Min kone bliver Svensk statsborger
Min kone bliver Svensk statsborger
Hej håber der er nogen der kan hjælpe med dette.
Min kone bliver Svensk statsborger inden så længe, og vores plan er og har altid været at flytte tilbage til DK, vi har en fælles søn på 3 år som er Dansk statsborger, og min kone læser SFI.
Den eneste indtægt vi har er min førtidspension og den har vi klaret os fint for i 5 år.
Hvordan er vi stillet i DK med hensyn til eventuelt kontanthjælp?
Kan min kone som Svensker modtage noget i DK?
Kræver de nu at vi skal have Kr. 27.000.- om mdr.?
Jeg har læst at for at modtage kontanthjælp så skal min kone have boet 7 af de sidste 8 år i DK, er det rigtigt?
Er sgu nervøs for at vi nu aldrig kan vende tilbage til DK.
Min kone bliver Svensk statsborger inden så længe, og vores plan er og har altid været at flytte tilbage til DK, vi har en fælles søn på 3 år som er Dansk statsborger, og min kone læser SFI.
Den eneste indtægt vi har er min førtidspension og den har vi klaret os fint for i 5 år.
Hvordan er vi stillet i DK med hensyn til eventuelt kontanthjælp?
Kan min kone som Svensker modtage noget i DK?
Kræver de nu at vi skal have Kr. 27.000.- om mdr.?
Jeg har læst at for at modtage kontanthjælp så skal min kone have boet 7 af de sidste 8 år i DK, er det rigtigt?
Er sgu nervøs for at vi nu aldrig kan vende tilbage til DK.
-
fundiver199
Re: Min kone bliver Svensk statsborger
Jamen så har jeg da gode nyheder til dig. Som svensk statsborger har din kone ret til fri bevægelighed i Norden, ligesom du jo også selv har det som dansk statsborger. Så hendes flytning til Danmark er lige så ukompliceret, som din flygtning til Sverige var det i sin tid.
Og da din kones tilknytning til Danmark er stor via hendes ægteskab med dig, kan man ikke udvise hende, selvom hun lever af sociale ydelser. Så I vil kunne modtage kontanthjælp, hvis jeres fælles husstandsindtægt er mindre end de 27.000 om måneden, som du nævner, og I ikke har formue.
Tidligere ville I kun have været berettiget til starthjælp, fordi I ikke har boet i Danmark i 7 af de sidste 8 år, men starthjælpen er afskaffet pr. 1. januar 2012, så nu er der, ligesom før 2002, kun noget, der hedder kontanthjælp.
Og da en førtidspension givetvis er mindre end 27.000 om måneden, vil din kone være berettiget til et ret betydeligt beløb i kontanthjælp, såfremt I bosætter jer i Danmark, og hun ikke har nogen anden indtægt. Modtagelse af kontanthjælp forudsætter dog naturligvis, at hun står til rådighed for arbejdsmarkedet. Men det positive herved er, at så vil kommunen formentlig også gøre en reel indsats for at hjælpe hende med at komme i arbejde, så de kan spare udgiften til hendes kontanthjælp.
Og da din kones tilknytning til Danmark er stor via hendes ægteskab med dig, kan man ikke udvise hende, selvom hun lever af sociale ydelser. Så I vil kunne modtage kontanthjælp, hvis jeres fælles husstandsindtægt er mindre end de 27.000 om måneden, som du nævner, og I ikke har formue.
Tidligere ville I kun have været berettiget til starthjælp, fordi I ikke har boet i Danmark i 7 af de sidste 8 år, men starthjælpen er afskaffet pr. 1. januar 2012, så nu er der, ligesom før 2002, kun noget, der hedder kontanthjælp.
Og da en førtidspension givetvis er mindre end 27.000 om måneden, vil din kone være berettiget til et ret betydeligt beløb i kontanthjælp, såfremt I bosætter jer i Danmark, og hun ikke har nogen anden indtægt. Modtagelse af kontanthjælp forudsætter dog naturligvis, at hun står til rådighed for arbejdsmarkedet. Men det positive herved er, at så vil kommunen formentlig også gøre en reel indsats for at hjælpe hende med at komme i arbejde, så de kan spare udgiften til hendes kontanthjælp.
