Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

FinnDK

Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode

Indlæg af FinnDK » 03.03.2012 08:28:04

@fundiver199

Så for vores vedkommende bør jeg kontakte US og bede om behandling efter de nye regler !!!

#En udlænding, der har indgivet ansøgning før lovens ikrafttræden den 15. maj 2012, men som ønsker, at ansøgningen alene skal behandles efter de foreslåede nye regler, dvs. at udlændingen ikke ønsker at få sagen afgjort efter de hidtil gældende regler, kan meddele dette til Udlændingestyrelsen, således at ansøgningen alene behandles efter de foreslåede nye regler, når disse er trådt i kraft. Det kan f.eks. være en udlænding, som ikke kan opfylde det gældende krav om økonomisk sikkerhedsstillelse, men som vil kunne opfylde kravet om at stille 50.000 kr. i sikkerhed. Udlændingestyrelsen vil herefter ikke behandle ansøgningen efter de hidtil gældende regler."

jneer

Indlæg af jneer » 04.03.2012 18:12:52

Hvis man nu gerne vil have behandlet ansøgningen efter de nye regler, giver det så overhovedet nogen mening at indsende den på nuværende tidspunkt? Det koster jo så 8000, men måske vil behandlingen alligevel først gå i gang efter 15. maj - eller kan man forvente at US vil behandle den med det samme men på basis af det kommende regelsæt?
Jeg kan forestille mig, at US vil få ekstra travlt efter 15. maj. Jeg vil gerne have at min kone kan komme til at arbejde så hurtigt som muligt - derfor overvejer jeg, om det kan betale sig at betale gebyret for at "komme foran i køen"...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2012 06:51:39

jneer skrev:Hvis man nu gerne vil have behandlet ansøgningen efter de nye regler, giver det så overhovedet nogen mening at indsende den på nuværende tidspunkt?
Formentlig kun hvis man er i Danmark allerede, og ens visum eller eksisterende opholdstilladelse som f.eks. au-pair vil udløbe før 15. maj 2012. Jeg vil således gætte på, at en ansøgning, som skal behandles efter de nye regler, vil blive betragtet som om, den er indgivet 15. maj 2012, uanset hvornår den i virkeligheden er indgivet. Og dermed vil det formentlig ikke gøre nogen forskel, om den faktisk er indgivet 10. marts 2012 eller 15. maj 2012. I begge tilfælde vil US sige, at servicemålet for deres behandling af ansøgningen er 3 måneder og dermed 15. august 2012.

Og ja der bliver givetvis indgivet eller "overført" et meget stort antal ansøgninger 15. maj 2012 og i dagene og ugerne herefter. Så hvis man gerne vil "foran i køen", så skal man nok acceptere at få sin ansøgning behandlet efter de gældende regler.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 05.03.2012 09:11:05

Helate skrev:Nederst har jeg indsat den del af lovforslaget der omhandler overgangsperioden. Kan nogen læse "lovtekst" nok til at bekræfte mig i at der blandt andet står at hvis man indlevere sin ansøgning INDEN 15. maj, kan man vælge at sige til US at de SKAL behandle den efter de nye regler? (men at man dog stadig skal betale de 8k)

Hele teksten er nederst, men her er den del jeg især er interesseret i:

"En udlænding, der har indgivet ansøgning før lovens ikrafttræden den 15. maj 2012, men som ønsker, at ansøgningen alene skal behandles efter de foreslåede nye regler, dvs. at udlændingen ikke ønsker at få sagen afgjort efter de hidtil gældende regler, kan meddele dette til Udlændingestyrelsen, således at ansøgningen alene behandles efter de foreslåede nye regler, når disse er trådt i kraft. Det kan f.eks. være en udlænding, som ikke kan opfylde det gældende krav om økonomisk sikkerhedsstillelse, men som vil kunne opfylde kravet om at stille 50.000 kr. i sikkerhed. Udlændingestyrelsen vil herefter ikke behandle ansøgningen efter de hidtil gældende regler.

Et indbetalt gebyr vil dog ikke kunne kræves tilbagebetalt."

Til § 3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at loven træder i kraft den 15. maj 2012, jf. dog stk. 2.
Det betyder bl.a., at de nye foreslåede regler om ægtefællesammenføring, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, træder i kraft den 15. maj 2012, jf. dog samtidig bemærkningerne nedenfor til de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 3-5.

