Har vi nogen chancer?

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sagarino

Har vi nogen chancer?

Indlæg af Sagarino » 10.03.2012 03:56:00

Hej alle.

Jeg har nu siddet og læst en masse indslag igennem, og må sige denne side er fantastisk! Hvor er det dejligt at læse om alle dem det er lykkes for og se hvor hjælpsomme folk er herinde. :)

Min situation er således at jeg er 26 år og har en filippinsk kæreste på 18. Vi har kendt hinanden i 1½ års tid nu, men har kun levet sammen i 6 mdr. Vi har lig søgt turistvisum til ham og hvis det går i orden skulle han gerne ankomme til Danmark 7 Maj. Men selvfølgelig gør det det :D

Som i ved på turistvisum har han kun lov til at besøge mig i 3 mdr. Det skal siges jeg befinder mig på Filippinerne lig nu og rejser hjem D 15 Marts. Jeg har været på Filippinerne i 1 år og 3 mdr, så vi har tilbragt en masse tid sammen.

Vi går selvfølgelig og overvejer om vi skal søge om noget permanent opholdstilladelse til ham. Men som jeg kan læse mig frem til bliver det nok nemmest at gøre i Sverige.
Eftersom han kun er 18 og jeg stadig selv ser mig som ung har jeg ikke lyst til at vi skal gifte os, og kan forstå det således at det ikke er et krav i Sverige.
Jeg er studerende og har 2 år tilbage på min uddannelse, så bliver nød til at rejse fra Danmark til Sverige hver dag. Men det er nok heller ikk noget problem.

Mit spørgsmål er så bare, hvordan syns i vi skal gribe det an ? Skal vi vente til han kan komme på besøg anden gang på turistvisum med at søge. Jeg er bare så bange for at få et afslag og han så ikke er tilladt at komme før om hundrede år og en formiddag igen. Eller skal vi bare forsøge os? Jeg tænker med henblik på hans unge alder. Det kan jo både være positivt og negativt! Positivt med at han vil han nemmere ved at påbegynde en uddannelse i Sverige el Danmark.
Og hvordan ser vores muligheder ud hvis vi vil søge om opholdstillaldelse i Danmark ?

Jeg håber i har forstået noget af min mail. Mit hoved rummer tusind spørgsmål :=) hehe.

Men glæder mig til at høre fra jer.

Håber alle får en dejlig dag.

På forhånd tak!

Sagarino..

fundiver199

Re: Har vi nogen chancer?

Indlæg af fundiver199 » 10.03.2012 07:11:17

I modsætning til Danmark tillader Sverige ikke, at ansøgninger om familiesammenføring efter deres nationale regler afleveres i Sverige, med mindre ansøgeren i forvejen bor lovligt i Sverige. Og derfor kan man i Sverige ikke bruge den metode, som mange bruger i Danmark, som går ud på at rejse hertil på et schengenvisum og så søge under visumopholdet og dermed få "processuelt ophold". I Sverige er "processuelt ophold" en absolut undtagelse, der kun bevilges i helt særlige situationer som f.eks. i forhold til gravide mm.

Så hvis man ikke kan udnytte EU-reglerne (fordi man ikke er gift), så må man i Sverige søge familiesammenføring på den helt traditionelle og gammeldags måde. Dvs. man afleverer sin ansøgning på den svenske ambassade i sit hjemland, og herefter venter man pænt i 3, 6 eller 9 måneder, indtil den er behandlet. Og rejser man til Sverige. Fordelen ved denne metode er jo så til gengæld, at man har en opholdstilladelse, når man kommer, og dermed er man fra dag 1. klar til at gå i gang med sit nye liv. Man skal ikke først sidde i måske mange måneder på et "processuelt ophold", hvor man hverken må arbejde eller starte på den skattefinansierede sprogundervisning. Og i øvrigt kan man også indrejse på en enkeltbillet og uden krav om tegning af sygeforsikring, så der spares også lidt penge ved denne løsning.

Det siger sig selv, at du skal være bosat i Sverige, før I kan søge. Og da det tager 1-2 måneder, før du selv er registreret i Sverige og har fået dit personnummer, må du indstille dig på, at du komme til at bo alene i Sverige de første måske 5 eller endda 10 måneder. Det kommer an på, hvor lang sagsbehandlingstiden er, hvilket svinger noget op og ned. I de 5-10 måneder vil din kæreste så i øvrigt ikke kunne få et schengenvisum, men I kan naturligvis være sammen på Filippinerne.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 11.03.2012 05:56:47

Tusind tak for dit svar. Det var virkelig en stor hjælp og var slet ikke klar over at vi ikke måtte søge i Sverige når han var her på besøg.

