Hej alle
Håber der er nogen der kan give mig en god forklaring på hvor meget ægtefælle fradraget skal være. Jeg var forbi skat øresund i torsdag og efter at have snakket med dem påstod de at jeg nu har fået overført min kones fradag. Problemet er bare jeg ikke kan se hvordan udregningen er lavet på min årsopgørelse, og beløbet virker forkert.
Her er vores situation: Vi bor i sverige og min kone har haft 0 kr. i indkomst i 2011, vi blev gift i Juli 2011 og bosatte os i sverige i august.
På min oprindelige årsopgørelse for 2011, havde jeg betalt 2300 for lidt i skat, på denne årsopgørelse var min kones fradag ikke med.
Efter jeg var forbi skat og fik tilføjet min kones fradag skal jeg have ca. 10000 tilbage i skat.
Hvordan hænger det sammen, jeg var af den opfattelse af jeg fik overført hendes totale bundfradrag, på de ca. 42000? Jeg var også af den opfattelse af fradraget fra hende ville betyde at jeg ikke skulle betale topskat hvis jeg betaler mindre end de 42000 i topskat, men det beløb jeg skal betale i topskat er det samme på den nye årsopgørelse som på den oprindelige.
Beklager hvis det er mig der er dum, men ovenstående giver ingen mening for mig, er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen, vil gerne undgå at vente 30-40 minutter i en telefonkø til skat, hvis det er mig der er dum.
Ægtefælle fradag beløbsstørrelse
Re: Ægtefælle fradag beløbsstørrelse
Du skal have hele din kones fradrag på ca 42000 kr , du måned på skat og snakke med dem .
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Har du været inde på selvbetjening på www.skat.dk og bruge beregneren der?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det lyder ikke helt forkert med de beløb som du nævner.
Min mands personfradrag på 42.900 kr. gav en udbetaling på cirka 15.000 kr. (ved min skatteprocent på 36%).
Der er jo tale om et fradrag og du får derfor ikke udbetalt 42.900 - men det beløb som svarer til din skatteprocent af de 42.900
F.eks. 36 % af 42.900 = 15.444
Min mands personfradrag på 42.900 kr. gav en udbetaling på cirka 15.000 kr. (ved min skatteprocent på 36%).
Der er jo tale om et fradrag og du får derfor ikke udbetalt 42.900 - men det beløb som svarer til din skatteprocent af de 42.900
F.eks. 36 % af 42.900 = 15.444