forskellige ansøgninger på en gang?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
leasvane

forskellige ansøgninger på en gang?

Indlæg af leasvane » 14.03.2012 17:03:06

Hej, jeg har lige et enkelt spørgsmål - er det korrekt forstået, at man godt kan have både f.eks.en Green Card- og en familiesammenføringsansøgning kørende på en gang?
Min mand har en Green Card under behandling, men det tager så vidt vi kan forstå op mod et år for tiden før man får svar - så nu overvejer vi også at ansøge FS her til maj, når de nye regler kommer. Man behøver så vidt jeg husker ikke trække den ene tilbage for at søge den anden, er det rigtigt? Men til gengæld skal begge være indgivet samme sted, altså enten på den danske repræsentation i udlandet eller på US i Danmark, eller?
Målene for sagsbehandlingstid for GC holder jo for tiden slet ikke - til gengæld mener jeg at have læst et sted her i forum, at FS-målene på 3 måneder rent faktisk efterleves, nogle be- eller afkræftelser på dette?
Tak!

fundiver199

Re: forskellige ansøgninger på en gang?

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 17:23:55

Så vidt jeg husker, kan en ansøgning aldrig afleveres i Danmark, hvis man i forvejen har en anden ansøgning under behandling. Men hvis man søger fra hjemlandet, kan det nok godt lade sig gøre.

m.hansen

Indlæg af m.hansen » 16.03.2012 07:00:25

Min partner har søgt og fået en arbejdstilladelse efter beløbsordningen mens vi stadig venter på svar fra ansøgning om ophold efter EU-Reglerne.

Mit indtryk er at de ikke selv ved US ved hvordan reglerne er i mellem de forskellige afdelinger.

God dag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2012 07:09:32

I dag behandles ansøgninger på erhvervs- og studieområdet af Styrelsen for Rekruttering og Fastholdelse, hvilket vel yderligere vanskeliggør nogen form for koordinering mellem de kontorer, der tager sig af forskellige former for opholdstilladelser.

Dette er et resultat af ressortomlægningerne på Udlændingeområdet, hvor den ny regering har nedlagt Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og fordels dets ansvarsområder mellem Justitsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Socialministeriet og Undervisningsministeriet.

Udlændingestyrelsen (tidligere Udlændingeservice) hører nu under Justitsministeriet og tager sig af ansøgninger om familiesammenføring efter §9 samt efter EU-reglerne til en dansk statsborgere og af asyl, permanent opholdstilladelse og visum.

Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering hører under Beskæftigelsesministeriet og tager sig af ansøgninger på erhvervs- og studieområdet og af ansøgninger om familiesammenføring efter §9c til arbejdsmigranter og universitetsstuderende.

Social problemer i de såkaldte ghettoer tager Socialministeriet sig af, og introduktionsprogrammet med dets danskundervisning hører under Undervisningsministeriet.

Besvar