=S%C3%B8g

Så kort sagt: intet at være forvirret over mere.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2012 13:46:00

Hvis I vil videre til Danmark, skal du jo både have haft "tilstrækkelige midler" i Sverige men også have det efter flytningen til Danmark. Og med de tal, du nævner, er der jo overhovedet ingen grund til at være "forvirret" om, hvorvidt I opfylder kravene i den korte tid, I bor i Sverige, for selvfølgelig gør I det. Når du har den indtægt, du har, er det jo helt umuligt for jer at nå at formøble 100.000 kroner i løbet af ½ år og herefter søge om svensk socialbidrag.

Derimod kan det måske være mere usikkert, om I også vil opfylde kravene i Danmark, hvor den laveste sociale ydelse jo bliver noget højere nu, hvor starthjælpen er afskaffet. Ingen ved, hvordan den danske tolkning bliver fremover, men den handler jo i hvert fald ikke om størrelsen på svensk socialbidrag, og den kan heller ikke længere handle om starthjælpen.

Gør dig selv den tjeneste at læs dette indlæg:

viewtopic.php?f=7&t=9266

Emirim

Indlæg af Emirim » 22.03.2012 15:01:54

Tak for alle jeres gode svar:)
Min mand har opholdstilladelse i sverige for 5 år. Så dette har vi. Problemet er at vi vil vende tilbage til dk men ved ikke hvordan. Jeg vil arbejde og har søgt job fra opvasker til butik men kan intet finde. De vil ikke ansætte mig her i malmö. Er også registeret i arbetsförmedlingen. Så hvis jeg nu søger efter fs i danmark efter eu reglerne er dette jo et problem da jeg ikke har arbejdet og studerer i dk vil de måske ikke tro på min reel ophold i SE. Har i nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2012 15:12:44

Du skal bare - som alle andre - dokumentere, at du reelt har boet i Sverige og ikke kun haft proformaadresse. Og det har da ikke noget at gøre med, om du har studeret eller arbejdet eller gået til Tangodans. Det er noget med at have haft en "fast" bolig og kunne dokumentere økonomisk tilstedeværelse og "et liv i Sverige". Der er nok skrevet mindst 2000 indlæg om emnet i forum, så prøv at brug søgefunktionen. Eller læs den kortfattede beskrivelse under "vejledninger" "flytte tilbage til Danmark".

Hvis du har studeret i Danmark, bør du naturligvis kunne vise dokumentation for transport mellem bopæl i Sverige og studiested i Danmark, da man jo ellers kan tro, at du måske i virkeligheden har boet et sted i nærheden af dit studie. Men lad nu være med at gøre det hele sværere og mere indvilket, end det er :wink:

Emirim

Indlæg af Emirim » 22.03.2012 15:21:27

Ok så hvis jeg har forstået det rigtigt behøver jeg ikke og arbejde at studere i dk er også nok? Jeg studerer fjernundervisning så hae ingen dokument på kørsel til skolen.. Ok skal nok søge og læse på hjemmesiden.. Tak for hjælpen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2012 16:24:38

Det afgørende er ikke, hvad du laver, men hvor du bor. I bliver bedre stillet i Danmark, hvis du har udnyttet den fri bevægelighed som arbejdstager, men det er ikke en betingelse for, at din kone kan have ret til ophold efter EU-reglerne. Konsekvenserne af, at du ikke har været arbejdstager, er kun, at du så skal leve op til de samme krav om, at I ikke må være "en byrde for det sociale system", som du skal lige nu i Sverige.

Besvar