Det betyder også, at Udlændingestyrelsen, Justitsministeriet og Flygtningenævnet fra den 15. maj 2012 kan lagre oplysninger om en udlændings politiske forhold i et elektronisk sagsbehandlingssystem (ESDH) i forbindelse med behandlingen af asylsager og sager, hvori asylsagsakter indgår, jf. den foreslåede bestemmelse i § 44 a, stk. 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 75. Det gælder, uanset at en ansøgning om asyl er indgivet før denne dato, og uanset at oplysninger om en udlændings politiske forhold er afgivet inden denne dato.

Det foreslås i § 3, stk. 2, at § 1, nr. 81, træder i kraft den 1. december 2012.
Det hænger sammen med, at det fremgår af artikel 38 i forordningen om oprettelse af et agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed, at it-agenturet indleder sin virksomhed den 1. december 2012.

Det foreslås i § 3, stk. 3, at § 1, nr. 3, 7-16, 18-25 og 27, ikke finder anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Dette indebærer, at ansøgninger om opholdstilladelse på grundlag af ægtefællesammenføring, der er indgivet inden den 15. maj 2012, behandles efter de hidtil gældende regler, mens ansøgninger indgivet fra og med den 15. maj 2012 skal behandles efter de foreslåede nye regler om ægtefællesammenføring, jf. forslaget til § 3, stk. 1. Det betyder bl.a., at en udlænding, hvis ansøgning om ægtefællesammenføring er forhåndsgodkendt af Udlændingestyrelsen, dvs. at det er konstateret, at betingelserne for opholdstilladelse er opfyldt, bortset fra kravene om bestået indvandringsprøve og økonomisk sikkerhedsstillelse, efter lovens ikrafttræden kan aflægge prøven og – hvis prøven bestås, og kravet om sikkerhedsstillelse opfyldes – skal meddeles opholdstilladelse her i landet efter de hidtil gældende regler. Den pågældende udlænding vil dermed ikke blive omfattet af bl.a. den foreslåede betingelse om bestået danskprøve.

Hvis en udlænding har ansøgt om ægtefællesammenføring inden den 15. maj 2012, og Udlændingestyrelsen den 15. maj 2012 eller senere meddeler afslag på ansøgningen om ægtefællesammenføring under henvisning til, at et eller flere af de krav, der ændres eller afskaffes ved de foreslåede nye regler om ægtefællesammenføring, ikke er opfyldt, skal Udlændingestyrelsen ex officio samtidig også træffe afgørelse om, hvorvidt udlændingen kan meddeles opholdstilladelse efter de nye regler om ægtefællesammenføring.

En udlænding, der har indgivet ansøgning før lovens ikrafttræden den 15. maj 2012, men som ønsker, at ansøgningen alene skal behandles efter de foreslåede nye regler, dvs. at udlændingen ikke ønsker at få sagen afgjort efter de hidtil gældende regler, kan meddele dette til Udlændingestyrelsen, således at ansøgningen alene behandles efter de foreslåede nye regler, når disse er trådt i kraft. Det kan f.eks. være en udlænding, som ikke kan opfylde det gældende krav om økonomisk sikkerhedsstillelse, men som vil kunne opfylde kravet om at stille 50.000 kr. i sikkerhed. Udlændingestyrelsen vil herefter ikke behandle ansøgningen efter de hidtil gældende regler.

Et indbetalt gebyr vil dog ikke kunne kræves tilbagebetalt.

Hvis Justitsministeriet den 15. maj 2012 eller senere stadfæster en afgørelse, hvorefter Udlændingestyrelsen har meddelt en udlænding afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring efter de hidtidige regler – dvs. under henvisning til at et eller flere af de krav, der ændres eller afskaffes ved de foreslåede nye regler om ægtefællesammenføring, ikke er opfyldt – skal Justitsministeriet anmode Udlændingestyrelsen om at træffe afgørelse om, hvorvidt udlændingen kan meddeles opholdstilladelse efter de nye regler om ægtefællesammenføring.
Der vil på hjemmesiden www.nyidanmark.dk blive informeret om ovenstående.
:/ dersom ansøgninger behandles efter nye regler iht. til lovforslag, så burde der jo ikke betales gebyr .... i de nye regler er gebyrer afskaffet, så hvorfor fastholder man gebyrer, det er ikke logisk !!!!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2012 10:49:12

Jeg synes nu, at det er meget logisk, at det er ansøgningstidspunktet, der afgør, om der skal betales gebyr. Ellers skal Udlændingestyrelsen jo sidde og refundere en masse gebyrer, der allerede er indbetalt. Og ærlig talt er det næppe en hensigtsmæssig måde at anvende deres personalemæssige ressourcer, foruden at pengene jo så bare før eller siden skal kræves op på en anden måde hos f.eks. skatteyderne.

