fjern tvivl please....

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: fjern tvivl please....

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2012 06:52:14

For at reducere ventetiden kan det også være en god ide at aflevere ansøgningen om FS efter EU-reglerne i Danmark, når man har boet cirka 3 måneder i Sverige - også selvom man planlægger at bo der længere. Med lidt held er ansøgningen nemlig så færdigbehandlet og godkendt, når I flytter efter de 6 måneder i Sverige, og så kan din kone nøjes med 6 måneders ventetid samlet set i stedet for 9 måneder. Og samtidig er der jo også bedre mulighed for at rette op på det, hvis man får afslag, fordi US ikke synes, at man har dokumenteret sit ophold godt nok. Det kræver dog selvfølgelig, at man ikke allerede har sagt sin svenske bolig op, når afslaget lander i postkasssen.

Endelig er der altså også mange, som vælger bare at blive i Sverige, når de nu har gjort sig ulejligheden med at flytte derover. Men hvis man har en ejerbolig i Danmark, og ikke har lyst til at sælge denne, er det selvfølgelig en mindre relevant løsning.

Tilknytningskravet kan i øvrigt godt opfyldes med mindre end 15 års ophold i Danmark. I praksisnotatet er det beskrevet, præcis hvad man kigger på.

Singh1

Indlæg af Singh1 » 30.01.2012 11:54:56

hej mh

mange tak skal du have, min kone har højere uddannelse, hun er folkeskole lærer. nu er jeg hele med, hvad du fortalt.

tak for stor hjælp igen, æug har vikelige dygtige rådgiver.

mange tak og venlig hilsen
Singh

Singh1

Indlæg af Singh1 » 09.02.2012 23:01:41

hej til alle ÆUG rådgivere

jeg vil bare spørge alle de nye regler på ÆUG forside, træder i kraft eller er stadige lovforslaget?

•Fjernelse af pointsystemet til ægtefællen.

•Genindførelse af 24-årsreglen.

•Tilknytningskravet lempes fra 28 til 26 år.

•Indvandringsprøven afskaffes. Familiesammenførte udlændinge skal til gengæld modtage danskundervisning så snart de flytter til Danmark og bestå en danskprøve.

•Gebyret for ansøgninger af familiesammenføring afskaffes.

•Den økonomiske sikkerhedsgaranti på 100.000 sænkes til 50.000 kroner

mvh
singh

soreng

Indlæg af soreng » 10.02.2012 09:34:18

Som der også står på forsiden er det et lovforslag. Så det er ikke trådt i kraft, eller for den sags skyld vedtaget.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2012 09:37:55

Men hvis det bliver vedtaget som planlagt, vil det træde i kraft 15. maj 2012. Det er således den dato, der fremgår af lovforslaget. Øverst i dette forum er der et indlæg, hvor det er forklaret lidt nærmere. Det hedder "lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i høring".

Singh1

Indlæg af Singh1 » 11.02.2012 12:17:12

Tak for svaret

dvs, hvis jeg giver ansøgning efter 15 maj 2012 om familiesammenføring, gælder det nyr regler eller??????

HVIS ny lovforslag træder i kraft....

hvad, hvis jeg søger før 15 maj 2012????

meget bekymre
Singh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2012 13:22:41

Hvis du søger efter 15. maj 2012, og lovforslaget bliver vedtaget i den form, det har nu, vil ansøgningen bliver behandlet efter de nye regler. Det har du helt ret i.

Hvis du søger før 15. maj 2012, er sagen lidt mere kompliceret. Så vil sagen til at begynde med bliver behandlet efter de regler, der gælder på nuværende tidspunkt. Men efter 15. maj 2012 vil den så blive færdigbehandlet efter de nye regler. Bortset fra at der vil kunne ses bort fra 24-års alderkravet, hvis det nuværende krav om 120 point er opfyldt.

Hvad betyder det så i praksis? Ja det betyder for det første, at hvis I ikke har betalt ansøgningsgebyr, og I ikke kan få dispensation, så bliver ansøgningen afvist. Så I er nødt til at indbetale gebyret på 8.000 DKK, hvis I vil søge inden 15. maj 2012, og I vil ikke få disse penge tilbage igen, med mindre I får dispensation.

