Rejse uden for EU
Rejse uden for EU
Hej.
Er der nogen der lige har styr på hvor længe man har ret til at rejse uden for Danmark og EU hvis man har fået opholdstilladelse efter EU-reglerne?
Mvh.
Er der nogen der lige har styr på hvor længe man har ret til at rejse uden for Danmark og EU hvis man har fået opholdstilladelse efter EU-reglerne?
Mvh.
-
fundiver199
Re: Rejse uden for EU
Op til 6 måneder om året. Ved længere fravær skal man framelde sig folkeregisteret i Danmark, og herefter skal man søge om opholdstilladelse efter danske nationale regler, hvis man igen ønsker at bo her og vender tilbage fra et land uden for EU/EØS.
Tak! Super. Så alt under 6 måneder er jo fint så! 
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Husk dog på (hvis det er relevant for jer), at pensionister skal give kommunen besked om længevarende rejser.
https://www.borger.dk/Emner/pension-og- ... rejse.aspx?
https://www.borger.dk/Emner/pension-og- ... rejse.aspx?
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
tillægs spørgsmål 
Jeg er dansker som bor i sverige sammen med min kone der har fået opholdstilladelse og person nummer, hvis vi tager på ferie til hendes hjemland i 3 uger er alt vel ok, ingen af os skal bruge visa, am i right?, men hvis det er OVER 3 uger (og under 6mnd'er) skal jeg jo have visa, skal hun også ?
jeg kan btw. ikke lige finde posten om hvordan man regner de 21 dage ud, nogen der kan huske det?, er det 21 dage fra man lander til man flyver igen?
-Thomas
edit: glemte at sige hendes hjemland er philippinerne, altså ikke EU land
Jeg er dansker som bor i sverige sammen med min kone der har fået opholdstilladelse og person nummer, hvis vi tager på ferie til hendes hjemland i 3 uger er alt vel ok, ingen af os skal bruge visa, am i right?, men hvis det er OVER 3 uger (og under 6mnd'er) skal jeg jo have visa, skal hun også ?
jeg kan btw. ikke lige finde posten om hvordan man regner de 21 dage ud, nogen der kan huske det?, er det 21 dage fra man lander til man flyver igen?
-Thomas
edit: glemte at sige hendes hjemland er philippinerne, altså ikke EU land
-
fundiver199
Man skal selvfølgelig ikke have visum for at besøge det land, hvor man selv er statsborger. Du kan forlænge et visum i Filippinerne efter du er ankommet. 59 dage i alt koster cirka 400 DKK, og det kan gøres på et antal immigration offices rundt omkring i landet. Men skal selvfølgelig gøres, inden de 21 dage er gået. Man tæller altid påbegyndte dage, dvs. ankomst 1. juli kl. 21 og afrejse 22. juni kl. 01 er 22 dage. Sådan er det også i Schengen og vel i alle lande Verden over.
så vi er enige om at hvis vi holder os til de 21 dage behøver ingen af os noget udover vores pas, og hendes opholdstilladelse i sverige (for at kunne komme tilbage uden visa)?
-Thomas
-Thomas