Step 3 - Søg FS iht. EU i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Didactic

Re: Step 3 - Søg FS iht. EU i DK

Indlæg af Didactic » 22.02.2012 08:39:05

Hej Majbrit,

Jeg arbejdede i Danmark mens vi boede i Sverige. Efter vi havde boet der i 3 1/2 måned indsendte vi ansøgning om familiesammenføring, mens vi blev boende i Sverige i endnu 1 1/2 måned. Jeg indleverede bilag på alt og sørgede for at alle papirerne var sorterede etc. Faktisk gik jeg så langt at jeg skannede alt så og brændte en CD, som jeg også forsøgte at indlevere til Udlændingeservice. Det var dog ikke muligt pga. deres sikkerhedspolitik. Det har dog været og er stadig meget praktisk altid at have adgang til dokumentationen via min iPhone gennem dropbox. Der gik præcis 3 måneder fra at vi indleverede ansøgningen til at vi fik et positivt svar. Hos udlændingeservice var de imponerede over både mængden, ordenen og detaljerigdommen i min dokumentation. Hvad angår Udlændingeservice kan man vidst godt sige at 'More is more'.

Majbritt

Indlæg af Majbritt » 22.02.2012 08:43:59

Fantastisk! Tusind tak for svar.

Vi runder 3½ måned i denne uge og indgiver ansøgning så snart, at bilagene er klar.

Majbritt

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 22.02.2012 11:42:22

Didactic skrev:Hej Majbrit,

Jeg arbejdede i Danmark mens vi boede i Sverige. Efter vi havde boet der i 3 1/2 måned indsendte vi ansøgning om familiesammenføring, mens vi blev boende i Sverige i endnu 1 1/2 måned. Jeg indleverede bilag på alt og sørgede for at alle papirerne var sorterede etc. Faktisk gik jeg så langt at jeg skannede alt så og brændte en CD, som jeg også forsøgte at indlevere til Udlændingeservice. Det var dog ikke muligt pga. deres sikkerhedspolitik. Det har dog været og er stadig meget praktisk altid at have adgang til dokumentationen via min iPhone gennem dropbox. Der gik præcis 3 måneder fra at vi indleverede ansøgningen til at vi fik et positivt svar. Hos udlændingeservice var de imponerede over både mængden, ordenen og detaljerigdommen i min dokumentation. Hvad angår Udlændingeservice kan man vidst godt sige at 'More is more'.
Vi afleverede en CD - det måtte vi godt. Men jeg ved selvfølgelig ikke, om den nogen sinde er blevet åbnet. Sagsbehandleren, der modtog, grinede højlydt over min indekserede ansøgning på flere hundrede sider. Hun ville også have, at vi skulle fremvise kvittering for sagsbehandlingsgebyr, så hun var vist ikke så erfaren.

Anyway, jeg vil lige være sikker på, at jeg har forstået dit indlæg korrekt. I flyttede altså til Danmark halvvejs igennem de tre måneders ventetid? Vi indgav ansøgning i starten af januar og er nu flyttet til Danmark, og jeg er pludselig blevet nervøs for, om de nu kan finde på at forhale sagen ved at bede om dokumentation for de sidste 1,5 måned. Ikke at jeg kan gøre hverken til eller fra nu, men jeg hører til dem, der ser sort, så snart muligheden findes :oops:

Didactic

Indlæg af Didactic » 22.02.2012 12:40:15

Anyway, jeg vil lige være sikker på, at jeg har forstået dit indlæg korrekt. I flyttede altså til Danmark halvvejs igennem de tre måneders ventetid? Vi indgav ansøgning i starten af januar og er nu flyttet til Danmark, og jeg er pludselig blevet nervøs for, om de nu kan finde på at forhale sagen ved at bede om dokumentation for de sidste 1,5 måned.
Hej Solskinsglad,

Lad mig lige præcisere:
* Vi boede i alt i Sverige i 5 måneder.
* Vi flyttede til Sverige primo august 2011.
* 3 1/2 måneder senere, medio november, søgte vi familiesammenføring og afleverede dokumentation for perioden primo august til medio november.
* Vi blev boende i Sverige i endnu 1 1/2 måned indtil 31/12/2011, hvor vi flyttede tilbage til Danmark.

Vi blev efterfølgende IKKE bedt om at indsende dokumentation for den sidste 1 1/2 måned. Vi ventede i 3 måneder inden vi fil svar fra US.

Håber det gør det hele lidt klarere. :)

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 22.02.2012 19:11:55

Tak Didactic, det var jo det svar jeg håbede på :) Jeg håber ikke, vi bliver bedt om mere information. Ikke fordi jeg ikke kan dokumentere perioden, der ligger efter ansøgningsdatoen, men blot fordi det vil give US yderligere 3 måneder til at behandle sagen, og jeg ønsker virkelig at få det ud af mit system. Vi har nu ventet 1½ måned, så vi er halvvejs...

Besvar