Indvandringsprøven

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

menneske

Indvandringsprøven

Indlæg af menneske » 19.03.2012 15:05:40

Hejsa!

Jeg har tidligere skrevet et indlæg under navnet lilla246 og har været meget glad for at læse mig til svar i dette forum. For dette skal I have tak!
Vi søgte FS iden min mands visa udløb ( 1. Feb ) og han har nu været på processuelt ophold siden da. Nu har vi modtaget brev om at han skal tage indvandringsprøven inde d. 8. Juni. Vi vil gerne at han tager prøven to gange da det betyder større chance for at bestå. Vi har planer om at han tager prøven ca 1. Maj og lige inden d. 8 Juni. Mit spørgsmål lyder: Hvis han tager den 1. prøve den 1. Maj og de ændrer loven lige bagefter, så er vi under den gamle lov. Men hvis vi venter og kun tager EN prøve, nemlig efter de har vedtaget den nye lov, kan vi så håbe på at komme under den nye lov?
Jeg ringede og spurgte US og hun sagde at vi er under den gamle lov uanset hvad vi gør! Stemmer det? Hvad vil være det mest fornuftige at gøre? Tage to prøver eller en og hvornår?
Jeg blev lidt konfus da hun sagde det så jeg ikke vidste hvad og hvordan jeg kunne spørge anderledes. Hun sagde noget med at man kan sætte sagen i bero.. og jeg spurgte om det ikke er bedst for os at gøre så?? Jeg fortalte hende at vi venter et barn om 4 uger og så sagde hun at når vi venter et barn så er det en dårlig idee at sætte sagen i bero.... Hvordan det?

Jeg er (!) knaldhamrende frustreret idet vi ikke kan skaffe 100.000 kr og der er en lille ny på vej. Når kvinden fra US siger at " jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det fordi det er så indviklet " så er jeg ved at æde min gamle hat fordi hvordan skal JEG så i min situation finde rede i det hele?!

Okey. Håber at I kan hjælpe..

fundiver199

Re: Indvandringsprøven

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 15:23:01

Det er beskrevet her, hvad der bliver gældende, hvis lovforslaget bliver vedtaget, som det er fremlagt for Folketinget:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... foring.htm

Hvis din mand lader være med at tage indvandringsprøven, så vil hans ansøgning blive afslået efter 8. juni. Og herefter vil der blive foretaget en såkaldt ex officio vurdering af den efter de nye regler. Og det vil sige, at der vil blive stillet krav om 50.000 i garanti og beståelse af den nye ”stopprøve” i dansk. Men dette er selvfølgelig under forudsætning af, at loven bliver vedtaget.

Når/hvis loven er vedtaget, kan I evt. fremskynde processen ved at skrive til US, at din mand ikke agter at tage indvandringsprøven, og at de kan gå direkte videre til prøvning af sagen efter de nye regler uden at vente på, at fristen for at bestå indvandringsprøven er udløbet.

menneske

Indlæg af menneske » 19.03.2012 15:25:37

Der er skrevet i en anden tråd følgende:

" Hvis man ved, at man ikke opfylder nogle af de nuværende krav som f.eks. pointsystemet, eller hvis man bare ikke ønsker at stille 100.000 i garanti, bør man ubetinget meddele US, at man ikke ønsker sagen behandlet efter de nuværende regler."

Kan jeg bare ringe og meddele dette? Det lød ikke sådan i telefonen da jeg snakkede med US..

( forvirret )

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2012 15:30:14

Nej du skal nok vente, til loven er vedtaget i Folketinget. US kan jo af gode grunde ikke så godt begynde at tage hensyn til en lov, der ikke er vedtaget endnu, og som jo i princippet risikerer slet ikke at blive det. Det kan jo f.eks. være, at Radikale eller SF i morgen træder ud af regeringen, og at statsministeren derefter udskriver nyvalg til Folketinget, hvorefter alt lovarbejde naturligvis stopper og skal starte forfra i det nye folketing.

Og så skal US nok have den slags meddelelser skriftligt, så de har dokumentation for, at I selv har bedt om ikke at få færdigbehandlet jeres ansøgning under de regler, som den er indgivet under. Men jeg vil da gætte på, at der nok bliver givet yderligere information om dette emne, når/hvis loven er vedtaget. Så indtil da må du nok bare læne dig tilbage og bruge din tid og energi på noget andet :)

menneske

Indlæg af menneske » 23.03.2012 14:52:38

Jeg siger tak for svaret!

Så.. hvis jeg har forstået dig rigtigt så skal vi alså ikke foretage os noget og så bare håbe på en lovændring d. 15. Maj og dermed få afslag og så behandles sagen efter den nye lov. Hvor sikkert er det at man kan få en ex officio vurdering? Jeg mener, for os er det en stor beslutning ikke at foretage os noget hvilket virker lidt besynderligt så hvor sikkert er det at man har denne ret efter en lovændring?