# fundiver199
Hej,
Jeg har noget en lignende sag. Håber at der er hjælp der ud.
Min kone er Svensk statsborger og bor sammen med min søn og jeg i Denmark. Jeg har hele tiden for-sørget hende siden hun flyttet i Denmark 2008. Der vi tidligere søgt Starthjælp i jobcentre fik vi at vide at hun ikke kan få dette hjælp pga. hun aldrig har arbejde i Denmark eller noget EU lov sagde de.
Hvad nu? Hvis starthjælp ikke er der længere, betyder det at hun kan få hjælp til kontanthjælpsydelser?
Håber nogen kan jeg hjælp.
Dee
Hej,
Jeg har noget en lignende sag. Håber at der er hjælp der ud.
Min kone er Svensk statsborger og bor sammen med min søn og jeg i Denmark. Jeg har hele tiden for-sørget hende siden hun flyttet i Denmark 2008. Der vi tidligere søgt Starthjælp i jobcentre fik vi at vide at hun ikke kan få dette hjælp pga. hun aldrig har arbejde i Denmark eller noget EU lov sagde de.
Hvad nu? Hvis starthjælp ikke er der længere, betyder det at hun kan få hjælp til kontanthjælpsydelser?
Håber nogen kan jeg hjælp.
Dee
-
fundiver199
Ja og hun var også berettiget til starthjælp, hvis jeres økonomi da ellers var så dårlig, at dette overhovedet kunne komme på tale. For det er jo familiens samlede indtægt og formue, det kommer an på. Så den besked, I angiveligt fik på jobkontoret tidligere, er definitivt 100% forkert, hvis du ellers har refereret den korrekt.
Hej og tak for svar.
Jeg mangler stadig lidt svar der jeg er tivilsom. Min kone har født vores barn 4 md siden og kan ikke arbejde pga helbred. Hvad krav er der for svenskstatsborger for at få kontanthjælp?
På for hånd TAK for denne forum
Jeg mangler stadig lidt svar der jeg er tivilsom. Min kone har født vores barn 4 md siden og kan ikke arbejde pga helbred. Hvad krav er der for svenskstatsborger for at få kontanthjælp?
På for hånd TAK for denne forum
-
fundiver199
Kravet for at få kontanthjælp er ikke afhængig af ens statsborgerskab. Det afgørende er, at man har bopæl i Danmark og iøvrigt opfylder betingelserne for at have ret til hjælp. Du kan læse om kontanthjælp her:
https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dag ... jaelp.aspx
https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dag ... jaelp.aspx
Så man behøver ikke være svensk statsborger for at modtage kontanthjælp?
Har man ret til gratis sprogskole, hospitalsbeg osv?
Har man ret til gratis sprogskole, hospitalsbeg osv?
-
fundiver199
Nej naturligvis ikke. Danske statsborgere og alle mulige andre, der bor lovligt i Danmark, er også omfattet af Lov om Aktiv Socialpolitik. Men hvis man ikke er dansk eller nordisk statsborger eller har permanent opholdstilladelse, så vil ens ret til ophold jo i mange tilfælde (men ikke alle) være afhængig af, at man ikke modtager kontanthjælp.
Og I disse tilfælde vil man så kunne få kontanthjælp i den tid, der går, til US har meddelt en, at man skal forlade Danmark og rejse hjem. Så i den situation kan man godt få kontanthjælp, men det har en relativt vidtrækkende konsekvens, hvis man havde tænkt sig at blive boende her i landet.
Og I disse tilfælde vil man så kunne få kontanthjælp i den tid, der går, til US har meddelt en, at man skal forlade Danmark og rejse hjem. Så i den situation kan man godt få kontanthjælp, men det har en relativt vidtrækkende konsekvens, hvis man havde tænkt sig at blive boende her i landet.