Men hvad med vores chancer i Danmark så? Hvordan vil du mene de ser ud, hvis du har nogen ide omkring det altså :) ?
Kan se at det nye lovkrav træder i kraft 15 maj så det er lige når han er ankommet. Det vil hjælpe meget på vores sag eftersom han ikke ville kunne opnå de 60 point.

Hvad er konsekvenserne hvis man søger om opholdstilladelse og det bliver afvist ? Det er jeg nemlig mest bange for. Har menlig ikke mulighed for at blive længere på filippinerne eftersom jeg allerede har haft orlov i 1½ år for at kunne være hernede sammen med ham. Så sidste chance for at gøre min uddannelse færdig er med påbegyndelse igen til Sep ellers skal jeg starte forfra :/

Ha en dejlig dag! Glæder mig til at høre jeres svar.

Hilsner og varmesolståler fra Sagarino..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 08:49:09

Chancerne i Danmark er nok ikke ret store, da 24-års reglen jo bliver genindført, og din kæreste kun er 18 år. Desuden skal man også være gift eller have boet sammen i 18 måneder for at kunne blive FS efter de danske regler.

Man kan dog få dispensation fra 24-års reglen, hvis den herboende har et job på positivlisten, eller hvis det er helt umuligt at bo i ansøgerens hjemland. Men det bliver nok svært for netop jer at argumentere for, hvorfor det er helt umuligt for jer at bo på Filippinerne, når I har mødt hinanden der, og du har været der i omkring 1½ år. Endelig kan der dispenseres, hvis du har særbørn dvs. børn fra et tidligere forhold, men det lader det jo ikke til, ud fra hvad du skriver.

Men man vokser jo selvfølgelig fra 24-års reglen med tiden, så hvis I kan vente i 5-6 år, så er de danske regler da en mulighed. Man kan jo så bare ikke vide, hvordan de ser ud til den tid, da de kan være lavet om mange gange i mellemtiden.

Men der findes jo også andre og mere midlertidige løsninger, hvis man er ung og ikke klar til at gifte sig endnu. Det er f.eks. populært blandt pinoys at være au-pair i Danmark, og det kan man være i op til 2 år. Så I kan jo prøve at finde en familie i nærheden af, hvor du bor, som vil have ham. Så tjener han også sine egne penge, og du kan koncentrere dig om at færdiggøre dine studier i stedet for at skulle tage ekstra arbejde for at forsørge ham.

I skal så bare være opmærksomme på, at hvis man søger om et au-pair ophold, medens man er i Danmark på visum, så kan man ikke få visum i 5 år efterfølgende, da det - meget ulogisk - betragtes som en slags "misbrug" af visum, også selvom ansøgningen imødekommes. Så en ansøgning om au-pair ophold bør afleveres hjemme på Filippinerne.

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 11.03.2012 10:14:40

Ja det godt nok ikke sådan ligetil bare at ville være sammen med sin kæreste hver dag!

Men hvordan ser chancerne ud så med at han får opholdstilladelse i Sverige? For det ville være meget surt at flytte dertil og bo og vente i flere mdr hvis han får afslag. For det kan vel også ske?

Undskyld mine dumme spørgsmål! Aner bare slet ikke hvor vi skal begynde henne. Syns godt nok 10 mdr uden hindanden er meget lang tid. Især for min kæreste da de lever meget fattigt!
Har overvejet au pair men tror ikke at det bliver nemt eftersom han er en fyr.

Tak endnu engang for dit svar :)

Sagarino

Indlæg af Sagarino » 11.03.2012 10:19:26

ps. hvordan ville det hele se ud hvis vi giftede os ?

closed1

Indlæg af closed1 » 11.03.2012 10:35:13

Jeg syntes nu i først skulle se om han kunne blive aupair . Og der er nu flere mænd der er aupair . Ellers så læs under vejledninger der står en masse angående fs i Danmark og i Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2012 11:10:12

Sagarino skrev:Men hvordan ser chancerne ud så med at han får opholdstilladelse i Sverige? For det ville være meget surt at flytte dertil og bo og vente i flere mdr hvis han får afslag. For det kan vel også ske?
Ja det er klart, men de svenske regler er nu meget lempelige, så det er ikke "raketvidenskab", og det er naturligvis heller ikke noget lotteri. Men Sverige giver selvfølgelig afslag, hvis de ikke tror på, at du bor i Sverige (har proformaadresse), hvis de tror, at jeres ægteskab er et proformaægteskab, eller hvis de ikke mener, at I har et fast parforhold.

Sverige har ikke "fri indvandring", så I skal selvfølgelig kunne overbevise de svenske myndigheder om, at I faktisk er et kærestepar, der gerne vil bo sammen i Sverige, og ikke bare et par fuskere. Men andre krav er der sådan set ikke i Sverige.

Besvar