Jeg tænker stadig på US`s besked til mig i sidste uge: At uanset hvad så vil vi være under den gamle lov. Det skal jeg alså ikke lægge noget i idet hun her udtaler sig udfra den nuværende lov?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 15:02:17

Det står direkte i loven, så hvis den bliver vedtaget uden ændringsforslag, så bliver det sådan. Det er der ingen usikkerhed om.

menneske

Indlæg af menneske » 23.03.2012 18:58:13

Har man automatisk ret til at blive i Danmark til en ny vurdering efter den nye lov eller skal man man forlade landet imens man forbereder sig på den nye stopprøve?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 19:39:06

Nej stopprøven skal man jo netop forberede sig til ved at følge introduktionsprogrammets danskundervisning, efter man har fået opholdstilladelse. Så selvfølgelig skal man ikke rejse nogen steder. Det er faktisk bla. det, der er hele formålet med, at man overhovedet har lavet denne bestemmelse om, at en afvist ansøgning efter 15. maj skal prøves efter de nye regler.

Hvis man ønskede, at folk skulle rejse, kunne man jo bare give dem afslag. Og så var de så nødt til at rejse hjem, hvorefter de dagen efter kunne indgive en ny ansøgning efter de nye regler på den danske ambassade. Som man så måtte godkende, hvis de nye krav er opfyldt. Og det er netop fordi, man ikke synes, at dette tjener noget særligt formål hverken for de pågældende selv eller for US, at man overhovedet har lavet overgangsordningen.

menneske

Indlæg af menneske » 23.03.2012 21:30:53

Så man får et sygesikringskkort og så tager stoptesten senere men hvis man ikke består så tager de sygesikringskortet igen? og så er man " game over "?

OG

Hvis man giver 50.000 kr i garanti og på et tidspunkt så beslutter sig for at forlade Danmark, får man så pengene tilbage med det samme eller hvordan er de regler?

( tusinde tak for din tålmodighed )

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2012 21:49:05

Hvis man dumper til stopprøven, mister man sin opholdstilladelse og må rejse hjem. Herefter kan man så dagen efter indgive en ny ansøgning om FS på den danske ambassade. Hvis ens forhold ikke har ændret sig siden sidste ansøgning, bliver den så imødekommet. Og cirka 3 måneder senere kan man så rejse ind i Danmark igen, hvorefter det hele starter forfra. Dvs. den bankgaranti, som den herboende ægtefælle har fået frigivet, skal nu stilles igen, man fortsætter med integrationsprogrammet, hvor man slap, og har så nu igen 6 måneder til at bestå "stopprøven".

I Justistsministeriets høringsnotat har ÆUG mere eller mindre direkte fået bekræftet, at det er sådan, retstilstanden bliver. Om det så er noget, der giver særlig meget mening, det må du spørge regeringen om. Men "game over" kan man vel ikke sige, at det er. Og i princippet er det vel for den enkelte ikke så frygtelig meget anderledes end, hvad der sker, hvis man forsøger at tage indvandringsprøven men dette mislykkes.

Men lad mig sige det sådan, at jeg tror, at i Udlændingestyrelsen i deres stille sind bander det her langt væk. For hvis de skal til at sidde og foretage mange inddragelser af opholdstilladelser, så giver det noget af et administrativt mareridt for dem. Så jeg tror ikke, at det er en løsning, som de ligefrem danser rundt af jubel over. For US var indvandringsprøven en langt nemmere ordning at administrere, da de bare meddelte et afslag, hvis den ikke var bestået, hvorefter man så slet ikke begyndte at ligge og rode med bankgarantien. Men nu skal garantien jo både stilles og frigives, og så skal den stilles igen, og frem og tilbage.

Og ih hvor kan der gå meget dejlig tid med alt det :lol: :lol: :lol:

menneske

Indlæg af menneske » 23.03.2012 22:43:36

Ja det kan blive et sandt administrationshelvede!! Danmark når det er bedst..

Det lyder jo rigtigt godt alt sammen.

Hvis man opnår opholdstilladelse, må man så rejse hjem på besøg i sit hjemland et kort tidsrum imens man træner de danske færdigheder op til stopprøven? Ved du det? SKAL man have en vildt god grund eller hvordan vurderes det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2012 00:33:05

Danmark er jo ikke DDR før muren faldt, så ja selvfølgelig må man det. Men hvis man er væk alt for meget, kan det da sikkert blive svært at klare prøven.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2012 00:37:19

menneske skrev:Ja det kan blive et sandt administrationshelvede!! Danmark når det er bedst..
Ja der skal jo også indhentes erklæringer fra kommunen om, at den herboende ikke har modtaget sociale ydelse de sidste 3 år, og at der ikke er trukket på garantien, og måske vælger mange at klage over inddragelsen, foruden at folk så skal placeres på et nyt hold i sprogskolen, når de vender tilbage efter 3 måneders ufrivillig ferie i hjemlandet.

Så måske skal det her ses som en del af regeringens indsats for at gøre noget ved den alt for høje arbejdsløshed. Ved at skabe gode meningsfyldte arbejdspladser i den offentlige sektor :lol: :lol: :lol:

menneske

Indlæg af menneske » 24.03.2012 19:08:24

fundiver199 skrev:Så måske skal det her ses som en del af regeringens indsats for at gøre noget ved den alt for høje arbejdsløshed. Ved at skabe gode meningsfyldte arbejdspladser i den offentlige sektor :lol: :lol: :lol:
Ja det kunne tænkes at det er et af formålene :D

menneske

Indlæg af menneske » 25.03.2012 19:54:18

Har du nogen idee om hvornår vi skal vise bankgarantien? Og kan der opstå nogle problemer med at få sat dem ind i banken? Jeg mener jeg har læst tidligere at der var nogle der havde problemer med at få deres bank til at oprette en bestemt konto til dette formål...

Besvar