Hej alle sammen
Så har jeg lige været inde og levere min ansøgningsskema i udlændingestyrelsen efter EU regler. Kan min mand godt flytte tilbage til Danmark og folkebogføre medens vi venter? Min man har opholdskort i Sverige.
Ved godt at I anbefaler, at man venter i Sverige til man får et positivt svar. Men vil bare gerne have det bekræftet/afkræftet engang.
Mange tak.
Stephanie
Flytte til dk
Re: Flytte til dk
I kan godt flytte til dk , men din mand kan ikke blive folkebogført før han har dansk opholdskort . så han kan ikke foretage sig noget i dk før han får opholdskort . Men han må gerne være her .
-
fundiver199
Re: Flytte til dk
ÆUG har ikke en klar holdning til, om man bør søge opholdskort før eller efter flytningen til Danmark. Det afhænger meget af den konkrete situation, hvad der er bedst for det enkelte par, så man kan næppe give nogle generelle råd. Mange af dem, som skriver i forum, er angste og usikre og har måske også nogle sager, hvor man ikke kan være helt sikker på udfaldet på forhånd. Og den gruppe er det da oplagt at give det råd, at de jo kan blive i Sverige, til de har fået et ”ja” fra Udlændingestyrelsen, så de ikke behøver at ligge søvnløse om natten af angst for, at det skal blive et "nej". Nogle gange er der måske tale om folk, som har kæmpet i årevis for at komme til at bo sammen, og har fået et eller flere afslag efter de danske regler. Og de mennesker har jo brug for at få noget ro og tryghed i deres liv.
Men for andre kan det måske være bedst at flytte til Danmark med det samme, f.eks. hvis lejekontrakten i Sverige udløber, eller man skal starte på nyt job i Esbjerg. Så er det jo ikke så praktisk at blive boende i Sverige i 3-4 måneder derefter......
Men for andre kan det måske være bedst at flytte til Danmark med det samme, f.eks. hvis lejekontrakten i Sverige udløber, eller man skal starte på nyt job i Esbjerg. Så er det jo ikke så praktisk at blive boende i Sverige i 3-4 måneder derefter......