Dokumentation for ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
starsandsuch

Dokumentation for ophold

Indlæg af starsandsuch » 20.03.2012 06:14:19

Hej alle sammen

Jeg har netop fået udfyldt blanketten om familiesammenføring efter EU-reglerne og samlet al min dokumentation for reelt ophold, og er nu næsten klar til at indgive ansøgningen. Jeg har dog lige et par spørgsmål inden da.
Jeg har kunnet læse her i forummet, at det brev som US nogle gange sender ud til ansøgerne, har en liste over foreslået dokumentation, hvor der blandt andet står at man kan vedlægge kvitteringer for dagligvareindkøb. Jeg var ellers af den opfattelse, at det var overflødigt at medsende alle kvitteringer, men det er måske alligevel en god idé?
Derudover kan man også vedlægge telefoniudskrift, forsikring og bankudskrift.
Men netop disse 3 former for dokumentation kan jeg ikke vedlægge.
Jeg var grænsegænger, da jeg boede i Sverige, og rejste derfor hver dag mellem Malmö og København. Mit daværende teleselskab, 3, havde samme opkaldspriser og datapriser i både Sverige og Danmark, hvorfor jeg uden problemer kunne rejse over grænsen uden at skulle bekymre mig om priser eller om at skifte sim-kort. Derfor ville det have været meget uhensigtsmæssigt for mig at oprette et svenskt telefonnummer, da jeg jo ikke kender en sjæl i Sverige.
I min danske bank havde jeg lån og regninger der stadig skulle betales, så her var det heller ikke hensigtsmæssigt at oprette svenskt kontonummer, da jeg i så fald skulle overføre penge til min svenske konto for at betale et par få regninger. I stedet betalte jeg mine svenske regninger på det nærmeste posthus og betalte min husleje via en udenlandsk overførsel fra min danske konto; meget nemt via netbank.
Lejligheden lejede vi på en andrahandskontrakt, og da den var møbleret og vi derfor stort set kun havde vores tøj og en laptop med, var det heller ikke "nødvendigt" med en forsikring.
At jeg ikke har denne dokumentation, kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved nu.
Men vil I mene, at det vil være en fordel/god idé, at vedlægge et brev til ansøgningen, hvor jeg forklarer hvorfor jeg ikke har denne dokumentation, eller vil det i stedet fremstå "forkert"?

Ja, man kan bekymre sig til døde, men hellere være sikker på, at man har gjort alt, hvad man kan, end at modtage et afslag, og føle at man burde have gjort mere.

På forhånd tak...

... og tak for et fantastisk forum. Jeg har tidligere været i retshjælpen, talt med US utallige gange og endog opsøgt et eller andet rådgivningscenter på Nørrebro. Men i alle tilfælde har jeg fået MEGET bedre information ved blot at følge med på dette forum. Fantastisk arbejde :-)

fundiver199

Re: Dokumentation for ophold

Indlæg af fundiver199 » 20.03.2012 07:01:50

Jeg ville vælge at gemme søforklaringerne, til du får et brev om, at de ikke er helt sikre på, at du bor i Sverige og opfordrer dig til at indsende mere dokumentation herfor.

Kvitteringer for dagligvareindkøb er sikkert en god ide, hvis du ikke har så meget andet dokumentation. Men det er meget vigtigt, at de faktisk stammer fra indkøb, som du har foretaget, og ikke bare er nogen, du har samlet op nede i supermarkedet, for US kigger altså på dem, hvis du sender dem med, og vil f.eks. undre sig en del, hvis du har købt ind 5 gange ved det samme kasseapparat inden for 45 minutter. Det absolut bedste er, hvis mange af indkøbene er betalt med et af dine kreditkort, og de må i hvert fald ikke være betalt med en fremmed mands kreditkort.

