Hej kære mennesker,
Jeg er dansk statsborger og er i øjeblikket i Tyrkiet sammen med min tyrkiske kæreste. Vi er i gang med at søge om Schengen-visum til ham. Når han får sit visum, vil vi rejse til Danmark og blive gift og derefter flytte til Sverige hvor vi vil søge om familiesammenføring. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på her. Jeg har skrevet til Migrationsverket gennem deres email-formular på hjemmesiden, men har endnu ikke fået svar.
1. Det ser ud til at der ikke er nogen krav til min bolig og mine økonomiske midler når vi søger om familiesammenføring, da jeg er EEA-borger. Er det rigtigt?
Jeg har en mindre opsparing, og jeg har i sinde at tjene nogle penge mens vi er i Sverige. Vores plan er at finde et billigt værelse at leje, altså så billig en bolig som muligt. Egentlig ville vi slet ikke leje en bolig, men det bliver vi nødt til for at jeg kan blive registreret som boende i Sverige. Stilles der nogle som helst krav til min og hans økonomi, og til standarden af den bolig vi finder?
2. Han kommer til at være i Sverige på et turistvisum mens vi søger om familiesammenføring. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, vil det være muligt for ham at blive i Sverige efter hans visum udløber, mens vi venter på en afgørelse af vores ansøgning. Men vil det også være muligt for ham, efter vi har sendt vores ansøgning, at bruge sit turistvisum normalt indtil det udløber? Altså at rejse frit i Schengen-zonen så længe hans turistvisum stadig er gyldigt, og derefter komme til Sverige og vente på afgørelsen af vores ansøgning om familiesammenføring?
Vores plan er nemlig at søge så tidligt som muligt, og så rejse lidt i Danmark og Tyskland mens sagen behandles.
3. Såfremt vores familiesammenføring bliver godkendt og min (kommende) mand får en midlertidig opholdstilladelse, kan det da være et problem hvis vi opsiger vores bolig og tager ud at rejse nogle måneder inden vi kommer tilbage til Sverige og lejer en ny bolig?
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med mine spørgsmål. Tusind tak!
Familiesammenføring i Sverige (ang. bolig og visum)
Re: Familiesammenføring i Sverige (ang. bolig og visum)
1. Boligen skal blot være lovlig, og I skal kunne folkeregistres i den. Du skal have tilstrækkeligt med midler til, at I kan leve af dine penge i mindst 1 år, dvs. omkring 100.000 kr. eller mere.
2. Ingen problemer.
3. Din mand får et opholdskort for 5 år (IKKE opholdstilladelse), som derefter kan gøres permanent. I løbet af de 5 år skal han blot bevare sin folkeregisteradresse i Sverige. Man må godt rejse ud af landet og opholde sig uden for Sverige, men hvis det er i mere end 180 dage, kan det være, at man skal flytte sin adresse til udlandet, og så inddrages opholdskortet efter 6 måneders afmelding fra folkeregistret i Sverige, medmindre man når at flytte tilbage igen i mellemtiden.
2. Ingen problemer.
3. Din mand får et opholdskort for 5 år (IKKE opholdstilladelse), som derefter kan gøres permanent. I løbet af de 5 år skal han blot bevare sin folkeregisteradresse i Sverige. Man må godt rejse ud af landet og opholde sig uden for Sverige, men hvis det er i mere end 180 dage, kan det være, at man skal flytte sin adresse til udlandet, og så inddrages opholdskortet efter 6 måneders afmelding fra folkeregistret i Sverige, medmindre man når at flytte tilbage igen i mellemtiden.
-
fundiver199
Re: Familiesammenføring i Sverige (ang. bolig og visum)
Hej. Læs tråden "problemer med personnummer i Sverige". Der er desværre kommet noget grus i den ellers hidtil velsmurte maskine, som det har været at bosætte sig i Sverige som grænsegænger med en udenlandsk ægtefælle. Ingen ved jo, hvordan det ser ud til sommer, men det kan være en overvejelse værd at gøre et af følgende:
1) Hvis man gerne vil bo i Sverige i mange år - søge FS efter Sveriges nationale regler
2) Hvis man gerne vil hurtigt videre til Danmark - finde et job i et andet EU/EØS-land - ikke nødvendigvis Sverige - så man bliver arbejdstager
1) Hvis man gerne vil bo i Sverige i mange år - søge FS efter Sveriges nationale regler
2) Hvis man gerne vil hurtigt videre til Danmark - finde et job i et andet EU/EØS-land - ikke nødvendigvis Sverige - så man bliver arbejdstager