Hvordan griber vi det an ..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sagarino

Hvordan griber vi det an ..

Indlæg af Sagarino » 11.03.2012 12:36:54

Hej Alle.

Nu er jeg blevet så meget klogere under visumemnet, så nu vil jeg forsøge mig her :)

Min Filippinske kæreste og jeg befinder os pt. i hans hjemland. Jeg rejser hjem på torsdag og hvis alt går efter planen kommer min kæreste på besøg på turistvisum til Maj :)

Planen er så derefter at undersøge vores muligheder om at blive sammen i Sverige. Men jeg aner slet ikke hvordan vi griber det an.
Først skal jeg søge om personnummer i sverige, og finde en lejlighed over der. Det er jeg vel berettiget til mens han er i Danmark og besøge mig ?
Derefter hvad så ? Hvor ansøger vi om opholdskort og hvordan gør vi ?

Ku læse mig frem til at der ville blive et interwiew eftersom vi ikke er gift så de vil tjekke vores forhold . Hvor kommer det til at foregå - i Sverige eller Filippinerne ?

Er der ikke en venlig sjæl herinde som har været igennem det hele, som kan forklare mig pænt i rækkefølge og hvordan vi skal gøre det hele ? Det vil jeg sætte meget stor pris på.

På forhånd mange tak!

Mange hilsner Line

closed1

Re: Hvordan griber vi det an ..

Indlæg af closed1 » 11.03.2012 12:44:43

Hej Line !
Jeg syntes du skulle læse under vejledninger der står det rigtig godt beskrevet , både at flytte til Sverige og flytte tilbage . Det er nemmest du læser det hele godt igennem der først og så skriver evt spørgsmål her bag efter .

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2012 13:25:43

I kan ikke søge efter EU-reglerne i Sverige, medmindre I kan dokumentere mindst 1,5 års forudgående samliv på fælles adresse – eller at I gifter jer.

Kan I ikke opfylde et af de krav, må I søge efter nationale svenske regler. Første skridt er, at du flytter til Sverige, etablerer dig med personnr., og at din kæreste så rejser hjem og søger om en opholdstilladelse på den svenske ambassade. Her vil han så blive interviewet om jeres forhold, og sagen sendes videre til Migrationsverket. Efter noget tid, får du selv tilsendt et papir fra Migrationsverket med nogle spørgsmål om jeres forhold. Og så træffer Migrationsverket en afgørelse, hvilket i langt de fleste tilfælde vil være at give opholdstilladelse til din kæreste, hvis der ellers ikke er noget i sagen, som tyder på, at forholdet er indgået af tvang eller proforma.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 11.03.2012 13:54:58

Tak for jeres svar. Det var virkelig dejligt :)

Hvis vi gifter os, kan vi så søge med det samme. Ikke noget med at vi skal have være gift i et bestemt tidsrum ? :)

Men ellers er den anden del vel også overkommelig. Bare surt ikke at se hinanden i så mange mdr.
Med hensyn til lejlighed, stiller de nogen krav? Hvor stor den skal være osv..

Lejlighed og personnummer kan jeg vel allerede søge efter mens han er i Danmark på turistvisum da det ikke er mig der invitere han til Danmark men mine forældre eftersom jeg på nuværende tidspunkt har adresse på filippinerne, så vi skal bo ved dem til at starte med.

Nogen der ved ang. lejlighed i Goteborg om det er umuligt at finde og angående prismæssigt hvad man skal regne med.?

Endnu engang mange tak for svar. Ved ikke hvor jeg skulle være uden denne hjemmeside. :) :) :)

closed1

Indlæg af closed1 » 11.03.2012 14:01:27

Prøv at kikke på blocket.se angående lejlighed .
Du kan ikke få personnummer i Sverige før du har en lejlighed .Hvis i nu gifter jer ,kan du flytte til sverige registrere dig på skatteverket.se og dagen efter ansøge om opholdskort på migrationsverket.se Hvis i bruger eu reglerne behøver din mand ikke tage tilbage til fillipinerne . Når du har boet 10 til 12 uger i Sverige kan du bruge eu retten til at flytte tilbage til dk sammen med din mand og så søge opholdskort til ham her i dk . Alt dette er beskrevet under vejledninger . Hjertelig velkommen tilbage til dk :D

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2012 14:30:31

Der stilles ingen krav til bolig i Sverige, når bare den er lovlig, og du kan folkeregistreres på adressen. Du kan læse gode råd om bolig på www.omboende.se

En 2-værelses i en svensk storby koster ca. fra 5000 SEK og opefter, en 3-værelses fra 6000 SEK og opefter.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 15:54:24

