Vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Zico

Vielse

Indlæg af Zico » 11.07.2007 09:46:41

Hej. Min kæreste kommer fra St Petersborg. Hvis vi bliver gift i Dk kan hun så blive her.... Og kan hun søge arbejde....?

Kh Z

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.07.2007 10:26:08

Hej Z.
I kan godt blive gift I DK og derefter søge om FamilieSammenføring, inden visum udløber. Din kone har så lov til at blive i DK lovligt på processuelt ophold, mens sagen behandles. Hvis du har stillet en bankgaranti for din kærestes visum vil US inddrage pengene, hvis I søger FS, mens din kæreste stadig er i landet. Hvis I vil undgå at miste garantien må din kone rejse tilbage og vente på afgørelsen i sit hjemland. Hvis I er ligeglade med pengene eller slet ikke har stillet garanti, kan hun bare blive her.
Men hun må ikke arbejde før hun har fået bevilliget FS! Heller ikke mens I venter på selve afgørelsen.

Om din kone kan få FS afhænger af om I opfylder reglerne (24-års reglen, tilknytningskravet, boligkravet, frivillig indgåelse af ægteskab, ingen sociale ydelser indenfor det sidste år).
Håber det var svar nok?

Zico

Indlæg af Zico » 11.07.2007 10:50:08

Okey.... Hun har ikke visum endnu men vi skal til og søge... Er det så smartere at blive gift i udlandet....? Har kendt hinanden i 9 måneder nu og hun har været hernede via finsk visum C Shengen visa. Jeg/vi opfylder de krav som du har skrevet....

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.07.2007 11:17:56

Hej igen.
Jeg ved ikke om det er smartere at blive gift i udlandet, det kommer an på... Hvis det først og fremmest er af rent "praktiske" grunde, så er det vel egentligt hip som hap. Man kan jo altid få en kirkelig velsignelse, hvis man er ked af, der ikke bliver de store festligheder.
Så I skal finde ud af, hvad der er det bedste for jer - at hun kommer her, I bliver gift, hun rejser tilbage og søger om FS hjemmefra (for at undgå at miste garantien). Eller at du tager derover, I bliver gift, I kan hjælpe hinanden med at lave og indlevere ansøgningen, du tager hjem til DK og I må vente på afgørelsen hver for sig.
Dog skal du huske, at hvis I vælger sidstnævnte løsning, så kan I godt søge om visum til din kone, mens jeres sag behandles, såfremt det er mindst 3 mdr. siden din kæreste sidst var i DK og hun max. var her 90 dage ialt. Hun kan så få 90 dage igen.
Hvis sagen endnu ikke er afgjort mens hun er på visumbesøg skal hun så sørge for at overholde visum og rejse hjem inden det udløber.
Hvordan man skal forholde sig, hvis nu hun er i DK på turistvisum når sagen så afgøres ved jeg ikke lige. Evt. kan hun få OpholdsTilladelsen her i DK, eller hun skal rejse hjem for at få sat OT i sit pas. Det kan man nok forhøre sig om hos US.
Good luck :D

ZB

Indlæg af ZB » 11.07.2007 11:25:34

Hej Zico

Hvis din kæreste har kunne få Schengen-visum før til Finland og via der rejse til DK, så betyder det I også kan benytte den mulighed igen til at blive gift i DK og undgå, at skulle stille bankgarantien.

Tjek ÆUGs hjemmeside under "Schengenvisum"hvordan man gør:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/?p= ... ganisation

NB om forskellen på et dansk og et udenlandsk ægteskab!
Forskellen ml. at blive gift i DK og i et andet land er, at ægteskabet altid følger det pågældende lands lovgivning - også selvom man flytter til DK!
Dvs. man måske godt kan blive skilt i DK fra et udenlandsk ægteskab, men det er ikke sikkert, at det pågældende land eller trossamfund i udlandet erkender man også er skilt i hjemlandet f.eks.
Sådan vil det også være med testamente, arve og formueretten, forældremyndighed og særeje etc. Det følger det pågældende lands love. Dvs. man kan godt have en forældremyndighed i DK, men det er en anden regel der gælder, hvis man tager på ferie eller flytter tilbage til ægtefællens hjemland og ægtefællen pludselig dør eller vil skilles. Så vil det være hjemlandets love, der gælder, og den danske lovgivning er sat ude af spil.
Man bliver altså nødt til at granske det pågældende lands og trossamfunds regler om det er noget man kan acceptere at være gift under. Det er dog muligt, at lave en undtagelse ved at oprette særeje hos en advokat i DK, så formuen følger det danske særeje.
Hvis man f.eks. pga. landets eller trossamfundets arveregler ikke kan arve hinanden eller kun arve lidt, har man også mulighed for at lave en dansk livsforsikring/krydslivsforsikring ekstra til hinanden, så man på den måde kan sikre hinanden i ægteskabet og i alderdommen.

Held & Lykke herfra
Senest rettet af ZB 11.07.2007 11:56:49, rettet i alt 4 gange.