Når det drejer sig om alle de andre krav, så må man derimod regne med, at Udlændingeservice vil vente med at tage stilling til dem indtil efter 15. maj 2012, hvis alternativet er, at de skal give afslag pga. noget, som Folketinget allerede har vedtaget at afskaffe, eller hvor der tegner sig et klart politisk flertal for at afskaffe det. Som f.eks. pointsystemet. Så hvis I opfylder de nye regler men ikke de gældende, så vil jeres ansøgning formentlig blive afgjort efter 15 maj 2012 efter de nye regler.

Endelig er der så den situation, hvor I opfylder både de gældende og de nye regler, eller hvor I ikke opfylder nogen af delene. I så fald må man regne med, at Udlændingestyrelsen bare behandler sagen som normalt uden at tage hensyn til, at der er nye regler på vej. Og det vil så lidt blive tilfældighedernes spil, der kommer til at afgøre, om afgørelsen bliver truffet efter nye eller gamle regler. Hvilket jo f.eks. har betydning for, om der vil blive krævet 100.000 eller kun 50.000 i bankgaranti.

Jeg skal understrege, at ovenstående er mit gæt på, hvad man vil vælge at være, baseret på min viden om dansk forvaltningslov, og hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg var beslutningstagende på området.

Så længe der ikke er meldt noget officielt ud, kan vi kun gætte, men et kvalificeret gæt er forhåbentlig bedre end slet ingenting. ÆUG skal til dialogmøde med US om cirka 10 dage, og der har vi tænkt os at tage en snak med dem om, hvordan de vil håndtere den her overgangsperiode. Så måske er vi lidt klogere på det tidspunkt.

Singh1

Indlæg af Singh1 » 11.02.2012 19:33:32

så hvad vil i anbefale til mig?
skal jeg vente med at søge efter 15 maj 2012 eller gøre med det samme?
eller
skal jeg flytte til sverige?

hvad er bedst løsning?

jeg er meget forvirrende i øjeblik.

vh
singh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2012 10:54:01

Vi kan ikke træffe sådanne beslutninger for dig. Det svarer til, at du ønsker, at vi skal fortælle dig, om du skal spise flæskesteg eller løgsuppe til aftensmad. Vi kan give dig information om de gældende regler og om, hvad der sandsynligt vil ske af ændringer i disse fremover, og så må du selv lægge en handleplan ud fra de informationer :D

Singh1

Indlæg af Singh1 » 28.02.2012 00:00:30

Hej til alle æug rådgivere

jeg vil bare gerne spørge har ÆUG været til dialogmøde med US ?
hvis ja, hvordan gik det?

også en anden ting? nu vil jeg gerne invitire min kone her.
er det bedst hun kommer her som tourist og vi begge to søger sammen hos US her i Danmark om familiesammenføring?

hvordan og hvor kan jeg søge tourist visa til min kone?
er det hos US eller noget andre steder?

TAK

vh og meget bekymrede
Singh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 07:11:14

Hej. Læs om dialogmødet her:

viewtopic.php?f=6&t=9125

Når din kone ikke engang er i Danmark endnu, så er der vel ingen som helst grund til at søge, før de nye regler er trådt i kraft 15. maj 2012. Så slipper I også for ansøgningsgebyret på 8.000 DKK.

Visumansøgninger kan du læse om under menupunktet "vejledninger", på Nyidanmark og på den danske ambassades hjemmeside. Det er ikke dig men din kone, der kan søge om visum, og det kan hun gøre på en ambassade i sit hjemland. Din rolle i den forbindelse er at invitere hende ved at udfylde invitationsblanketten på Nyidanmark.

Singh1

Indlæg af Singh1 » 04.03.2012 23:13:20

hej

jeg vil bare gerne få vide, når man søger familiesammenføring efter danske regler. hvis der en eller med anden grund får man afslag. hvad skal man gøre?
kan man gensøge igen?
kan man flytte til sverige, hvis man få afslag her eller?
noget anden?

mvh
Singh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.03.2012 07:39:55

Man kan altid klage over en afgørelse, og der vil i afslaget være en vejledning om, hvornår man senest skal gøre det, og hvor man skal sende klagen hen.

