Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

FruJensen

Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Indlæg af FruJensen » 09.03.2012 10:42:49

@mirtris
Man skal altså ikke være ude af schengen i 6 måneder før man kan få visum igen. Man kan få visum til 90 dage per halvår. Det betyder at man skal tælle et halvt år fra indrejsen, hvis det sidste besøg var på 89 dage.

mirtris

Indlæg af mirtris » 09.03.2012 11:09:38

FruJensen skrev:@mirtris
Man skal altså ikke være ude af schengen i 6 måneder før man kan få visum igen. Man kan få visum til 90 dage per halvår. Det betyder at man skal tælle et halvt år fra indrejsen, hvis det sidste besøg var på 89 dage.
Tak FruJensen :) Så blev jeg klogere. Det kan være jeg skal skrive til ÆUG's rådgivning igen, så denne tråd ikke kommer til at handle om vores situation. Men tak til alle dem, der har svaret mig i dag :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2012 11:25:59

Hvis din mand var her i perioden september-december 2011, så er den mest oplagte løsning da, at han søger om et visum, så han kan indrejse i marts 2012 (6 måneder efter indrejsen i september 2011), og at I så søger FS efter 15. maj 2012, så I kan slippe for gebyret på 8.000 DKK. Ventetiden kan din mand så bruge på at begynde at lære dansk, for det er han jo nødt til, når han skal bestå den nye ”stopprøve” cirka medio 2013. Og jo mere forberedt han er, før han starter på introduktionsprogrammets danskundervisning, jo større er nok chancen for, at det vil lykkes ham at bestå.

soreng

Indlæg af soreng » 09.03.2012 11:34:59

mirtris skrev: Han var her i 3 mdr (89 dage helt præcist), så der er desværre ikke mere at tage af. Men måske er der noget jeg har helt misforstået ift. FS - jeg troede man ville få udstedt et visum til processuelt ophold umiddelbart efter ens ansøgning er indgivet, og at man så havde 3 mdr til at bestå sprogprøven (de nuværende regler)?
Efter min bedste overbevisning bør vores sag være en af de mere simple. For os har det været et økonomisk spg. at vi ikke har søgt før idet jeg ikke havde de 100.000 + kr, det kræver.
Det får han også, hvis i vel og mærke sørger om fs mens han er i danmark.
Med hensyn til sprogprøven, så har man 3 måneder fra ens ansøgning om fs er godkendt. Man forlanger endnu ikke af ansøgere at de skal bestå en dansk prøve, allerede før end at de ved om deres ansøgning kan godkendes. ;-)

Men det virker jo lidt til at det slet ikke bliver et problem, da han jo bare kan tage hertil på et turistvisum, og i så kan søge herfra....Men husk at tegne en sygeforsikring der kan udvides så i kan dække tiden som han vil være her under behandling af hans sag. Der er han nemlig ikke omfattet af det almindelige danske sundhedssystem, på nær ved akut behov for behandling.

mirtris

Indlæg af mirtris » 09.03.2012 12:02:07

fundiver199 skrev:Hvis din mand var her i perioden september-december 2011, så er den mest oplagte løsning da, at han søger om et visum, så han kan indrejse i marts 2012 (6 måneder efter indrejsen i september 2011), og at I så søger FS efter 15. maj 2012, så I kan slippe for gebyret på 8.000 DKK. Ventetiden kan din mand så bruge på at begynde at lære dansk, for det er han jo nødt til, når han skal bestå den nye ”stopprøve” cirka medio 2013. Og jo mere forberedt han er, før han starter på introduktionsprogrammets danskundervisning, jo større er nok chancen for, at det vil lykkes ham at bestå.
@Fundiver199
Tak! Min eneste bekymring er bare, kan vi være sikre på at det bliver den 15. maj? Jeg kan jo læse herinde, at selvom det er det der står i hørings-og lovforslaget, så er hverken US eller ÆUG helt overbeviste om, at den dato holder, når forslaget ikke har været til aftemning endnu.
Det allervigtigste for os er, at min mand er her når jeg skal føde (termin 20. juli) og vi vil ikke risikere at han skal tage hjem omkring dette tidspunkt, hvis vi søger et turistvisum nu. Men ville du turde tage chancen?

Måske skulle vi søge om et turistvisum pr. 1 maj i stedet? For at være "på den sikre side"?
soreng skrev:
mirtris skrev: Han var her i 3 mdr (89 dage helt præcist), så der er desværre ikke mere at tage af. Men måske er der noget jeg har helt misforstået ift. FS - jeg troede man ville få udstedt et visum til processuelt ophold umiddelbart efter ens ansøgning er indgivet, og at man så havde 3 mdr til at bestå sprogprøven (de nuværende regler)?
Efter min bedste overbevisning bør vores sag være en af de mere simple. For os har det været et økonomisk spg. at vi ikke har søgt før idet jeg ikke havde de 100.000 + kr, det kræver.
Det får han også, hvis i vel og mærke sørger om fs mens han er i danmark.
Med hensyn til sprogprøven, så har man 3 måneder fra ens ansøgning om fs er godkendt. Man forlanger endnu ikke af ansøgere at de skal bestå en dansk prøve, allerede før end at de ved om deres ansøgning kan godkendes. ;-)

Men det virker jo lidt til at det slet ikke bliver et problem, da han jo bare kan tage hertil på et turistvisum, og i så kan søge herfra....Men husk at tegne en sygeforsikring der kan udvides så i kan dække tiden som han vil være her under behandling af hans sag. Der er han nemlig ikke omfattet af det almindelige danske sundhedssystem, på nær ved akut behov for behandling.
@soreng.
Også stor tak til dig for al denne info :) Så hvis jeg forstår dig ret, så kan vi godt søge om FS i slutningen af den 90 dages periode og stadig ikke risikere, at min mand bliver sendt hjem?