Eller sagt mere kort: Det er langt værre at vedlægge falsk dokumentation end ingen dokumentation, for sagsbehandlerne i US er ikke dummere end, at de som regel gennemskuer det, hvis der er vedlagt falsk dokumentation :wink:

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 20.03.2012 08:56:26

I brevet står der faktisk, at man kan vedlægge kopi af forside og bagside af det kreditkort, der er anvendt til betaling af dagligvare køb + kvitteringer, eller at man kan vedlægge kontoudskrift.

Både kontoudskrift fra dansk bank og telefonioversigt fra dansk mobiltelefonselskab vil normalt vise, hvor forbruget har fundet sted.

Selvom det er samme pris, kan man så ikke se af oversigten, om et opkald er foretaget i Danmark eller Sverige?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.03.2012 09:01:52

Er de da helt fra forstanden??!!

Jeg ville FANDME ikke aflevere en kopi af både for- og bagside af mit kreditkort til NOGENSOMHELST!

De kan få kontoudtog, basta!
mh
Rådgiver for ÆUG

buddy76

Indlæg af buddy76 » 20.03.2012 14:03:26

Hej

Du kan jo bare strege de sidste cifrer ud på dit kort i et redigeringsprogram når det scannet eller kopiet, eller klip en lille strimmel "post-it" og skjule dem. Bare et forslag så du kan komme videre hvis det er det de kræver...

:D

starsandsuch

Indlæg af starsandsuch » 20.03.2012 15:50:00

Tusind tak for nogle konstruktive svar.

Jeg har naturligvis gemt samtlige kvitteringer, så jeg vil gå igang med at klippe/klistre/kopiere.
Kreditkortet er desværre bortkommet, så vi har fået et nyt siden da.
Og søforklaringer gemmer jeg indtil videre.

Men nu er jeg mere rolig. Endnu engang tak :-)

starsandsuch

Indlæg af starsandsuch » 20.03.2012 16:22:32

Forresten. Hvad angår telefoniudskrift kan jeg ikke direkte se hvor opkaldet er foretaget, da der på min fakturaspecifikation blot står "opkald til andre operatører" og "sms inden for Danmark", selvom de er foretaget i Sverige.
Men når man befinder sig på det svenske net, kan man af gode grunde ikke ringe til et dansk nummer uden at sætte 0045 foran nummeret. Derfor fremstår 90% opkaldene med 0045 foran, uden at jeg dog kan bevise at de er foretaget fra Sverige. Ifølge 3s kundeservice skal jeg kontakte deres juridiske afdeling hvis jeg skal have mere information, men efter al sandsynlighed vil de ikke udlevere den form for dokumentation.
Altså står jeg i en situation hvor jeg bliver nødt til at forklare fakturaspecifikationen, ved f.eks. at skrive at elle opkald med 0045 foran er foretaget i Sverige, og så kommer det måske igen til at fremstå som en søforklaring.

Hmmm...?

closed1

Indlæg af closed1 » 20.03.2012 16:27:34

Jeg syntes du bare skal sende den tlf udskrift som den er , når man har rent mel i posen behøver man da ikke en masse forklaringer . Hvis us så senere spørger til det , så kan du jo forklare det . :D

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 20.03.2012 16:44:17

Send da din telefonregning, der fremgår det vel tydeligt at du har foretaget en masse opkald udenfor DK.

Hvad angår kontoudskrifter, så er det fint med en dansk kontoudskrift. På den fremgår det jo hvis du har brugt dit danske betalingskort i Sverige, så hvis du har det, er der nok ingen grund til at medsende kvitteringerne i første omgang. Men gem dem til hvis de nu vil have mere.

Og hvis du ellers har pendlerkort eller brobizz, og ikke har haft adgang til en bolig i DK under din tid i Sverige, så burde dokumentation for dette være tilstrækkeligt. Så længe du ikke har noget som du har skudt dig selv i foden med, f.eks. børn i dansk institution.

Held og lykke med ansøgningen.

starsandsuch

Indlæg af starsandsuch » 20.03.2012 18:38:39

Thomas T skrev:Send da din telefonregning, der fremgår det vel tydeligt at du har foretaget en masse opkald udenfor DK.

