Vi vil søge tilbage til Dk MEN...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kaba

Vi vil søge tilbage til Dk MEN...

Indlæg af kaba » 22.02.2012 21:26:34

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med at besvare.

Min mand og jeg søgte om familiesammenføring i Dk og fik afslag i december 2010. Pga. at de mente at vores ægteskab var tvangsægteskab. Vi beskræftede det på alle mulige måder at det ikke var, men alligevel påstod de det fordi vi var i familie. Januar 2011 søgte vi til sverige, og da fik min mand opholdstilladelse inden for en måned. Vi har over et år nu boet i malmö på c.o. adresse.

Mit spørgsmål er nu at vi rigtig gerne vil tilbage til danmark. Jeg er obs. på at c.o. adresse for man afslag på. Så derfor ville vi flytte til en lejlighed snart. Er der nogen krav på efter vi flytter fra c.o. adresse til almindelig adresse hvor lang tid det skal vare???

Mit næste spørgsmål er at jeg har en ejer lejlighed i DK, som p.t. ikke er udlejet, men er obs. på den skal være udlejet, men kræver de en bestemt periode den skal have været udlejet??? ( Fx. ca i 5måneder eller??)

Mit sidste spørgsmål er at de vil have udskrifter fra blandt andet banken eller kvitteringer. Hvor lang tid tilbage skal de have udskrifter eller kvitteringer???

Tror du vi vil få afslag igen nu hvor vi er i familie??

På forhånd mange tak, håber jeg har kunnet fået forklare mine spørgsmål godt nok

skaanebo

Re: Vi vil søge tilbage til Dk MEN...

Indlæg af skaanebo » 22.02.2012 21:30:26

Hvor i Danmark ligger din ejerlejlighed? Hvis I bor i Malmø, og din lejlighed er i København, og du ikke har været meget påpasselig med at samle dokumentation for jeres ophold i Sverige, så er i jo ude på rigtig tynd is, for så lugter det af, at adressen i Sverige er ren proforma.

Så det handler med andre ord om, hvor god du har været til at samle dokumentation for et faktisk og reelt ophold i Sverige. Fx bankkontoudskrifter, jævnlige køb i det lokale supermarked, udskrifter af din mobiltelefonregning, hvor man kan se, at du har opholdt dig i Sverige, tilmelding til fritidsaktiviteter i Sverige, osv., osv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2012 21:42:17

Når der er tale om opholdsret efter EU-reglerne, så gælder alle de danske regler selvfølgelig ikke. Og derfor heller ikke formodningsreglen om de såkaldte "tvangsægteskaber". Det er jo dansk lov, der dikterer, at US skal vurdere, som de har gjort, lige som den f.eks. dikterer, at de skal give afslag, hvis en af jer er under 24 år. Men den lov gælder slet ikke for jer, hvis din kone har en opholdsret efter EU-reglerne.

Som du beskriver sagen, så tror jeg, at det vil være klogest, at I bliver boende i Sverige, medens US behandler jeres ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne. Man kan ikke sige, at de "kræver" noget bestemt, men du skal jo overbevise dem om, at du reelt har boet i Sverige og ikke bare haft proforma-adresse. Og der kunne det jo godt lyde, som om jeres sag måske er lidt tynd og usikker.

Fordelen ved at blive i Sverige, medens I søger, er, at så har et afslag ikke de store konsekvenser. Så kan I bare blive, hvor I er, og når I så har samlet noget bedre dokumentation sammen, kan I søge igen.

kaba

Indlæg af kaba » 22.02.2012 22:03:49

Altså som jeg har beskrevet vil jeg høre hvor lang periode de skal have dokumentationer for.Jeg mangler på ingen måder kvitteringer eller udskrifter, mit spørgsmål er om de skal bruge fx. 3 måneders eller 1 års kvittering/udskrifter osv.???

Er obs. på alt det med reelt ophold osv. Men det er slet ikke det som jeg har brug for svar på. Mine spørgsmål er mht. perioder som jeg håber nogen har viden om

kaba

Indlæg af kaba » 22.02.2012 22:17:02

Tak Fundiver. Når vi søger vil vi stadig blive boende i Sverige. Så vi er på den sikker side. Men mit store spørgsmål tegn i hovedet er mere perioder. Altså hvor lang tids periode de skal bruge dvs. dokumenter. Og om ens lejlighed i Dk skal være udlejet i en vis periode.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.02.2012 23:17:09

Vejledningen siger 8-10 uger som arbejdstager eller arbejdssøgende, det kan dog være længere, hvis du har været person med tilstrækkelige midler. Men man kan ikke sige noget mere konkret. Under alle omstændigheder kan I jo uden videre søge, mens I stadig bor i Sverige, og når du har boet der i mindst 8 uger.

Og dokumentationen bør naturligvis være fra dag 1 af dit ophold i Sverige. Jo stærkere dokumentation, desto bedre står I.

Med hensyn til din lejlighed, er der jo intet krav som sådan om, at du skal have haft den fremlejet eller afhændet, men den indgår jo i den samlede vurdering af, hvor dit centrum for dine livsinteresser ligger. Og hvis du har en stor lejlighed, som bare står tom, lige på den anden side af Øresundsbroen, mens du påstår at bo i et lille fremlejet værelse i Malmø, så ville de fleste nok formode, at der kunne stikke noget uldent under, og at du i virkeligheden opholdt dig det meste af tiden i din store ejerlejlighed i København.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2012 23:40:49

Man kan ikke sige noget om, hvad US "skal bruge". Du skal overbevise dem om, at du reelt har været bosat i Sverige. Og her er det afgørende jo ikke kun, hvad du vedlægger af dokumentation. Det er mindst lige så afgørende, og måske mere, om der er noget i sagen, der kan siges at indikere, at du måske ikke har boet i Sverige. Som f.eks. en tom bolig i Danmark, som ligger tættere på dit arbejde og er af betydeligt højere kvalitet end din bolig i Sverige.

Eller, for at give et andet eksempel, lønsedler adresseret til din tidligere danske bopæl. Dette har sandsynligvis været et element i flere i af de afslag, som ÆUG har set. Af andre ting, som kan føre til afslag, kan nævnes:

* At vedlægge elregninger fra sin f.eks. svenske bolig, som viser et forbrug af el, der svarer til, hvad man vil forvente i en lejlighed, der står tom.

* At vedlægge kasseboner, som er betalt med en anden mands kreditkort, når man ikke kan gøre rede for, hvem ejeren af kreditkortet er, eller hvorfor han har betalt ens indkøb.

* At vedlægge 5 kasseboner på større indkøb foretaget ved det samme kasseapperat inden for en periode på 45 minutter.

Det kan således lige så vel - og måske endda oftere - være det, man vedlægger, der fører til afslag, end det man ikke vedlægger.

kaba

Indlæg af kaba » 24.02.2012 00:23:20

Mange tak for svarene, nu er spørgsmåls tegnet oppe i hovedet blevet lidt mindre

Besvar