Og i provinsbyer som f.eks. Landskrona er priserne lidt lavere og ventelisterne kortere. Fremleje er - som i Danmark - lidt af et gedemarked. I Malmø kan du let skrive til 80 fremlejere, før du får svar fra blot en enkelt af dem. Med mindre du altså er helt oppe på stikkerne og kontakter dem 5 minutter efter, at de har indrykket en annonce. Og pas på med ulovlig fremleje :!: Det kan selvfølgelig ikke bruges til noget, når myndighederne skal kigge jeres forhold grundigt efter i sømmene pga. en sag om opholdsret til en udlænding.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 13.03.2012 13:14:06

Vi har nu søgt om turistvisum idag til kæresten og hvis alt går efter planen skal han gerne komme 7 maj. Juhuu! Blir så dejligt. :)

Men hvordan er reglerne, ville det være okay at jeg finder lejlighed og får personnummer inden og mens han er i Danmark og vi så gifter os og tager sammen til Sverige og søger opholdskort til ham eller ville det være forkert?

Men hensyn til turistvisum, er der nogen der ved på hvilken grundlag de kunne finde på at afvise hans besøg ? Er så nervøs for det ikke går igennem og vi skal selvfølgelig vente 4 - 5 uger på svaret! Filippinerne er ikke de hurtigste i verden ;)

På forhånd tak!

Sagarino

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.03.2012 15:14:10

Det lyder altså noget, som om du vil spænde vognen for hesten - men ok, jeg forstår at du vil beholde din adresse i DK indtil din kæreste er kommet. Men du SKAL flytte reelt til Sverige sammen med ham, for at I kan få noget ud af at søge om opholdskort.

Det vil sige, at du på en eller anden måde skal have tilstrækkelige midler til at I kan leve et år i Sverige. Det kan være opsparing, lønindkomst (som ansat i Sverige eller som grænsependler), SU + løn eller pension. 'Et år' fordi Sverige kun vil lade dig blive folkeregistreret, hvis du har planer om at blive mindst 12 mdr. (du SKAL dog ikke blive så længe), og du har brug for registreringen for at godtgøre dit 'reelle ophold'.

HUSK at der især i forårs- og sommermånederne kan være 3-4 ugers ventetid på at få tid til vielse. Og husk at din kæreste skal sørge for at have sine papirer med, med legalisering.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 14.03.2012 03:31:13

Hej hej :)

Nej jeg vil ikke beholde min adresse i Danmark før han er kommet. Jeg har adresse ved mine forældre lig pt, da jeg har opholdt mig på Filippinerne de sidste 1½ års tid.
Så jeg kan sådan set begynde at søge og flytte med det samme jeg kommer hjem. :)

Men jeg var ikke klar over om det var lovligt at han kom til Danmark på turistvisum og at vi så kunne søge om opholdskort i Sverige sammen.

Men tak for dit svar! Jeg ved det hele lyder lidt voldsomt, men hvad skal man ellers gøre hvis man bare gerne vil tilbringe tid med den person man elsker :)

Mange hilsner fra Line

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 06:44:31

I skal være opmærksom på alle de problemer, som der lige nu er med at få udstedt både opholdskort og personnummer i Sverige, hvis man udnytter retten til fri bevægelighed som grænsegænger eller anden person med tilstrækkelige midler. Reelt er det tæt på, at man må sige, at den metode kun kan bruges i praksis, hvis man ønsker at flytte hurtigt videre til Danmark og derfor er ligeglad med, om 3. lands borgere kan få udstedt svenske opholdspapirer.

Hvis ønsket derimod er at bo i Sverige resten af livet eller i hvert fald i mange år, må det næsten anbefales at gøre det, som svenskerne tilsyneladende gerne vil have, nemlig søge FS efter deres nationale regler. Og det kan kun gøres fra hjemlandet, hvis man ikke kan dokumentere, at man har opholdsret efter EU-reglerne. Og det er jo det, som svenskerne pt. påstår, at man helt generelt ikke kan, hvis unionsborgeren er flyttet fra Danmark eller et andet nordisk land, og ikke arbejder i Sverige.

Så hvis I gerne vil bo i Sverige "permanent", skulle I måske overveje at bytte rundt på hest og vogn, således at du flytter til Sverige som det første, og at han så søger om FS på den svenske ambassade i stedet for visum. Det bliver så ikke i maj 2012, han kommer hertil men væsentligt senere, men til gengæld er der jo så ikke nogen lang ventetid, når han kommer. Han kan komme i gang med sit nye liv med det samme, så spørgsmålet er, om det ikke i virkeligheden er bedre end at stille sig op i køen med alle de andre, der diskuterer E- og S-intyg med de svenske myndigheder. Eller i hvert fald er det da en overvejelse værd.

Besvar