Hvad angår kontoudskrifter, så er det fint med en dansk kontoudskrift. På den fremgår det jo hvis du har brugt dit danske betalingskort i Sverige, så hvis du har det, er der nok ingen grund til at medsende kvitteringerne i første omgang. Men gem dem til hvis de nu vil have mere.

Og hvis du ellers har pendlerkort eller brobizz, og ikke har haft adgang til en bolig i DK under din tid i Sverige, så burde dokumentation for dette være tilstrækkeligt. Så længe du ikke har noget som du har skudt dig selv i foden med, f.eks. børn i dansk institution.

Held og lykke med ansøgningen.
Det fremgår netop ikke på min fakturaspecifikation, at opkaldene er foretaget i Sverige. Tværtimod ser det ud som om, at opkaldene er foretaget i Danmark, bortset fra at alle opkald foretaget i Sverige har 0045 foran på specifikationen. 3s kundeservice kan ikke garantere, at det forholder sig sådan, at alle opkald med 0045 foran er foretaget i udlandet, det er blot noget jeg kan konkludere ved at sammenholde specifikationen for indeværende måned, hvor jeg bor i Danmark, med specifikationerne fra de måneder jeg boede i Sverige.
Kort sagt kan jeg risikere at US vil konkludere ud fra min specifikation at jeg har befundet mig i Danmark hele tiden. Eller det er i hvert fald det jeg frygter.

Måske skulle jeg bare vedlægge alle kvitteringerne, som de så kan sammenholde med min kontoudskriftet, og hvis de så beder om mere information, kan jeg sende dem telefonispecifikationen.

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 20.03.2012 22:57:58

Okay. Kan du så ikke få dine sendemast-data fra 3? Det burde jo kunne løse problemet. Det er de data som politiet får udleveret når de skal finde ud af hvor en mobiltelefon har befundet sig og hvornår.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 21.03.2012 08:10:12

mh:
helt enig, jeg valgte også kontoudskrifterne, men jeg kender faktisk flere par, hvor de godvilligt har indsendt for- og bagside af kreditkort, da de modtog dette brev.

Har du fået information fra 3 via mail? Print din oversigt, print deres mail og vedlæg det sammen. Så kommer du ikke med søforklaringer.

reza4life

Indlæg af reza4life » 21.03.2012 11:20:03

Da jeg sidste gang sendte kopi af kreditkort til US så fik jeg det spærret og bestilte et nyt kort lige efter det var indleveret så på den måde kan man undgå misbrug.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.03.2012 11:29:44

Man kunne vel også nøjes med at lave en screendump af sin netbank, hvor kortnummeret på f.eks. et Mastercard vel typisk vil være angivet. Og/eller nøjes med at sende en kopi af forsiden, hvoraf både navn og kortnummer jo fremgår. Den eneste information, der står på bagsiden, er kontrolkoden og en underskrift. Og disse informationer er der altså ingen, der har behov for, andet end mennesker der ønsker at misbruge kortet :!:

Og selvfølgelig skal man dokumentere sit "faktiske og reelle" ophold, men jeg er helt enig med mh i, at der altså også liiiiige må være en grænse for, hvad man bare uden videre udleverer til selv en offentlig myndighed :shock:

En af ÆUG´s tidligere formænd udleverede sin originale vielsesattest til US, da hun og manden søgte FS. Den bortkom så i sagsdyngerne, hvilket kostede parret mange tusinde kroner plus en masse besvær med at få fremskaffet en ny i Egypten.

Så pleeease. Send kun kopier til US, og lad dog for guds skyld være med at udlevere noget, der er en blankocheck til, at hvem som helst, der måtte komme i nærheden af informationerne, kan misbruge jeres kreditkort. Det behøver jo ikke være sagsbehandleren selv men kunne også være. f.eks. en rengøringshjælp, der finder noget på et skrivebord eller i en papirkurv.

Besvar