Og ja, man kan flytte til Sverige/andet EU-EØS-land og bruge EU-reglerne, selv om man evt. får afslag efter danske regler. Men sørg under alle omstændigheder for at få en sygeforsikring, som kan forlænges. Et sygehusophold, som ikke dækkes af nogen forsikring, kan spolere økonomien i lang tid fremover.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2012 13:49:42

Hvad man skal gøre, hvis man får afslag på en ansøgning om FS efter danske regler, afhænger fuldstændig af ens situation og af årsagen til afslaget. Hvis man har grund til at tro, at der er begået fejl under sagen, og at afgørelsen altså er forkert, så bør man naturligvis klage over den. Men ellers må den logiske reaktion være at gøre et af følgende:

a) Forsøge at rette op på den eller de ting, der har ført til afslaget, og herefter søge igen
b) Udnytte retten til fri bevægelighed i EU
c) Søge ophold i Danmark med henblik på studier eller arbejde
d) Bosætte sig i et land uden for EU f.eks. i ansøgerens land

Hvad der er ”bedst” for den enkelte at gøre, kan man naturligvis ikke sige noget generelt om, da 1.000-vis af forskellige forhold spiller ind. For mange er det nok lidt en ”automatreaktion” at klage, men det er jeg ikke tilhænger af at gøre, med mindre man har en god grund til at tro, at afgørelsen kunne og burde have været en anden. For i så fald fører klagen ofte bare til falske forhåbninger og at man ”går i stå”, fordi man ikke iværksætter nogle af de alternative planer.

Hvis der f.eks. er givet afslag, fordi en af parterne kun er 21 år, og der i princippet ikke er noget i vejen for, at man kunne bo sammen i ansøgerens hjemland, men man bare foretrækker at bo i Danmark, vil det være tåbeligt at klage over afslaget, da det jo stensikkert bare vil blive fastholdt af Justitsministeriet. I stedet må man i den situation tage stilling til, om man vil søge andre løsninger end FS efter danske regler, eller om man vil vente og søge igen, til man er fyldt 23½ år.

Og ditto hvis der er andre krav, man tydeligvis ikke opfylder, som f.eks. at man har modtaget kontanthjælp for 32 måneder siden, eller man bor i en fremlejet lejlighed og dermed ikke opfylder boligkravet. Så kan man f.eks. vente, til der er gået 36 måneder siden den sidste udbetaling af kontanthjælp og så søge igen, eller finde en ny bolig, der opfylder kravet, og så søge igen.

Hvis Udlændingestyrelsen derimod har læst forkert på dåbsattesten, og man i virkeligheden ikke er 21 år men 31 år, og man alligevel får afslag pga. 24-års reglen, så skal man selvfølgelig klage over det og vedlægge dokumentation for sin rigtige alder. Og tilsvarende hvis man har særbørn, men US har vurderet, at disse ikke har samkvem med deres far og man mener, at dette er forkert. Så skal man klage og vedlægge en udførlig dokumentation for det samkvem, der finder sted. Og hvis Justitsministeriet så må den baggrund mener, at der faktisk foregår et samkvem, så vil de sende sagen tilbage til US og bede dem om at fortsætte behandlingen af den ud fra den forudsætning, at der skal tages hensyn til særbørn, der har samkvem med begge forældre i Danmark.

Men uden at det skal opfattes som noget defensorat for Udlændingestyrelsen, så begår de altså ikke så mange fejl i deres sagsbehandling, som man nogle gange kan få indtryk af ud fra historier i medierne mm. Og derfor ender langt de fleste klagesager da givetvis også med, at Justitsministeriet fastholder Udlændingestyrelsens afgørelse. Men det KAN lade sig gøre at få omstødt afslag ved at klage, og specielt på EU-området har ÆUG kendskab til og har også været involveret i flere sådanne sager.

Singh1

Indlæg af Singh1 » 21.03.2012 21:24:11

Hi mh

jeg er lidt tvivl om, når man får afslag, hvor lang tid har man at forlade danmark? imens, har man mulighed flytte til sverige eller andre EU/EØS land?

Du har også navnet sygeforsikring, vil i være sød, kan ki forklare lidt dybt om sygeforsikring?

tak skal i hav

mvh
Singh

Besvar