Hele formålet med, at man kan bede om at få en ansøgning behandlet efter de nye regler, er at undgå, at folk tvinges til at indgive en helt ny ansøgning efter 15. maj og måske i mange tilfælde rejse hjem for overhovedet at få lov at gøre dette. Og det kan man jo ikke sige, at et gebyr tvinger folk til at gøre, hvis de allerede har betalt det. Hvad der er "retfærdigt", er en rent politisk spørgsmål, og dette er altså ikke anderledes end, at Folketinget også løbende ændrer regler for f.eks. SU eller efterløn, og at nogle dermed bliver bedre stillede end andre.

Helate

Indlæg af Helate » 05.03.2012 11:23:16

@Fundiver: Det med at bede om at få sin ansøgning behandlet efter de nye regler er det noget folk allerede ville kunne gøre nu efter din opfattelse eller kræver det at loven er vedtaget? Her tænker jeg på nogen i Finn's situation, hvor han (som jeg husker) indleverede ansøgning 1. feb.

soreng

Indlæg af soreng » 05.03.2012 11:36:38

jeg har svært ved at se hvordan man vil kunne få lov til at indlevere en ansøgning der skal behandles efter en lovgivning der ikke engang er vedtaget. Også fordi den mulighed som man vil give med at søge efter de nye regler, er en del af lovforslaget, som jeg har forstået det.

Hvis man accepterede det, hvad ville der så ske i det "godt nok meget tænkte" tilfælde at loven ikke bliver vedtaget når den bliver sendt til afstemning?

Jeg er rimelig sikker på at man må væbne sig med tålmodighed indtil at lovforslaget i det mindste er blevet vedtaget ved afstemning.
Ellers går luften også lidt ud af den demokratiske process. :lol:

Helate

Indlæg af Helate » 05.03.2012 11:49:46

Jeg vil mene at det de gør er administrativt at sætte ansøgningerne i bero (præcis som det er sket med familiesammenføring af børn). Og det var lige præcis denne "sætte i bero" som jeg og andre har fået meldinger om ville kunne ske når lovforslaget er fremsat, da man så vidste man havde flertal.

Et andet godt eksempel på at lovgivning sagtens kan give konsekvenser FØR loven er vedtaget er leasingbiler/demobiler, hvor man blot nærmest fra den ene dag til den anden sagde at nu kunne man ikke udnytte disse "smuthuller" længere, selvom loven ikke engange r fremsat.

soreng

Indlæg af soreng » 05.03.2012 12:29:46

I dit eksempel med leasing/demo biler er den udtalelse der kom fra en politiker mere et udtryk for at det er en politiker der taler end så meget andet. Hvis lovforslaget ikke bliver godkendt, så er hullet ikke lukket, og derfor er det mere et "varsel" om at lovgivningen vil gælde med tilbagevirkende kraft, når/hvis den bliver godkendt. For der er altså INGEN der med 100% sikkerhed kan sige at de har flertal til en lov, før end at den har været til afstemning i folketinget. Hvis man kunne det, hvorfor så overhovet sende den til afstemning i folketinget?
Man kan altså ikke på den måde kortslutte den demokratiske process, selvom politikerene mange gange gerne vil få det til at virke såden.

Og der er altså en stor forskel på det, og så at ansøge efter nogle regler som ikke er vedtaget endnu, og udnytte en mulighed for at ansøge efter nogle fremtidige regler, som står i samme lovforslag, som derfor heller ikke er blevet vedtaget endnu.

Ingen af lovene er gyldige/valide før end at de er vedtaget af folketinget.

