Familiesammenføring i Sverige (nationale svenske regler)

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

MarieJ

Familiesammenføring i Sverige (nationale svenske regler)

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 09:44:34

Kære alle,

Min marokkanske mand og jeg står i den uheldige situation, at han har fået afslag på visum til Sverige via EU-reglerne, da han tidligere har opholdt sig ulovligt i Spanien og i 2007 fik en dom (bøde) for forsøg på at tage en mindre mængde hash over den spansk/marokkanske grænse.
Visumafslaget lød på, at min min er registreret i Schengen Information System (SIS) og at de spanske myndigheder har kategoriseret ham som en 'fare for den offentlige sundhed, sikkerhed or orden'. Vi vil appelere, men da det kan blive en længere process, er vi blevet rådgivet til at søge familiesammenføring via de nationale svenske regler.

Mit spørgsmål lyder: er der nogen af jer der ved, om min mands registrering og kategorisering i SIS kan påvirke familiesammenføring efter svenske regler? Siger svensk lov noget herom?
Jeg vil ikke kontakte Migrationsverket, da det jo er dem, der skal føre sagen, men det vil være rart at vide noget herom, så vi ikke igen skal blive så frygteligt skuffede og kede af det ved afslag.

Jeg håber meget, at I kan hjælpe :)

Venlig hilsen og på forhånd mange tak,

Marie

skaanebo

Re: Familiesammenføring i Sverige (nationale svenske regler)

Indlæg af skaanebo » 15.03.2012 12:01:26

Der spørges til, om man er dømt for noget kriminelt, så spørgsmålet er, om han har været inde at sidde bag tremmer, eller om han bare har fået en bøde?

At man er dømt for noget kriminelt betyder ikke i sig selv, at man nægtes opholdstilladelse, men det indgår naturligvis i myndighedernes samlede bedømmelse - specielt hvis der er kriminalitet af en særlig farlig karakter. At være narkosmugler er måske ikke så farligt endda i forhold til, hvis man har begået gentagne tilfælde af vold, røveri eller været involveret med terrorisme.

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 13:19:24

Tak for dit svar :)

Og dette er i forhold til familiesammenføring efter de nationale svenske regler?

Min mand fik en bøde tilbage i 2007 - han har aldrig været fængslet, kun i detention.
Grunden til at det nu volder så store problemer er fordi, at enhver kriminalitet af denne art kategoriseres som 'trussel mod den offentlige sundhed' i henhold til EU-retten - også selvom det 'kun' drejede sig om en mindre mængde hash til eget forbrug.

Vil du råde os til at søge familiesammenføring efter de nationale svenske regler og stole på, at de kigger sagen grundigt efter?

Andre råd modtages med kyshånd :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2012 13:31:16

Hvis en kriminel handling er alvorlig nok til man vil kunne blive udvist - og det er jo forskelligt fra land til land, hvilke der er - så er den temmelig sikkert også så alvorlig, at den bliver til hinder for en opholdstilladelse.

Da din mands forbrydelse trods alt ikke var så alvorlig at han blev fængslet, er den næppe til hinder for fs i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 13:40:57

Han blev udvist grundet manglende opholdstilladelse men registreret i SIS som uønsket dels pga. opholdets længde og hans dom.
Betyder det ikke noget, at forseelsen ligger 5 år tilbage?

Jeg tænker, om der overhovedet er håb, eller om vi skal bruge vores kræfter på at finde et hjem udenfor EU. Jeg kan dog ikke forstå, at min mands sag kan blive set på med så stor alvor at det skulle kunne forhindre os i at blive familiesammenført, men jeg vil gerne vide, om det er værd at gå videre med.

Ved I, om der findes gratis advokatbistand i Sverige, når det kommer til udlændingelov og familiesammenføring?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 13:58:56

Jeg kender ikke den svenske udlændingelov, men i Danmark ville det være et problem, hvis ansøgeren var indberettet til SIS. Den danske lov lyder som følger:

..................................................................

§ 10. En udlænding kan ikke gives opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, hvis

1) udlændingen må anses for en fare for statens sikkerhed,
2) udlændingen må anses for en alvorlig trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed eller
3) udlændingen anses for omfattet af artikel 1 F i flygtningekonventionen af 28. juli 1951.

