Familiesammenføring i Sverige (nationale svenske regler)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

MarieJ

Re: Familiesammenføring i Sverige (nationale svenske regler)

Indlæg af MarieJ » 16.03.2012 12:33:09

Hvad vil det sige, at ALLE oplysninger skal lægges på bordet?

Indtil nu har vi ikke kunnet få aktindsigt i hele min mand sag. Vi har henvendt os til myndighederne (Rigspolitiet i Kbh., via Datatilsynet), men de har kun kunnet oplyse, at han har haft et ulovligt ophold og at han ikke har ret til indrejse i Schengen-området før juni 2014. De spanske myndigheder undlader helt at svare os.

Når Sverige optager sagen om familiesammenføring, så har de vel adgang til ALLE oplysninger? Ved ansøgning følges den normale procedure vel bare?

Jeg skal blot være helt sikker på, hvad du mener med dit svar, mh :)

TAK! :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.03.2012 14:05:27

Jeg mener, at I skal aflevere al dokumentation, som I måtte være i besiddelse af, og som har betydning for sagen.

Læs her, og tjek ansøgningsskemaet for hvilke oplysninger der er relevante:
http://www.migrationsverket.se/info/3421.html
mh
Rådgiver for ÆUG

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 16.03.2012 14:43:35

Jeg har allerede læst på ansøgningsprocessen. Hvis vi søger online, er det eneste de behøver i første omgang vielsesattest og kopi af min mands pas. Derefter sender de mig at spørgeskema, hvorefter min mand vil blive indkaldt til et interview på den Svenske Ambassade.
For mig at se ader det ikke til, at det er muligt at præsentere flere dokumenter end dém, de beder om. Jeg tænker, at interview'et må være en god mulighed for at 'forsvare' sig.

De eneste dokumenter vi ligger inde med, som har med min mands dom at gøre er det papir, han fik af de spanske myndigheder tilbage i 2007, men det er på spansk, og selve forseelsen er ikke beskrevet - der står blot, at han har fået en dom 'mod den offentlige sundhed'.

Er det vores ansvar at indhente al 'bevismateriale'? Efter de forsøg vi har gjort indtil nu, tror jeg ikke, at vi kan få fat i noget som helst med mindre vi sætter en advokat på sagen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2012 15:34:51

Jeg ville vedlægge det spanske papir og i et kortfattet følgebrev beskrive, hvad sagen gik ud på dvs. indsmugling af x gram hash til eget forbrug. Så har I lagt kortene på bordet og gjort, hvad I kan for at hjælpe med at oplyse sagen for de svenske myndigheder. Og så er det op til de svenske myndigheder, om de ønsker at efterprøve jeres oplysninger ved f.eks. at rette en forespørgsel til de spanske myndigheder.

Jeg tror, at det vil give et rigtigt godt indtryk selv at lægge tingene på bordet på denne måde, så man kan se, at I ikke forsøger at stikke noget under stolen. Og man skal ikke tage fejl af, at når det drejer sig om denne type sager, så er det en rigtig god ide at forsøge at få gjort sagsbehandleren positivt stemt for ens sag og i hvert fald ikke negativt. Skriv (helst på svensk) noget i retning af følgende:

"(Din mands navn) blev i 2007 registreret i SIS, fordi han havde opholdt sig i Spanien uden gyldig opholdstilladelse og blev taget i at forsøge at indføre x gram hash fra Marokko til eget forbrug. Se vedlagte papirer fra de spanske myndigheder angående hans udvisning. (Din mands navn) har ikke siden 2007 haft flere konflikter med loven hverken i Marokko, hvor han siden da har boet og i dag arbejder for (arbejdsgiverens navn) eller andre steder."

Hvis det skal skabe et positivt indtryk, er det vigtigt, at kortene bliver lagt helt på bordet. Altså ikke noget med, at han kun havde været illegalt i Spanien i 2 uger, hvis det i virkeligheden var 2 år. Eller at det kun var 2 gram hash, hvis det i virkeligheden var 2 kg.

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 16.03.2012 16:11:55

Okay. Det lyder som en god idé.
Men det skal vi altså gøre umiddelbare efter vi har sendt ansøgningsformularen? Bliver vi så oplyst om, hvem der er vores sagsbehandler, så vi kan sende de relevante dokumenter til rette vedkommende?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2012 16:20:55

I sender eller afleverer selvfølgelig evt. bilag til ansøgningen sammen med selve ansøgningen.

Besvar