Jeg vil gerne have lov at fremlægge min historie, og gerne modtage lidt input fra Jer ang. vores situation.
For et år siden tog jeg til Irland for at besøge en sød pige fra Thailand, og hun kom efterfølgende til Danmark på et turist visum i maj 2011. Efter 1-2 mdr søger hun om at blive au pair ved en familie i Jylland, og hun får lov at være i landet mens de behandler ansøgningen. Det skal lige siges at familien havde ringet til US for at høre om det var ok at søge om au pair, når hun var her som turist, hvilket US sagde god for.
5 mdr efter at hun er kommet til danmark får hun så afslag på ansøgningen, og hun rejser tilbage til Thailand d. 1 oktober 2011. Vi skynder os at ansøge om et nyt turist visum, så hun kan komme igen først i januar 2012. Vi tænker at det må kunne lade sig gøre med januar 2012, da der er gået mere end 180 dage siden hun rejste ind i danmark. Dette får hun desværre også afslag på med begrundelsen om at hun tidligere har søgt om au pair mens hun var her på turist visum og at dette ikke er lovligt! Hun har nu karantæne i 5 år.
Har set her på ÆUG at flere har oplevet problemet au pair ansøgninger og turist visum, men hvorfor US ikke nævnte dette for værts familien forstår jeg ikke.
I februar 2012 har jeg så været i Thailand for at blive gift med min kone, og vi går nu og venter på 15. maj, hvor regelsættet forhåbentligt bliver ændret. Problemet er dog er hun tidligst kan komme til danmark 15. august, og der er jo lidt tid til. Vi er begge enige om at satse på det nye regelsæt, og vil også meget gerne undgå sammenføring efter EU reglerne.
Bliver hendes 5-års karantæne et problem for vores ægtefællesammenføring?
Burde jeg tage sagen til en advokat ud fra den betragtning at vejledningen fra US har været for dårlig?
Jeg kunne jo godt tænke mig at få hende hertil hurtigst muligt på et turist visum, søge om sammenføring efter d. 15 maj, og så kunne hun forhåbentligt blive i landet under sagsbehandlingen.
Det skal også nævnes at datoen for udløbet af hendes karantæne er forskellige i de to svar vi modtog (dansk og engelsk). Den ene lyder på 5 år og den anden kun 4 år.
Jeg glæder mig meget til at høre fra Jer. Måske I kan kaste lidt gode råd af Jer