Stk. 2. En udlænding kan uden for de i stk. 1 nævnte tilfælde ikke, medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, gives opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, hvis
1) udlændingen uden for landet er dømt for et forhold, som kunne medføre udvisning efter §§ 22, 23 eller 24, såfremt pådømmelsen var sket her i landet,
2) der er alvorlig grund til at antage, at udlændingen uden for landet har begået en lovovertrædelse, som kunne medføre udvisning efter §§ 22, 23 eller 24,
3) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som kunne medføre udvisning efter reglerne i kapitel 4,
4) udlændingen ikke er statsborger i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, og er indberettet til Schengeninformationssystemet som uønsket i medfør af Schengenkonventionen, eller
5) udlændingen på grund af smitsom sygdom eller alvorligere sjælelig forstyrrelse må antages at ville frembyde fare eller væsentlige ulemper for sine omgivelser.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2012 14:12:19

@ MarieJ, den paragraf, som fundiver citerer skal du ikke tage til indtægt for at det for tid og evighed er udelukket, at I kan få fs i DK eller Sverige - hvis din mand allerde havde haft opholdskort, ville det ikke kunne inddrages på grundlag af en bøde, og en evt. indberetning til SIS ville skulle slettes.

Du kan ikke få gratis advokathjælp i Sverige, men du kan henvende dig til en gratis retshjælp i DK, som kan vejlede dig om, hvad der kan gøres. Se:
http://www.aarhusretshjaelp.dk/links.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 14:18:27

Min mand opholder sig i Marokko nu og har gjort det de sidste 2,5 år. Han har fået afslag på indrejse i DK, Sverige efter EU-reglerne og nu er familiesammenføring via nationale regler så den mulighed vi har tilbage.

Jeg har allerede kontaktet dansk Retshjælp som sagde, at de ikke rådgiver ud over DK's grænser. De vil gerne tage en sag, hvis den har med de danske myndigheder eller US at gøre, men da jeg bor i Sverige, kan de ikke hjælpe.

:|

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 14:19:51

Den svenske udlændingelov er på mange måder mere lempelig end den danske, så det er ikke sikkert, at Sverige har en lignende regel. Men som sagt: Jeg ved det ikke. Men i det mindste ved MarieJ da nu, at det vil være udsigtsløst at søge FS i Danmark efter de danske regler, med mindre parret lever op til nogen af betingelserne for at få dispensation. I den danske lov står jo således den sædvanlige formulering om ”særlige grunde”, hvilket betyder hensynet til internationale konventioner. Så hvis MarieJ kan dokumentere, at det er helt umuligt for hende og manden at bo i hans hjemland, eller hvis hun har særbørn, vil FS efter de danske regler være muligt på trods af mandens registrering i SIS.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 14:22:28

Et andet væsentlig aspekt af denne sag er jo så, hvordan opholdsdirektivet og schengenkonventionen står over for hinanden. Og her er Marie nok nødt til at forsøge at få noget kvalificeret juridisk bistand i Sverige. Måske kunne SOLVIT være en mulighed. De gør ikke altid et super stykke arbejde, men til gengæld er det gratis :)

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 14:42:48

Så det vil sige, at jeg skal forsøge at blive klar over, præcis hvad svensk lov siger om registrering og indberetning i SIS, før jeg søger?

Vil det være en idé at søge rådgivning hos Migrationsverket. Jeg mener, de må have tilgang til reglerne, men de vil selvfølgelig ikke klappe i hænderne over min sag.

Fundiver og mh: Det er rart at vide, at DK kan blive yderst kompliceret, selvom reglerne læmpes til maj.

Tak for jeres hjælp og hurtige svar. Hvis I skulle støde på noget relevant stof i forhold til min sag eller komme på gode ideer, så må I meget gerne skrive :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 14:57:38

MarieJ skrev:Vil det være en idé at søge rådgivning hos Migrationsverket. Jeg mener, de må have tilgang til reglerne, men de vil selvfølgelig ikke klappe i hænderne over min sag.
Nej det er præcis det, der er problemet og årsagen til, at du risikerer at blive mere vild- end vejledt, hvis du stiller dit spørgsmål til netop dem. Der må være andre end Migrationsverket, der kan finde ud af at slå op i den svenske udlændingelov på samme måde, som jeg gjorde det i den danske.