Zico

Indlæg af Zico » 11.07.2007 11:28:38

Har lige ringet til Udlændestyrelsen og hun har et Shengen visa så hun kan jo komme herned og så være i 3 måneder. Idet det er via Finland hun har fået visa så stiller man jo ingen bank garanti.... Spørgsmålet er så hvis man vælger at blive gift her imens hun er her, skal hun så tilbage til St Petersborg eller kan hun få midlertidig optilladelse imens sagen man søger om familiesamførelse...? og hvis man gør det på den måde ser udlængestyrelsen måske så mere negativt på samførelsen da man godt nok har haft shengen visum men via Finland og ikke stillet nogen garanti...?

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.07.2007 11:46:01

Hej Zico.
Det lyder jo bare som den perfekte løsning. Hvis I bliver gift og søger om FS inden visum udløber, så må din kone blive her på det der hedder processuelt ophold - dvs. hun har ret til at blive i landet mens sagen behandles. Men hun må ikke arbejde før der er bevilliget opholdstilladelse.
Og fedt at I på denne måde ikke mister bankgarantien.
US ser ikke "dårligere" på jeres ansøgning af denne grund. I har ikke gjort noget ulovligt, og de skal følge samme procedure for jer, som for alle andre par!
Husk dog, at der skal stilles bankgaranti, når I søger FS (glemte at nævne i mit første svar).
Held og lykke med gifterplanerne :D

Zico

Indlæg af Zico » 11.07.2007 11:54:51

Takker for de meget hjælpelige svar... :D

Sidste par spørgsmål... Er der også ca 50.000 man stiller og tager US dem somregel? Og sker det at man ikke får bevilliget opholdtilladelse... :D

Kh Zico

ZB

Indlæg af ZB » 11.07.2007 12:01:06

Kære Zico
Du behøver ikke at have pengene og låse dem fast på en konto nødvendigvis. De 56.000 kr kan du forhandle med din bank/banker om for at få den optimale løsning, evt. bare skrive under at du er villig til at betale dem i tilfældet de bliver inddraget. Man betaler som regel et beløb for at have garantien stående som gebyrer og kan desværre ikke trækkes fra nogen steder ligesom renter.
I skal stille garantien i 7 år, men når din ægtefælle har bestået danskuddannelsen, kan I ansøge om at få den nedskrevet med halvdelen.

Se hvordan de andre forummedlemmer har gjort i denne diskusion:
viewtopic.php?t=58

og evt. i denne:
viewtopic.php?t=124
Senest rettet af ZB 11.07.2007 12:09:42, rettet i alt 2 gange.

Zico

Indlæg af Zico » 11.07.2007 12:04:43

Okey kanon. Troede man skulle sende dem til US... Så bliver det intet problem.... :D

Kh Z

ZB

Indlæg af ZB » 11.07.2007 12:07:51

Nej, du kan beholde pengene på en lukket konto i banken eller skrive under på en garanti at du vil betale dem i banken (afhængig af hvor god du er til at forhandle dig frem og hvor fleksibel din bank/banker er), men det er din hjemkommune og US der har garantien stående og derfor ret til at inddrage den.

billybob

Indlæg af billybob » 18.02.2008 21:29:26

:)
Hej.
Er der nogen der ved om man kan blive borgerligt viet i dk efter man er blevet gift i Tyrkiet ?
På forhånd tak.
Hilsen Liss

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 18.02.2008 22:04:30

Hej Liss

Nu er jeg lidt nysgerrig, men hvorfor ville i dog gøre det? Min mand og jeg blev viet af en imam i Tyrkiet, og havde derefter en borgerlig vielse på rådhuset. Men det var kun fordi vores ægteskab i Tyrkiet var "papirløst". Vielserne på rådhuset er i høj grad for at "få papiret".

I kan sagtens få jeres ægteskab legaliseret i Danmark uden at blive gift igen.

Men for at svare på dit spørgsmål, tvivler jeg på at det kan lade sig gøre, da man som udgangspunkt skal være ugift for at få en borgerlig vielse.

Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

billybob

Indlæg af billybob » 24.02.2008 20:25:09

:D Hej Sidse.
Det er min datter der er blevet gift i tyrkiet og nu er hendes mand færdig i militæret og de vil søge visum og komme til dk og holde bryllup inden de tar tilbage for at arbejde i sæsonen.

Jeg blev selv gift på Rådhuset forrige år , senere hos en immam i tyrkiet og her for nylig var vi på den tyrkiske ambassade i kbh og fik ægteskabet legaliseret i tyrkiet og fik den berømte røde bog sendt dernede fra.
Hilsen fra
Liss

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 25.02.2008 18:06:48

Jamen tillykke med jer begge to. Det lyder som om, både mor og datter har en forkærlighed for tyrkiske mænd ;-)

Min mand og jeg blev selv viet i Tyrkiet og planlægger en kirkevielse til november, så min familie også kan få lov at opleve øjeblikket (præcis 4 år efter vi blev viet første gang). Grunden til dette kan lade sig gøre er, at det blot er en velsignelse på samme måde som det muslimske bryllup er. Jeg tvivler på, om det kan lade sig gøre med den borgerlige vielse, da den jo er meget administrativ af natur. Men jeg synes i skal ringe til bryllupskontoret i jeres kommune. Jeg vil meget gerne høre, hvad de siger :-)

Mange hilsener

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Besvar