SP: Hvilke krav stilles der til min økonomi?
Svar: Det afhænger af, hvilket EU-land du bosætter dig i og hvilken status, du har i det pågældende land.
* Hvis du er arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-12 timer om ugen i det EU-land, hvor du har bosat dig, kan der ikke stilles nogen krav til din økonomi, hverken medens I bor i det andet EU-land, eller hvis I senere flytter til Danmark.
Jeg har netop fået af vide af IND.nl (nederlandenes svar på US), at der for mig og min kone via arbejdskontrakt, skal kunne garanteres €1.500,- per måned, i minimum 12 måneder for at kunne udstedes opholdskort til min Thai kone.
Denne detalje får jeg sjovt nok oplyst, netop som jeg ringer for at søge om opholdskort til mig og min kone.
Og dette er langt fra første gang jeg bliver vejledt af ministerier, ambassader, expatcenter i Amsterdam og Amsterdam kommune.
Ingen andre har oplyst mig tidligere om noget lignende og som der fremgår af jeres "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" burde dette ikke være muligt.
Det har i mit tilfælde betydet at min arbejdsgiver måtte opgive mig og efterlader mig på bar bund.
Simpelt hen utroligt efter at alt var stablet på benene og vi kun ventede at et opholdskort.
For mig lyder som et nødafværge fra deres immigrations styrelse, men jeg har ingen ide om hvem der har ret.
Håber i kan hjælpe, da det ikke er for sent at få mit jobtilbud tilbage, dog under kortere kontrakt end IND krævede af mig.