Min marokkanske mand og jeg står i den uheldige situation, at han har fået afslag på visum til Sverige via EU-reglerne, da han tidligere har opholdt sig ulovligt i Spanien og i 2007 fik en dom (bøde) for forsøg på at tage en mindre mængde hash over den spansk/marokkanske grænse.
Visumafslaget lød på, at min min er registreret i Schengen Information System (SIS) og at de spanske myndigheder har kategoriseret ham som en 'fare for den offentlige sundhed, sikkerhed or orden'. Vi vil appelere, men da det kan blive en længere process, er vi blevet rådgivet til at søge familiesammenføring via de nationale svenske regler.
Mit spørgsmål lyder: er der nogen af jer der ved, om min mands registrering og kategorisering i SIS kan påvirke familiesammenføring efter svenske regler? Siger svensk lov noget herom?
Jeg vil ikke kontakte Migrationsverket, da det jo er dem, der skal føre sagen, men det vil være rart at vide noget herom, så vi ikke igen skal blive så frygteligt skuffede og kede af det ved afslag.
Jeg håber meget, at I kan hjælpe
Venlig hilsen og på forhånd mange tak,
Marie