Så jeg tror stadigvæk at man bliver nød til at vente til loven er blevet vedtaget, før end at man kan referere til den som grundlag for en ansøgning. Loven åbner jo så heldigvis for at man kan få sin sag behandlet efter nogle mildere regler hvis man måtte ønske dette.
Senest rettet af soreng 05.03.2012 12:31:48, rettet i alt 1 gang.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 05.03.2012 12:31:07

har anmodet om det, så må vi se hvad der svares !!!

Med henvisning til nedennævnte lovforslag, anmoder vi xxxxxxx og Finn xxxx at vores ansøgning om familiesammenføring behandles efter de nye regler i henhold til fremsatte lovforslag.

http://www.ft.dk/samling/20111/lovforsl ... at.htm#dok

L 104 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabsindgåelse og opløsning.

(Ny balance i reglerne om ægtefællesammenføring, gebyr, frigivelse af persondatalovens § 7, stk8. i visse sager i forbindelse med overgang til elektronisk sagsbehandling, repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen m.v.).
Af Justitsministeren
Morten Bødskov (S)

Helate

Indlæg af Helate » 05.03.2012 12:33:46

OK - held og lykke Finn - du må jo selvføgelig gerne melde tilbage hvis/når I får et svar.

Men altså - jeg vil da tro at nu lovforslaget er fremsat (og regeringen jo så har sikret sig et flertal "bag kulisserne") vil både regeringen og US undgå en potentiel sag som Finn's hvor i måske får afslag 1. april, hvorefter i klager og klagesagen trækker ud til efter 15. maj og dermed giver jer ophold.

Som jeg har sagt før har regeringen vist haft nok møgsager hvor de anklages for løftebrud. :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2012 13:24:05

Jeg er enig med Helate i, at det, som folk juridisk set vil kunne gøre, er at anmode om, at deres ansøgninger sættes i bero og først færdigbehandles, når de nye regler er trådt i kraft. Og det er alene et politisk og ikke et juridisk spørgsmål, om og i givet fald hvornår man vil give folk den mulighed. Hvis man giver folk muligheden nu, og det så viser sig, at lovforslaget alligevel ikke bliver vedtaget, vil det ikke have anden konsekvens end, at US så må genoptage behandlingen af ansøgningen efter de regler, som den er indgivet under dvs. de nuværende regler.

Det står i lovforslaget, at der vil blive informeret på Nyidanmark om muligheden for at få sat sin ansøgning i bero. Så derfor vil jeg da foreslå, at folk lige væbner sig med for 25 øres tålmodighed og afventer den information, før de foretager sig noget. Det er jo nok ikke sådan, at Udlændingestyrelsen har sendt alle sine sagsbehandlere på overarbejde for, at de kan nå at sende en bunke afslag ud, før informationen kommer på Nyidanmark. Og da navnlig ikke når det drejer sig om ansøgninger, der først er afleveret for nylig, og hvor servicemålet derfor er langt fra at udløbe. Hvis der sendes afslag ud i de nærmeste dage og uger, vil det nok nærmere være i nogle af de sager, hvor der er blevet søgt i løbet af 2011.

jksq

Indlæg af jksq » 05.03.2012 16:08:44

hejsa jeg vil lige komme med lidt input her da jeg har snakket med US idag i forbindelse med en anden sag.
Medarbejderne havde fået en kort briefing i morges men er ikke informeret nærmere om loven i sig selv og de ved heller ikke hvordan de skal administrere reglerne.
Jeg spurte da min kone skal have bestået indvandre prøven inden den 2/6-12 og jeg vil meget gerne nøjes med at lægge de 50000 kr i bankgarenti.
det jeg fik at vide var at jeg skulle vente en uges tid og ellers holde øje med nyidanmark.dk da informationen ville komme op der som nyheder.

micko

Indlæg af micko » 05.03.2012 20:48:46

min kone må være her til den 5. maj så udløber hendes 3 måneder. vi har så tænkt os at ansøge i slutningen af april og håbe på det bedste. men hvis sagerne bliver sat i bero indtil de nye regler træder i kraft, får hun så stadig lov til at blive i landet mens sagen er i bero eller skal hun rejse ud indtil sagen bliver sat igang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.03.2012 20:59:54

Hele formålet med at sætte sager i bero er netop, at folk kan spare sig selv for at rejse hjem og herefter indgive en ny ansøgning efter 15. maj. Så svaret er et fuldstændigt klart ja, at har man processuelt ophold, så har man det naturligvis også, medens ens ansøgning er sat i bero.

Besvar