Mvh Mirtris

life

Indlæg af life » 09.03.2012 12:22:03

Hvis man efter den 15 maj, endnu ikke har været oppe til invandringsprøven, som man har 3 mdr til at bestå. Vil det så være muligt at ringe til udlændingeservice, og bede om at gøre brug af de nye regler.
Samt ud over det lavere depositum, om den nye prøve så er "lettere" ind den gamle.

Helate

Indlæg af Helate » 09.03.2012 12:33:17

Så er der nyt på Nyidanmarks hjemmeside:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... foring.htm

soreng

Indlæg af soreng » 09.03.2012 12:36:19

Der er vist ikke nogen der ved hvordan de "nye" prøver bliver, da de vist kun eksisterer i et logforslag indtil videre. Men jeg tror såmænd ikke at de bliver frygtelig meget anderledes i sværhedsgrad end de nuværende. Så stil bare efter at bestå de nuværende prøver, så kan de ikke gå galt.

I kan givet bede om at få nedsat jeres depositum når de nye regler træder i kraft.

melodisk

Indlæg af melodisk » 09.03.2012 13:25:27

Hej Alle, er der nogen der ved hvornår man kan regne med et nyt ansøgnings skema med de nye regler,indtil videre er det kun den gamle "ansøgnings pakke" der er tilgænglig
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... nsoegning/

Mvh Tanya :D

soreng

Indlæg af soreng » 09.03.2012 13:31:05

Det kommer nok først lige omkring den 15. maj.

Og selvfølgelig er det det "gamle" ansøgningsskema der ligger der endnu. Man laver jo ikke ansøgningsskemaer efter lovforslag der ikke engang er vedtaget endnu. 8)

Indtil da er der jo intet i vejen for at udfylde det gamle skema, og så bare bede om at oplysninger bliver behandlet efter de regler der kommer til at gælde fra 15. maj. Det værste der kan ske er at man giver for mange oplysninger, og det er jeg ganske sikker på at medarbejderne i US godt kan finde ud af at håndtere... :wink:

De er mere kede at når de mangler oplysninger. :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.03.2012 13:44:17

Jeg tolker teksten på Nyidanmark sådan, at man vil kunne skrive til US og bede om at få sin sag behandlet efter de nye regler, når og hvis loven bliver vedtaget i Folketinget men ikke før. Så folk må lige væbne sig med tålmodighed nogle uger endnu. Hvad angår Mitris situation, hvor ægtefællen kan komme til Danmark på et visum, der først udløber i slutningen af juni eller starten af juli, der vil jeg sige, at det eneste sikre i livet er døden og skatter. Man kan da forestille sig meget, men det eneste, der kræves for at få sin ansøgning behandlet efter de nye regler, er jo, at Folketinget har VEDTAGET loven, før man søger. Og da Folketinget går på ferie i juni måned, skal et eller andet da gå fuldstændig galt, for at det ikke er sket inden da. Og så er det værste, Mitris i praksis kan risikere, vel at hun og manden må betale de 8.000 kroner i ansøgningsgebyr, hvis ikrafttrædelsen f.eks. først bliver i august 2012.

Man kan selvfølgelig aldrig være helt sikker på, om et fremsat lovforslag bliver vedtaget, før Folketinget en-deligt har trykket på ”ja” eller ”nej” knapperne i salen ved det, der hedder 3. behandlingen. Men man skal dog ud i nogle temmelig usandsynlige scenarier som f.eks. en hurtig udskrivelse af nyvalg til Folketinget eller at hele 3 MF´ere forlader ”rød stue” og skifter til ”blå stue”, for at forestille sig, at dette lovforslag ikke bliver vedtaget i nogenlunde den form, som det er fremlagt i, og inden Folketinget går på sommerferie.

Helate

Indlæg af Helate » 09.03.2012 13:54:36

Altså jeg skal indlevere ansøgning om 2 uger - vil I mene det er formålsløst at jeg allerede der vedlægger et brev og beder om at blive behandlet efter de nye regler?

Helate

Indlæg af Helate » 09.03.2012 14:09:28

For lidt selv at prøve et svar, så vil jeg nok vedlægge et brev, men da der jo nemt går 6-8 uger inden US overhovedet kigger på ansøgningen, er der i mellemtiden kommet procedure på US hjemmeside og så kan jeg følge den.

closed1

Indlæg af closed1 » 09.03.2012 14:44:27

God ide .der kan gå meget længere inden de kikker på ansøgningen :D

Helate

Indlæg af Helate » 09.03.2012 14:47:18

Ja nemlig.

Og selvom jeg ved at 15. maj ikke er skåret i sten, så kan man sige at hvis vi indlevere om 2 uger er der kun 7 uger til 15. maj - og HVIS vi skulle få afslag inden 15. maj, kan vi jo klage og hvis klagen først afgøres EFTER 15. maj, hvilket jeg bestemt vil antage den gør, da det jo også tager mange uger(op til måneder) så bliver vi behandlet efter de nye regler.

Bonus spørgsmål: Hvis man får afslag og klager, fortsætter det procesuelle ophold så mens klagen behandles?

Besvar