At flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
dunya

At flytte til Sverige

Indlæg af dunya » 15.03.2012 12:05:15

Hej,

Jeg er dansk statsborger og planlægger at flytte til Sverige så min kommende tyrkiske mand og jeg kan søge om familiesammenføring der.

Jeg forestiller mig at jeg kan flytte til Sverige rimelig hurtigt; blot finde en bolig og derefter gennemgå diverse papirnusserier med folkeregisterregistrering og svensk cpr-nummer. Eller er der noget jeg overser? Er det svært at blive registreret som boende i Sverige? Skal jeg bevise det på anden måde end at have adresse der?
Hvis det er tilfældet, så tænker jeg at jeg kan søge job i Sverige. Vil det være tilstrækkeligt?
Men jeg ved heller ikke hvor nemt eller svært det er at finde et job når jeg ikke kan tale svensk. Selvom jeg skulle mene at jeg godt kan begå mig på dansk...

Er der nogen som har erfaring med at flytte til Sverige? Hvor lang tid vil det typisk tage? Hvad kræves der?

Jeg håber I kan hjælpe, mange tak!

fundiver199

Re: At flytte til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 14:28:25

For en dansk statsborger er det meget nemt at flytte til Sverige. Men pt. er det ikke så ligetil for en medfølgende 3. lands ægtefælle at få opholdspapirer, hvis parret gerne vil benytte EU`s regler om fri bevægelighed. Det kan du læse om i forum "ophold efter EU-regler". Du bør også læse ÆUG generelle vejledning om at "flytte til Sverige/EU-land". Her er der en beskrivelse af både EU-reglerne og Sveriges nationale regler. Du finder den under menupunktet "vejledninger".

Besvar