EU-reglerne mht. Dansk undervisning og SU

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1

Re: EU-reglerne mht. Dansk undervisning og SU

Indlæg af closed1 » 17.01.2012 14:06:52

I vores tilfælde udfyldte sprogskolen papierne som min mand underskrev ( han har også været aupair i dk før vi giftede os) , flyttede til sverige og tilbage igen. Skolen sendte papirene til en på jobcentret som returnerende blanketten og få dage efter startede min mand med at lære dansk , uden at han har fået opholdskort endnu .

sven38

Indlæg af sven38 » 17.01.2012 19:51:08

ok og der var ingen problemer og I har fået ophold efter EU reglerne?

og må jeg spørge hvad kommune?

Nu har min kone været ned hos kommunen og de siger at vi skal vente på et brev imorgen og læse det - igen noget med at de ikke kan finde ud af at placere hende ... at hun står som aupair og som gift... og det lyder som at de ikke kan finde de rigtige papirer og at min kone ikke er registreret korrekt.

Den gang jeg modtog mit sygesikring modtog min kone hellere ikke hendes og de havde "glemt" at sende bud efter et sygesikringskort til hende. Samtidig kunne den ene person på kommunen ikke finde hendes papirer i forhold til at hun var flyttet ind i Danmark med mig og gift....alt dette afleverede vi den 1 dec. 2011 og jeg ringede efterfølgende til kommunen og en anden person fandt papirerne og sendte bud efter et sygesikring til min kone.... men nu ser det ud til at det måske stadig ikke står korrekt og vi skal vente på et brev fra kommunen, som gerne skulle komme imorgen...

ohhh my good... og jeg begynder jo at tænke...nej hold da helt op, det kan bare ikke være rigtig.. så nu må jeg jo læse hvad der står i brevet imorgen...håber ikke at alt denne kaos og fejlregistrering fra kommunen kan have indflydelse på at vi kan bo i danmark..jeg tænker jo på, at i brevet fra udlændingeservice skal vi jo være indregistreret senest 6 mdr efter deres afgørelse og det er vi også i forhold til at vi registrerede os den 1 dec., men hvis de stadig ikke har registreret det korrekt...hvad så?

mvh
sven

closed1

Indlæg af closed1 » 17.01.2012 21:42:40

Min mand har slet ikke modtaget sit opholdskort , end ikke har vi fået kvitt fra us .
men vi gik på sprogskolen og snakkede med dem og så kørte det . Men i forhold til hvad jeg har set her i forum så er min mand vist meget heldig . Vi bor i jylland

sven38

Indlæg af sven38 » 28.02.2012 18:04:14

Min kone har stadig ikke modtaget hendes opholdskort endnu?

Det er dog lykkes at komme på sprogskole efter at vi har ringet og været på kommunen - men nu har min kone netop modtaget brev fra kommunen hvor der står følgende:

Retten til danskuddannelse - 3 års reglen

Kommunen har fundet ud af at du er påbegyndt danskuddannelse. Vi har imellemtiden blevet opmærksomme på at du har opbrugt din 3-årige ret til danskuddannelse

I henhold til kommunens oplysninger er du startet på danskundervisning, med første undervisningsdag den 14 april 2008 på Næstved sprog- og intergrationscenter. Ifølge danskudddannelsesloven skal danskundervisningen afsluttes inden 3 år fra første undervisningsdag - altså den 3. april 2011

--- Der står i brevet at min kone derfor ikke er berettiget til dansk undervisning???

Er det korrekt? Den danskundervisning hun engang startede på, var da hun var aupair i Næstved... efterfølgende har hun flyttet hjem til hendes land, vi er så flyttet til Sverige og nu er vi flyttet til Danmark efter EU reglerne og blevet familiesammenført efter EU-reglerne.

Er hun ikke berettiget til dansk undervisning?? Jeg er helt lost nu...håber nogle kan hjælpe mig

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 11:05:23

Ja den gratis danskundervisning for udlændinge over 18 år, er et tilbud som omfatter danskuddannelse i op til 3 år efter det tidspunkt hvor personen første gang kan påbegynde, eller påbegynder danskuddannelse (det er op til den enkelte kommune).

Så kommunen har helt ret i det de skriver. Man får ikke en ny "omgang" fordi at ens opholdsgrundlag ændrer sig.

Under særlige omstændigheder kan kommunen "forlænge" den periode som man har ret til danskundervisning, men det er noget som de oftest kun gør i forbindelse med barsel, sygdom eller lign. Så mit bedste råd vil være at prøve at ringe til kommunen og snakke med dem, og høre om der er noget der kan gøres. Men det er ikke noget som i har RET til at modtage længere.

sven38

Indlæg af sven38 » 29.02.2012 11:30:20

Hej Søren

Men min kone har jo slet ikke været i Danmark siden 2009? så hvordan skal hun have haft mulighed for at gå til dansk? og det er jo nu hun skal bruge og lære det.

mvh
Sven

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 11:40:14

De 3 år bliver beregnet fra hun enten har haft mulighed for at påbegynde, eller er påbegyndt undervisningen (alt efter kommune). Så det er et taxameter som man starter og så kører det de næste 3 år, om man gør brug af det eller ej. Og den "taxa" satte din kone sig altså ind i den 14. april 2008. :(

Men som sagt...Prøv at ringe til kommunen, og hvis jeg skal givet et råd ud fra mine egne erfaringer med medarbejdere i kommuner (og US for den sags skyld også), så prøv at være lidt "ydmyg" overfor den medarbejder som i får fat på, for i har ikke RET til at modtage mere gratis undervisning, så i har altså ikke noget at slå i bordet med.

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 12:00:44

Besvar