Når jeg ikke selv tilbyder at gøre det for dig, hænger det sammen med, at jeg er meget dårligt hjemme i svensk lovgivning, så jeg ved ikke engang, hvor på internettet jeg skal søge mm.

MarieJ

Indlæg af MarieJ » 15.03.2012 15:00:04

Okay, det giver mening.
Jeg har også selv forsøgt mig, men kan heller ikke finde noget konkret.
Hmmm... :?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2012 15:25:55

Nej og den slags fremgår jo typisk heller ikke af officielle hjemmesidevejledninger mm. Selv i ÆUG´s ellers meget omfattende vejledning om FS i Danmark har vi ikke taget det med. Men strengt taget burde vi jo skrive under ”krav til ansøgeren”:

”Du må ikke anses for omfattet af artikel 1 F i flygtningekonventionen af 28. juli 1951”

Men her må man også tænke på, at vejledningen skal være til at læse for de mennesker, som skal bruge den. Og den er jo lang nok i forvejen også uden at indeholde et afsnit, der forklarer artikel 1 F i flygtningekonventionen af 28. juli 1951, som måske har betydning for 1 ud af 10.000 ansøgere. Og Migrationsverkets hjemmesidevejledninger er ganske kortfattede, så her har man helt sikkert kun taget de vigtigste ting med.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2012 18:12:58

Som udgangspunkt vil din mand have ret til at komme til Sverige for at leve sammen med dig.

Han kan dog nægtes opholdstilladelse, hvis I søger efter nationale regler:
"Särskilda skäl mot att bevilja uppehållstillstånd
17 § Vid prövningen av en ansökan om uppehållstillstånd enligt detta kapitel skall det, utom i fall som avses i 1, 2, 3 eller 4 §, särskilt beaktas om den sökande gjort sig skyldig till brottslighet eller brottslighet i förening med annan misskötsamhet. Vid prövning av uppehållstillstånd enligt 3 a § första stycket 1 och andra stycket skall det särskilt beaktas om utlänningen eller utlänningens barn kan antas bli utsatt för våld eller för annan allvarlig kränkning av sin frihet eller frid, om uppehållstillstånd skulle beviljas.
Uppehållstillstånd enligt 3 § första stycket 2 eller 3 och 3 a § andra stycket får beviljas endast efter medgivande också av den förälder till vilken anknytning inte åberopas, om den föräldern har del i vårdnaden av barnet.
Uppehållstillstånd skall inte beviljas en person med ställning som varaktigt bosatt i en annan EU-stat, eller hans eller hennes anhöriga, om personen utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet. Lag (2006:220).

17 a § Uppehållstillstånd får vägras i sådana fall som avses i 3 §, om
1. oriktiga uppgifter medvetet lämnats eller omständigheter medvetet förtigits som är av betydelse för att få uppehållstillståndet,
2. en utlänning adopterats eller ett äktenskap ingåtts eller ett samboförhållande inletts uteslutande i syfte att ge utlänningen rätt till uppehållstillstånd, eller
3. om utlänningen utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet.

Uppehållstillstånd får vägras även i sådana fall som avses i 3 § första stycket 1 eller 2 b, om
1. makarna eller samborna inte lever tillsammans eller inte har sådan avsikt,
2. den person till vilken anknytning åberopas eller utlänningen som sökt uppehållstillstånd är gift eller sambo med någon annan, eller
3. någon av makarna eller samborna är under 18 år.

Vid bedömningen av om uppehållstillstånd bör vägras skall hänsyn tas till utlänningens övriga levnadsomständigheter och familjeförhållanden. Lag (2006:220).

17 b § Uppehållstillstånd skall vägras i de fall som avses i 3 § första stycket 1 eller 2 b om den person till vilken anknytning åberopas är gift med en annan person och sammanlever med den personen i Sverige. Lag (2006:220)."

Jeg er dog ret overbevist om, at en bødestraf for 5 år siden ikke vil være nok til at nægte ham opholdstilladelse. Der er jo ikke andet at gøre end at søge. ALLE oplysninger skal lægges på bordet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar